چگونگی استفاده از روابط عمومی در استارتاپ‌ها

چگونگی استفاده از روابط عمومی در استارتاپ‌ها

روابط عمومی می‌تواند نقش مهمی را برای استارتاپ‌ها ایفا کند. در حقیقت روابط عمومی مانند یک عایق نجات عمل می‌کند که استارتاپ را از دریای تلاش‌های بی انتها برای جذب مشتری بیرون می‌آورد.

به گزارش اکوسیستم، اگرمالک یک استارتاپ‌هستید، حائز اهمیت‌ترین کاری که باید در حوزه‌ی فعالیت‌های روابط عمومی خود انجام دهید، جذب اعتماد است. ولی چگونه می‌توان بدون اینکه سابقه‌ی فعالیت طولانی مدت و اسم و رسم داشت، اعتماد مخاطب را به کسب و کار خود جذب کنیم؟

به تیتر خبرگزاری‌ها تبدیل شوید

با حضور یافتن در خبرگزاری‌ها و اسم بردن از استارتاپ خود، می‌توانید مقبولیت و اعتمادی که برای جذب مشتری بدان احتیاج دارید را تا حدی زیادی کسب کنید.

حضور داشتن و فعالیت در خبرگزاری‌ها و انتشار رپرتاژ یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای فعالیت‌های روابط عمومی است که با توجه به میزان بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، می‌توانید در خبرگزاری‌های متفاوت رپرتاژ منتشر کنید. الزاما نباید تیتر اول خبرگزاری‌های بزرگ شوید، تعدادی رسانه مرتبط از جمله وب سایت، نشریه، روزنامه و… که هزینه‌ی زیادی احتیاج نداشته باشند را برای فعالیت‌های خود انتخاب نمایید.

البته هزاران شرکت و استارتاپ مثل شما هستند که می‌خواهند در خبرگزاری‌ها در مورد کسب و کارشان صحبت شود. بنابراین اگر قرار باشد شما نیز همانند دیگران فقط خبر بنویسید و در مورد خودتان توضیح دهید، صرفا پول خود را به هدر داده‌اید.

معرفی درست استارتاپ

برای مخاطب‌ها جالب نیست که بدانند کسب و کار شما با چه بودجه‌ای شروع به کار کرده و چه محصول یا خدماتی را عرضه می‌کنید، بلکه باید در مورد موضوعات زیر سخن بگویید:

  • شرکت شما چه اهداف بلند مدت و بزرگی دارد؟
  • چگونه کسب و کار شما می‌تواند به مردم کمک نماید؟
  • آینده‌ی کسب و کار شما چگونه خواهد بود؟

خبرنگار یک ماشین چاپ نیست

در ارتباط با خبرنگاران باید این را در نظر بگیرید که آنها نیز مثل شما یک انسان هستند نه ماشین چاپ، به حرف‌های آنها گوش دهید و نشان دهید که نوشته‌هایشان را می‌خوانید و پیگیر مطالب منتشر شده‌ی آنان هستید. اگر با خبرنگاران صرفا مانند یک ماشین چاپ یا تولید محتوا رفتار کنید، مسلما از شما رنجیده شده و علاقه‌ای نخواهد داشت که با شما همکاری کنند.

در هنگام انتخاب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای همکاری باید به نکات زیر توجه کنید:

  • چه نوع مخاطبانی دارند؟
  • مخاطبان آنان چه مطالبی را می‌پسندند؟
  • خبرنگار مورد نظر شما چه مفاهیمی را بهتر می‌تواند بیان می‌کند؟
  • در چه زمینه‌ای علاقمند به نوشتن است؟
  • و…

پس از آنکه پاسخ این سوالات را یافتید، از آنها بخواهید که استارتاپ شما را در خبرگزاری و روزنامه‌ خود معرفی کنند.

روزنامه نگار خوش بیان بیابید

بعضی اوقات ممکن است یک خبرنگار یا نویسنده در مورد یک موضوع اطلاعات کافی نداشته باشد و فقط کلماتی بی مفهوم را پشت سر هم بنویسد، در اینصورت نتیجه کار فاجعه خواهد بود و تمام سعی و بودجه شما برای تهیه رپرتاژ به هدر می‌رود.

نویسنده یا خبرنگاری را انتخاب کنید که در مورد زمینه فعالیت شما و عرصه اقتصاد اطلاعات مکفی داشته باشد تا به کمک فن نویسندگی خود بتواند مطالب را بهتر و زیباتر بیان کرده و مخاطبانی جدید را برای استارتاپ شما جذب کند.

داستان خود را داشته باشید

مخاطبین همیشه یک داستان را به خواندن مطالبی خشک ترجیح می‌دهند. احتیاج نیست پروپوزال کاری‌تان را در خبرگزاری چاپ کنید و یا در مورد کارمندان و اجزای داخلی کسب و کارتان صحبت کنید، تنها یک داستان جذاب از ایده استارتاپ خود و روند تولید محصول و خاطرات کاری‌تان را بنویسید. داستان‌ها و خاطراتی جالب، خواندنی و الهام بخش که روحیه، انگیزه، تلاش و شکست ناپذیری‌تان را توصیف کند.

استیو جابز محبوب اخراجی‌ها!

قطعا تا کنون داستان‌های زیادی از موفقیت و شکست استارتاپ‌ها مختلف را خوانده‌اید، اما فقط بعضی از آنها ر به یاد دارید، همان داستانی‌های که جذابیت و هیجان زیادی داشته‌اند. برای مثال برای یک دانشجوی اخراجی هیچ داستانی جالب‌تر و جذاب‌تر از زندگی استیو جابز نیست، نه فقط برای اینکه او یک دانشجوی اخراجی بود، بلکه به این دلیل که داستان جذابی از زندگی جابز نقل شده است.

    نظرات