گردهمایی بزرگان صنعت خردهفروشی در...
گردهمایی بزرگان صنعت خردهفروشی در «ایران ریتیل شو»
مرکز نمایشگاههای بینالمللی تهران در روزهای نهم تا دوازدهم آبانماه امسال شاهد برگزاری اولین نمایشگاه بینالمللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری، رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی و صنایع وابسته خواهد بود. نمایشگاهی که بهعنوان نخستین تجربه جدی در این زمینه باید بتواند در توسعه شبکه فروشگاههای زنجیرهای نقش موثری ایفا کرده و در عین حال نقاط ضعف و قوت خود را در قالب نخستین رویداد در نوع خود به محک تجربه بگذارد.
تربیت نیروی انسانی در حوزههای توزیع مویرگی، توجه به کیفیت خدمات، توجه به رویکردهای نوین این صنعت و تعامل با تجربهها و دستاوردهای جهانی در زمینه خردهفروشی میتواند بخشی از دستاوردهای این نمایشگاه باشد.
صنعت خردهفروشی در مقیاس جهانی، در مقایسه با کشور ما که صنعت خردهفروشی مدرن جنبش نوینی از مناسبات فروش در شاکله اقتصاد ملی محسوب میشود، بسیار عظیم و پیشرفته است.
به همین دلیل اگر برگزاری چنین نمایشگاهی بتواند در وهله اول به شکلدهی تعامل و ارتباط گسترده با متخصصان جهانی این حوزه منتهی بشود، باید از آن بهعنوان یک عملکرد قابل قبول یاد کرد.
این نمایشگاه که در تقویم نمایشگاههای بینالمللی نیز گنجانیده شده است، به همت شرکت تجارت طلایی نیکروش برگزار میشود و میتواند بستری مناسب برای تبادل اطلاعات فنی، بازرگانی و آشنایی هرچه بیشتر صاحبان و مدیران مراکز خرید، مجتمعهای تجاری، فروشگاههای زنجیرهای و برندهای برتر صنوف مختلف و صنایع وابسته باشد.
انتقال تجربیات داخلی و بینالمللی و همفکری پژوهشگران و دستاندرکاران صنعت مذکور و شرکتهای فعال در این حوزه از جمله اهدافی است که برگزارکنندگان این رویداد میتوانند در نخستین تجربه خود به آن توجه ویژهای داشته باشند.
آنچه در حال حاضر صنعت خردهفروشی در قالب فروشگاههای زنجیرهای مدرن باید به آن توجه کند میتواند شامل چابکسازی سیستمها و آموزش نیروی انسانی با هدف توجه به سلیقههای متنوع مشتریان و نظارت جامع بر تمام جزئیات باشد.
استفاده از سیستمهای کنترل کیفی محصول عرضه شده و در نهایت ایجاد فضای تفریحی، برای گذراندن مدت بیشتری از وقت مشتریان در محوطه فروشگاهها و جلب رضایت مراجعان در زمره اولین اهدافی است که میتواند هنگام برگزاری چنین رویدادهایی مورد توجه فعالان این حوزه قرار گیرد.
نباید فراموش کرد که خردهفروشی کار سادهای نیست و باید بر اساس الگوهای بومیشده و بهروزرسانی استانداردهای تعریفشده جهانی صورت گیرد.
انبوه شکستهای موجود در حوزه خردهفروشی که باعث بیثمر ماندن تلاش بسیاری از دستاندرکاران این حوزه حتی در کشورهای توسعهیافته شده است، خود گویای اهمیت بهروزرسانی دادهها در حوزه خردهفروشیهای مدرن است که میتواند در قالب برگزاری چنین نمایشگاههایی محقق شود.
فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی درواقع برآمده از تحولات رخداده در عرصه تجارت جهانی و دگرگونی در اصول اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد بازار است که خود متکی به بهبود استانداردهای زندگی در عصر جدید است.
در واقع آنچه در رویدادهای مرتبط با خردهفروشی در کشور ما حائز اهمیت است تلاش برای فرهنگسازی و متناسبسازی الگوهای زیست ایرانی با معیارهای استاندارد جهانی است. فرآیندی که میتواند در شرایط آرمانی (اما ممکن) به جهانیسازی خردهفروشی ایرانی نیز منتهی شود.
مهندس شاهرخ کشاورز مدیرمسئول و صاحبامتیاز ماهنامه تجارت طلایی و مدیر برگزاری اولین نمایشگاه «ایران ریتیل شو» در گفتوگویی که با خبرنگار تیتر۲۰ داشت با اشاره به استقبال چشمگیر شرکتها از این دوره اظهار کرد: «با توجه به برگزاری اولین دوره نمایشگاه استقبال از آن و رزرو غرفهها بسیار فراتر از تصور ما بود و باعث شد مذاکرات جدیدی با شرکت سهامی نمایشگاهها برای افزایش فضا در دستور کار قرار گیرد.»
طبق اظهارات وی: «تیم اجرایی نمایشگاه با تمام توان در حال آمادهسازی این نمایشگاه است و درصدد هستیم این نمایشگاه را از لحاظ کیفیت و استانداردها در کلاس بالایی برگزار کنیم.»
به هر روی برگزاری چنین نمایشگاههایی اگر بتواند با تعامل جهانی قابل قبولی همراه بوده و متناسب با عنوان بینالمللی خود منشاء تحولات مثبت باشد، میتواند منجر به بهینهسازی استراتژیها و رویکردهای بومی در آینده شود.
اگر قبول داشته باشیم که صنعت خردهفروشی در جهان با ارزشی بیش از هفت میلیارد دلار به بلوغ کامل رسیده است، این صنعت در کشور ما در حقیقت در وضعیت جنینی خود قرار دارد، چراکه این صنعت در جهان سابقهای بسیار دیرینه دارد و در این حوزه پیشتاز است.
برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند ضمن پرکردن این فاصله، به بهبود علمکرد اقتصادی کشور در شرایط فعلی نیز منتهی شود.
نظرات