موزه آینده دبی، زیباترین سازه جهان

موزه آینده دبی، زیباترین سازه جهان

موزه آینده دبی، زیباترین سازه جهان

«موزه آینده» به عنوان یک فضای نمایشگاهی برای خدمات و محصولات نوآورانه و آینده‌نگر در منطقهٔ تجاری دبی واقع شده و دارای سه بخش اصلی است؛ تپهٔ سبز، ساختمان و فضای خالی. این موزه که بنیاد «آینده دبی» آن را بنا کرده، قرار بود سال ۲۰۲۱ افتتاح شود اما تا پایان سال نیز تکمیل نشد و دولت امارات متحده عربی نهایتاً موزه را در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ افتتاح کرد. دلیل رسمی انتخاب این تاریخ برای افتتاح موزه، وارونه‌خوانگی آن است . هدف این موزه ترویج توسعهٔ فناورانه و نوآوری به‌ویژه در زمینهٔ رباتیک و هوش مصنوعی است. با وجود آن‌که بنای موزه هنوز تکمیل نشده، اما در طول سالیان گذشته میزبان چندین نمایشگاه مستقل بوده‌ است.

«موزه آینده دبی» یکی از خلاقانه‌ترین ساختمان‌های جهان و دارای مهندسی پیشرفته و طراحی فوق‌العاده پیچیده به نظر می‌رسد. این موزه در کنار بزرگراه شیخ زاید دبی خودنمایی می‌کند و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، تصویر آینده بشریت را به نمایش می‌گذارد . موزه آینده دبی با طراحی معماری خاص که در نوع خود بی‌همتاست، همه را شگفت‌زده کرده که برای منطقه‌ای در حد و اندازه دبی، اصلا عجیب نیست!

«شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم» معاون رئیس و نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی به عنوان «زیباترین ساختمان روی زمین» از این بنا تمجید کرد.

نمای فولادی ضدزنگ موزه مدرن دبی که بیش از ۱۷ هزار مترمربع وسعت دارد، از ۱۰۲۴ صفحه تشکیل شده که به‌طور کامل توسط ربات‌ها ساخته شده‌اند. هر صفحه نما از چهار لایه تشکیل شده و هر لایه پس از طی ۱۶ مرحله فرآیند ایجاد شده است. علاوه‌بر این، برای ایجاد فرم دلخواه و روکش منحصربه‌فرد و حل چالش‌های خاص طراحی، ابزارهای مدل‌سازی پارامتریک و الگوریتم‌های ساختمانی جدیدی در ساخت و توسعه مجموعه به کار رفته‌اند. این کارها توسط شرکت معماری «کیلا دیزاین» انجام شده است .

عملیات پیچیده

ساخت‌وساز موزه در ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شد و در طول مراحل ساخت آن، موزه به دلیل ساختار نمادین خود نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. این سازه درست در مقابل برج‌های امارات قرار گرفته و ارتفاع آن ۷۷ متر است. موزه آینده شبیه یک چشم با یک مرکز توخالی به نظر می‌رسد. طرح سازه، نمادین و نشان‌دهنده انسانیت است. تپه سبز رنگ روی موزه، نماد زمین نامیده می‌شود و مرکز توخالی آن، آینده ناشناخته را به تصویر می‌کشد. هدف از ظاهر کم‌کربن و مزین به پولاد ضد زنگ این است که آینده‌گرایانه به نظر برسد و نشان دهد ساختمان‌ها می‌توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند و همچنان جذاب باشند . نمای این ساختمان با ۱۰۲۴ قطعه به طول ۱۴ کیلومتر از چند ‌جمله عربی که توسط هنرمند اماراتی، «مطر بن لاحج» طراحی شده، زینت داده شده است. این نوشته ‌که پنجره‌های آن را تشکیل می‌دهد، شعری از شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با مضمون چشم‌انداز خود از آینده‌ شهر دارد. معنی شعر این‌گونه است:«آینده به آنانی تعلق دارد که می‌توانند خیال‌پردازی کنند، طرح آن را بکشند و به اجرا درآورند. این چیزی نیست که منتظرش بمانید، بلکه باید خلقش کنید.»

در شب، چراغ‌هایی در اطراف حروف و خطوط نقاشی شده روشن می‌شود که واقعا موزه را به منظره‌ای از آینده تبدیل می‌کند .

تکمیل نمای «موزه آینده» یک رویداد باشکوه با حضور شیخ محمد و دیگر بزرگان بود. در واقع قطعه نهایی قبل از قرار گرفتن روی سازه برای تکمیل طراحی خارجی توسط حاکم دبی امضا شد . در آگوست ۲۰۲۱، با وجود این‌که درهای موزه هنوز باز نبود، موزه آینده توسط مجله «نشنال جئوگرافیک» به عنوان یکی از زیباترین موزه‌های جهان معرفی شد .

موزه‌های دیگری که در این فهرست قرار گرفتند عبارتند از موزه نجوم شانگهای در چین، موزه ملی تاریخ و فرهنگ آفریقایی- آمریکایی در پایتخت ایالات متحده و موزه گوگنهایم بیلبائو در اسپانیا . هیچ ساختمان دیگری در جهان وجود ندارد که با چنین فناوری‌های برتری ساخته شده باشد. چنین موردی این سازه را از سایر مکان‌های دیدنی متمایز کرده و باعث شده حتی قبل از اتمام خود، رکوردها را بشکند . این سازه در فهرستی که توسط «نشنال جئوگرافیک» تهیه شده است در بین ۱۴ موزه زیبای کره زمین قرار گرفته و برنده جایزه بین‌المللی ساختمان «تیکلا» به عنوان یک مدل معماری منحصربه‌فرد شده است .

نمای داخلی

موزه آینده دبی یک موزه‌ زنده است که قصد دارد با برقراری پیوند میان اندیشمندان و متخصصان سراسر دنیا در تشکیل یک جنبش عمیق روشنفکرانه یاری‌رسان باشد و به عنوان یک محل آزمایش برای نسل‌های آینده جهت خلق راهکارهایی بدیع برای چالش‌های پیش روی جامعه عمل کند. این سازه دارای هفت طبقه است. سه طبقه از موزه روی سناریوهای احتمالی برای توسعه منابع فضایی، اکوسیستم‌ها و مهندسی زیستی، سلامت، تندرستی و معنویت تمرکز خواهد کرد . یک طبقه، فناوری‌های آینده نزدیک را نشان می‌دهد که به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند سلامت، آب، غذا، حمل‌ونقل و انرژی می‌پردازد. یک طبقه اختصاصی هم برای کودکان وجود دارد که در آن می‌توانند چالش‌های تبدیل شدن به قهرمانان آینده را کشف و حل کنند . با رفتن به این موزه، بازدیدکنندگان تجربه‌ای کیهانی را پشت سر می‌گذارند که نگاهی به آینده‌ بشر در فضا ارائه می‌کند. آن‌ها به عجایب آینده‌ اکولوژی می‌نگرند و با وضعیت سلامت و بهداشت انسان در نسل‌های بعد آشنا می‌شوند و اگرچه مشخص نیست چه اثر هنری خاصی در داخل این موزه خواهد بود، اما هدف اصلی استفاده از فناوری پیشرفته برای نمایش هنر است . «موزه‌ آینده» از آخرین تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، آنالیز داده‌ها، هوش مصنوعی و تعامل انسان با ماشین بهره می‌برد و تمام محتوای آن توسط متخصصان تهیه می‌شود .

این موزه جهانی ورای تصور انسان را به تصویر می‌کشد و به سوالات فراوانی در خصوص آینده‌ بشر، شهرها، جوامع، زندگی روی سیاره‌ زمین و فضا پاسخ می‌دهد. تجارب ارائه شده در این موزه نوآورانه هستند و به پنج بخش مختلف تقسیم شده‌اند؛ آینده‌ سفرهای فضایی و زندگی در فضا، تغییرات آب‌وهوایی و اکولوژی، سلامت، بهداشت، و معنویت .

این موزه با ۴ هزارمگاوات انرژی خورشیدی با همکاری اداره آب و برق دبی، اولین موزه از نوع خود در خاورمیانه خواهد بود که گواهینامه پلاتینیوم برای رهبری در انرژی و طراحی محیطی و بالاترین امتیاز برای ساختمان‌های سبز در جهان را دریافت می‌کند .

پارک اطراف این موزه مدرن دبی شامل ۸۰ گونه گیاهی است که مجهز به سیستم‌های آبیاری خودکار و بازیافت آب هستند. بازدیدکنندگان می‌توانند هنگام بازدید از موزه، وسایل نقلیه برقی خود را شارژ کنند و مکان‌های پارک خودرو برای تشویق به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار محدود است، زیرا یک پل ۲۱۲ متری این سازه را به ایستگاه مترو «امارات تاورز» متصل می‌کند .

بلیت‌های ورودی «زیبا‌ترین سازه‌ زمین» به صورت آنلاین موجود هستند. قیمت بلیت ورودی موزه برای هر نفر ۱۴۵ درهم است. به کودکان، معلولان و سالمندان اماراتی بلیت رایگان تعلق می‌گیرد . وب‌سایت رسمی موزه آینده دبی می‌گوید: «برای بهترین تجربه ممکن، نمایشگاه‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در یک توالی خاص در یک بازه زمانی مشخص از آن لذت ببرید. این مستلزم آن است که زمان ورود همه مهمانان را مدیریت کنیم.»

بازدیدها در یک مسیر ثابت انجام می‌شود. با این حال، کارکنانی در تمام طول موزه وجود دارند که بازدیدکنندگان را راهنمایی خواهند کرد . موزه آینده دبی، همان‌طور که از بیرون یک شگفتی و اثر هنری تمام عیار است، با محتوای درون خود هم این حس را به شما خواهد داد . رفتن به این موزه سفری به آینده خواهد بود که برای لحظاتی شما را از تمام جهان موجود جدا کرده و چشم‌هایتان را برای تفکری نوآورانه و ساختارشکن باز می‌کند .

منبع: UCITYGUIDES

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات