فرصتهای پیش آمده برای کسب و کارمان را چگونه بررسی کنیم؟

فرصتهای پیش آمده برای کسب و کارمان را چگونه بررسی کنیم؟

چگونه باید یک فرصت جدید را بررسی کرد و درباره مغتنم شمردن یا رها کردنش تصمیم گرفت؟ مدتهاست شرکتها از مکانیسم SWOT (تحلیل بر اساس نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدها) استفاده می‌کنند، اما آیا راه سریعتری وجود دارد؟

اکوسیستم - در این مقاله سعی داریم روشی سریع و مؤثر برای ارزیابی فرصتهای روزمره ارائه دهیم که چند سال پیش توسط دن سالیون مؤسس Strategic Coach مطرح شده است.

درواقع این روش، همچون فیلتر عمل می‌کند و بهترین فرصتها را برمی‌گزیند و بقیه را دور می‌ریزد. در ابتدا شاید محاسبات کمی وقت گیر به نظر برسد اما بعد از چند بار تکرار و پس از گذشت مدتی که به مهارت کافی برسید، می‌توانید  آن را به صورت ذهنی و سریع انجام دهید.

نحوه کار به این صورت است که برای هر فرصت پیش آمده، باید 5 عامل حیاتی را که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، بررسی کنید و به هر یک نمره ای بین 1- تا 5+ بدهید. در پایان اعداد به دست آمده را با هم جمع می‌کنید، اگر مجموع نمرات 15 و یا کمتر از آن باشد، آن پروژه یا به عبارت دیگر، فرصت پیش آمده ارزش انجام دادن ندارد و اگر 20 یا بیشتر از آن باشد، پیشنهاد می‌کنیم آن را مغتنم شمرده و از دستش ندهید.

توانایی

باید از خود بپرسید فرصت پیش آمده، از استعدادها و تواناییهای منحصر به فرد شما استفاده می‌کند؟ آیا درصورت قبول آن، بزرگترین و بهترین مهارت شرکتتان را آشکار خواهد کرد؟

پاداش

منظور از پاداش لزوما پول نیست، بلکه گاهی مزیتی است که ممکن است فرصت پیش آمده، به شرکت شما هدیه کند، مثلاً کار کردن بر روی یک پروژه کوچک، ممکن است چنان اعتباری برای شرکت شما بیافریند که حتی خسارت مالی را نیز جبران کند. بنابراین منظور از پاداش هر نتیجه مثبت در صورت کسب آن فرصت است.

گسترش

اگر مشتاق هستید تا نتایج شگفت انگیزتری بگیرید، باید فرصتهایی را مغتنم بشمارید که کمی فراتر از حوزه کاری شما هستند، اگرچه کمی پردردسر به نظر می‌آید اما ارزشش را دارد که کمی بیشتر در آن حوزه تحقیق و مطالعه کنید و به این ترتیب حوزه نفوذ شرکت خود را گسترش دهید.

قدردانی

باید بررسی کنید که درصورت انجام این پروژه و پیگیری این فرصت، چه سودی برای مشتریان حاصل می‌شود. هرچه قدر رضایت مشتریان شما بیشتر باشد ارزش انجام آن بیشتر می‎‌شود چرا که در آن صورت، وفاداری و تمایل به خرید مجدد از شرکت شما را به همراه خواهد داشت و در نتیجه فرصتهای بیشتری را در آینده نصیبتان می‌کند.

گرده افشانی

به دقت بررسی کنید که اگر این فرصت را از دست ندهید و آن را بر عهده گیرید، چه تعداد فرصتهایی را به دست خواهید آورد و چه تعداد فرصتهایی را از دست خواهید داد. مثلاً آیا مشتریان می‌توانند شرکت شما را به دیگران معرفی کنند و آنها را به سوی شما سوق دهند و باعث شهرت و محبوبیت شما شوند؟

    نظرات