اکوویک ششم: از شکل گیری جنبش لودیسم در ایران تا شناخته شدن اسنپ به عنوان راهکاری برای بحران های شهری

اکوویک ششم: از شکل گیری جنبش لودیسم در ایران تا شناخته شدن اسنپ به عنوان راهکاری برای بحران های شهری

این هفته نیز طبق روال شنبه های گذشته در اکوویک به بررسی 5 خبر داغ در حوزه رویداد ها و استاتر آپ های ایرانی می پردازیم.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته خبرهای زیادی در حوزه استارت آپ ها و رویداد های ایرانی اتفاق افتاد. از شکل گیری جنبش لودیسم در استارت آپ های ایرانی تا بررسی استفاده شهروندان از اسنپ و تاکسی های اینترنتی.

جنبش لودیسم در ایران شکل گرفته است. سال‌هاست که شاهد جنبش لودیسم ایرانی هستیم، البته کشور ما تنها کشوری در جهان نیست که با مقاومت در برابر ورود تکنولوژی روز دنیا مواجه شده است. ند لود، نام فرمانده جنبش لودیسم است، این جنش در اواخر قرن هجدهم و در انگلستان شکل گرفت. لود در اذهان عمومی شخصیتی مثل رابین هود را داشت، وی کارگران و بیکاران را برمی‌انگیخت تا به کارخانه‌ها حمله کرده و ماشین آلاتی را که عامل بدبختی آنها هستند، از بین ببرند. آنان حضور ماشین‌آلات جدید در صنعت نساجی را علت بیکاری خود می‌دانستند و با حمله به این ماشین آلات، آنها را از کار می‌انداختند. در تاریخ ایران، اولین مقاومت سازماندهی شده بر علیه تغییرات تکنولوژیک به عصر ناصری و ماشین دودی بازمی‌گردد. در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران که بین تهران و شهرری کشیده شده بود ماشین دودی می‌گفتند. دلیل این نامگذاری دودی بود که از دودکش قطار خارج می‌شد. این راه آهن در سال ۱۸۸۳ میلادی توسط یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال که نماینده یک شرکت بلژیکی بود ساخته شد، این شرکت بلژیکی امتیاز ساخت این راه آهن را از ناصرالدین شاه گرفته بود. ماشین دودی در حقیقت اولین خط تراموای تهران است، که در آن زمان دو ایستگاه داشت، ابتدای آن نزدیک خیابان دروازه خراسان و نقطه پایانی آن مقابل درب حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بود.

در ایران 3000 شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند. به گفته بهزاد سلطانی، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، تا چهار سال پیش فقط ۵۲ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت داشتند اما اکنون این تعداد به بیش از ۳۰۰۰ شرکت رسیده است.  بهزاد سلطانی در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی گفت: هدف اصلی این صندوق، نوآوری و شکوفایی در زمینه جذب سرمایه و رونق کسب و کار در کشور است. وی بر تعداد زیاد بیکاران اشاره کرده و افزود: در کشور سه میلیون و پانصد هزار نفر بیکار وجود دارد که ۷۰ درصد از این تعداد را فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و باید برای اشتغال این افراد فکری اساسی کرد. مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: هر ساله یک میلیون و دویست هزار نفر به تعداد بیکاران کشور اضافه می‌شود، که از این رقم نیز ۷۰ درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود.

پذیرش استارت آپ ها در نخستین دوره برگزاری شتاب دهنده سریر آغاز شد. شتاب دهنده سریر در نخستین دوره برگزاری خود، تیم های استارتاپی علاقمند در حوزه‌های مختلف را پذیرش می‌نماید. تیم‌های استارتاپی علاقمند که قصد ارائه پروژه خود برای پذیرش در شتاب دهنده سریر را دارند، فرم موجود در وب‌سایت این شتاب دهنده را باید به صورت خلاصه و با دقت تکمیل کنند. با نماینده‌های تیم‌های پذیرفته شده برای حضور در روز ارائه تماس حاصل خواهد شد. پیش ارائه در تاریخ دوم مهرماه ۱۳۹۶ و ارائه نهایی نیز در تاریخ چهارم مهر ماه ۱۳۹۶ در حضور کمیته ارزیابی نوآفر غدیر برگزار می‌شود، محل برگزاری، سالن رویدادهای سرزمین استارتاپ‌های سریر می باشد.

در های صنعت بیمه بخ روی استارت آپ ها با اولین ماراتن برنامه نویسی باز شد. نخستین ماراتن برنامه نویسی استارتاپ‌ها در صنعت بیمه با عنوان رویداد BIMEHTEC در روزهای ۱۶ الی ۲۸ مهر ماه سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌گردد. دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، عصر ديجيتال و اطلاع رساني است بطوریکه حتی جنگ‌ها نیز به جنگ سایبری تبدیل شده است. در این شرایط ورود شتاب دهنده‌ها به عرصه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، گردشگری، انرژي و اقتصاد مسئله‌ای ضروری و غیر قابل اجتناب است. در همین راستا و با در نظر گرفتن سرعت ورود فناوری‌های جدید به صنایع و کسب و کارهای سنتی، شرکت‌های فعال در حوزه بیمه نیز در تلاش هستند تا خود را با فضای استارتاپ‌ها هماهنگ سازند. اما در این مسیر کمبودهایی نیز وجود داشته و حتی نبود مقررات و آئین نامه‌های مورد نیاز برای فعالیت کاملا احساس می‌شود. به همین دلیل می‌توان یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت بیمه در زمینه فعالیت‌های استارتاپی را فقدان آیین نامه دانست، بنابراین ضرورت دارد که بیمه مرکزی برای هماهنگی شبکه فروش سنتی با استارتاپ‌ها آیین نامه‌ای مناسب تدوین نماید، به همین دلیل نیز برای اولین بار ماراتن برنامه نویسی استارتاپ‌ها در صنعت بیمه با عنوان رویداد BIMEHTEC طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ مهر ماه سال جاری در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

اسنپ به عنوان یکی از راهکارهای ماقبله با بحران شهری شناخته شده است. در کمتر از دو ماه مانده به سه ساله شدن اسنپ اولین سامانه هوشمند حمل و نقل شهری ایران، مسئولان کشورمان به دلایلی متفاوتی از حضور این قبیل سامانه‌ها در کشور حمایت می‌کنند. این روزها مسئولان کشور به دلایلی زیادی از جمله اشتغال جوانان، حفظ اطلاعات شهروندان و کاهش ترافیک‌ در کلان‌شهرها از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل شهری حمایت می‌کنند. کمتر از دو ماه به سه ساله شدن اسنپ اولین سامانه هوشمند حمل و نقل شهری کشورمان باقیمانده است، در تمام این سه سال اسنپ با موانع و مشکلات فنی کسب و کارهای نوپا مواجه بوده، همچنین با مانع تراشی زیادی از سوی مخالفان خود که عمدتا همتایان سنتی این سامانه بودند نیز دست و پنجه نرم کرد. اسنپ با تکیه به تیم جوان و کارآفرین خود در طول این سه سال توانسته سرپا بماند و حتی به نوعی سعی داشته تا معرف کسب و کارهای نوین مبتنی بر اینترنت در ایران باشد. هم اکنون این سامانه در پنج شهر کشورمان فعالیت دارد و حتی بسیاری از هموطنانمام در دیگر شهرها منتظر شروع به فعالیت اسنپ در شهرشان هستند.

    نظرات