فین تک ها آینده استارتاپ های مالی

فین تک ها آینده استارتاپ های مالی

از آنجا که روزانه در جهان فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فین تک ها صورت می‌گیرد، این حوزه یکی از علاقه‌ مندی‌‌های جدید سرمایه‌گذاران شده است.

به گزارش اکوسیستم، در طی چند سال گذشته استارتاپ‌های مالی زیادی با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن شروع به کار کردند، تا بتوانند سرمایه‌گذاری، پرداخت قبوض و حتی وام گرفتن را برای مردم آسان سازند، این استارتاپ‌ها با نام فین تک شناخته می‌شوند. فین تک در حقیقت به معنی استفاده نوآورانه از فناوری در ارائه خدمات مالی است، فین ‌تک یا فناوری‌های مالی معادل ‏Financial ‎technology‏ یا ‏FinTech‏ می‌باشد.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی به حوزه فین تک‌ها علاقه دارند و تعدادشان نیز روز به روز در حال افزایش است. آمارهای جهانی حاکی از آن است که سرمایه گذاری در این حوزه که در سال ۲۰۰۸ میلادی حدود ۹۳۰ میلیون دلار بوده ۱۲ برابر شده و در سال ۲۰۱۴ به ‏بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. در اروپا حدود ۱.۵ میلیارد دلار در شرکت‌ها و استارتاپ‌های فین‌ تک در سال ۲۰۱۴ سرمایه‌ گذاری شده، که سهم شرکت‌های حاضر در لندن ۵۳۹ میلیون دلار، آمستردام ۳۰۶ میلیون دلار و استکهلم ۲۶۶ میلیون دلار بوده است. پس از لندن، استکهلم عنوان دومین شهر اروپا را دارد که توانسته بیشترین سرمایه در۱۰ سال گذشته جذب کرده است. بعضی از شرکت‌های شناخته ‏شده فین ‌تک از جمله ‎Funding Circle،‏Nutmeg ‎ و‎ TransferWise ‎در لندن فعالیت می‌‌کنند. در ایالات متحده آمریکا نیز استارتاپ‌های فین تکی بسیاری فعالیت دارند، مثل Affirm، ‏Betterment، ‏IEX، ‏Fundera، ‏Behalf، ‏Lending Club، ‏Money.net، ‏Square، ‏Stripe، ‏SoFi، ‏Robinhood، ‏ Plaid‎و‎Wealthfront ‎.

بطور کلی کسب‌ و کارهای فین ‌تک در ۹ دسته قرار می‌گیرند: پرداخت، پول و ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، ولث تک یا کسب وکارهای فناوری مربوط به بورس و سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی شخصی، قرض دادن و تامین سرمایه جمعی، انتقال بین المللی پول یا رمیتنس‌ها، بانکداری روزمره و بانک‌های بدون شعبه، اینشورتک یا کسب وکارهای فناوری بیمه و رگ تک یا کسب وکارهای مربوط به قانون‌گذاری.

فین تک‌ها در ایران

همزمان با رشد فین تک‌ها در جهان، این طرح خلاقانه مالی وارد کشور ما نیز شد و شرکت‌هایی هم به فعالیت در این حوزه پرداختند، در این بین فروشگاه‌های اینترنتی بطور گسترده‌ای از این تکنولوژی استتفاده می‌کنند، شرکت‌های دیگری نیز شروع به کار کرده‌اند که انواع دیگر پرداخت‌ها، جا به جایی مالی و... انجام می‌دهند. اما پایان خوبی برای سرنوشت این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها رقم نخورد، زیرا از سوی دادستانی تعدادی از مهمترین آنها در تیر ماه سال جاری فیلتر شدند.

دادستانی علت فیلترینگ را، عدم وجود قوانینی واضح و مشخص برای فعالیت آنها از سوی بانک مرکزی اعلام کرد. دادستانی کارگروهی را با حضور بانک مرکزی برای تعیین وضعیت این استارتاپ‌ها تشکیل داد، اما در نهایت تشکیل این کارگروه نتیجه‌ای نداشت و در ادامه بعضی از فین تک‌های ایرانی مانند زرین پال، پی‌پینگ، باهمتا و ایدی ‌پی فیلتر شدند. البته در برابر نظر دادستان موضع‌گیری مقامات دولتی بخصوص معاون وزیر ارتباطات ابعاد تازه‌ای به ماجرا بخشید و در نهایت، فین تک‌ها پس از یک هفته رفع فیلتر شدند. کارشناسان معتقدند که دنیای آینده مالی در سطح جهان را باید در فین تک‌ها دید و بانکداری سنتی را فراموش کرد.

    نظرات