هموار کردن مسیر موفقیت با افزایش بهره وری استارتاپ ها

هموار کردن مسیر موفقیت با افزایش بهره وری استارتاپ ها

هر روز در سراسر جهان شاهد تولد هزاران استارتاپ هستیم، اما بسیاری از آنها با شکست روبرو می‌شوند، در این بین یکی از مواردی که می‌تواند مانع از شکست استارتاپ‌ها شده و مسیر موفقیت را برای آنها هموار سازد، افزایش بهره وری است. اما چگونه می‌توان در محیط کاری استارتاپ‌ها بهره وری را افزایش داد؟

به گزارش اکوسیستم، اگر چه ممکن است مدیریت استارتاپ و مسئولیت رهبری یک تیم متشکل از پرسنل پرشور و خلاق برای مدیران کم تجربه ایده‌آل و معقول به نظر برسد ولی اگر فکر می‌کنید که شروع مدیریت از یک استارتاپ کوچک فرآیندی ساده است، باید بدانید که مدیریت کردن یک تیم استارتاپی سختی‌ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد که بی توجهی به آنها می‌تواند برای مدیران تازه‌کار دردسرساز شده و حتی منجر به مرگ زودهنگام یک استارتاپ شود. ولی راهکارهایی نیز وجود دارد که به مدیران استارتاپ‌ها در رهبری تیم و افزایش بهره وری آنان کمک خواهد کرد.

هر روز قبل از شروع به کار برای همان روز برنامه ریزی کنید

یکی از ویژگی‌های بارز تیم‌های استارتاپی، پویایی و به وجود آمدن تغییرات پیش بینی نشده در فعالیت‌ها و تصمیم گیری در مورد آنها است، پس یک مدیر موفق باید در شروع هر روز کاری، راجع به کارها و اقداماتی که باید در طی روز انجام داده و در موردشان تصمیم‌گیری کند برنامه ریزی نماید. بهترین زمان برای برنامه ریزی اول صبح است که تازه به محل کار وارد شده‌اید. با برنامه ریزی نه تنها در وقت و انرژی اعضای تیم‌ صرفه جویی می‌شود، بلکه برای کل تیم مشخص می‌گردد که تا پایان روز چه کارهایی را باید انجام دهند.

برای انجام کارها توسط خودتان و اعضای تیم‌تان بازه‌ زمانی تعیین کنید

پویایی و تحرک زیاد و سرازیر شدن ایده‌های متنوع به ذهن اعضای تیم استارتاپی گاهی ممکن است باعث بهم ریختگی در برنامه ریزی‌هایی که از پیش تعیین کرده‌اید شود. برای جلوگیری از این پیشامد یکسری محدودیت‌ها و بازه‌های زمانی مشخص برای پروژها و فعالیت‌ها باید از سوی مدیر تیم به اعضای تیم استارتاپ‌ها اعلام گردد، البته برای جلوگیری از به وجود آمدن چالش‌های احتمالی در تعیین بازه‌های زمانی باید واقع بین عمل کرده و از در نظر گرفتن ضرب الاجل‌های زمانی غیرقابل اجرا اجتناب کنید. بهتر است پس از تعیین کردن بازه‌های زمانی، آنها بطور مکتوب در معرض دید تمام پرسنل قرار دهید.

از مشغله بیش از حد پرهیز کنید

تغییرات پیش بینی نشده و ماهیت پر هیاهوی استارتاپ‌ها باعث می‌شود تا مدیران آنها مجبور شوند تا بطور همزمان درگیر چندین پروژه شوند و در بسیاری از موارد این همزمانی پروژه‌های متعدد سبب افت کیفی عملکرد مدیران و البته پرسنل خواهد شد. تجربه حاکی از آن است که تمرکز همزمان روی بیش از یک پروژه کاری تا حد زیادی از بهره وری می‌کاهد و به همین علت نیز چندکاره بودن به عنوان عامل از بین برنده‌ی بهره وری نام برده می‌شود. چندکاره بودن شامل همزمانی انجام پروژه اول با کارهای متفرقه‌ای مثل چک کردن ایمیل‌ها یا جست‌وجو در رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.

کمک گرفتن از تکنولوژی‌های دیجیتالی جدید برای ایجاد و تنظیم فهرستی از کارهای ضروری

کاربردها و فواید تهیه فهرست کارهای ضروری یا To do list بر کسی پوشیده نیست، از اینرو شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند برای کمک به مدیران و کارمندان اپلیکیشن‌های جدیدی را به منظور تنظیم لیست کارهای ضروری در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی طراحی و به بازار عرضه کرده‌اند. Firetask، AnyDo، Evernote و Wunderlist بعضی از اپلیکیشن‌هایی هستند که شما می‌توانید برای تهیه فهرست کارهای ضروری از آنها استفاده کنید، این اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند که حتی با وجود مشغله‌های زیاد نیز برنامه‌ها و قرار ملاقات‌هایتان را از یاد نبرید.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مدیریت کردن فضای کار

معمولا تصویر محیط کار یک استارتاپ بدین صورت است که همه‌ی افراد با لپ تاپ، تبلت و گوشی هوشمند مشغول به کار هستند، دور از انتظار نیست که وقتی افراد با این ابزار سر و کار داشته باشند دور از انتظار نیست که خواسته یا ناخواسته درگیر امور حاشیه‌ای مانند چک کردن ایمیل‌ها، کنترل پیام‌های شخصی در رسانه‌های اجتماعی یا جست‌وجو در اینترنت شوند که همه این امور سبب انحراف ذهن از تمرکز بر وظیفه‌ی اصلی آنها می‌شود. بنابراین مدیران استارتاپ‌ها باید بر کمیت و کیفیت استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محل کارشان نظارت داشته باشند و پس از آنکه خود را در این زمینه کنترل کردند، از کارمندان نیز بخواهند که در این زمینه قانونمند و منظم باشند. برای این کار می‌توان ابتکاراتی به خرج داد، بطور مثال زمان خاصی از ساعات کار را برای پاسخگویی به ایمیل‌ها یا خواندن پیام‌های دریافتی در شبکه‌های اجتماعی اختصاص داد و به این ترتیب از به وجود آمدن بی‌نظمی و بی‌قانونی جلوگیری شود.

    نظرات