آیا بیت کوین یک سرمایه گذاری قانونی است؟

آیا بیت کوین یک سرمایه گذاری قانونی است؟

این ارز رمزپایه که می‌توان از آن به عنوان پول جدید نام برد، اقتصاد دنیا را به لرزه درآورده و باعث شکل گرفتن این سوال در ذهن علاقمندان سرمایه گذاری در بازارهای جهانی شده که بیت کوین بخریم یا نه؟

به گزارش اکوسیستم، از سال 2010 بازرگانان و صاحبان كسب وكار از رستوران‌ها گرفته تا فروشگاه‌های اینترنتی بیت کوین را به عنوان روش از پرداخت پذیرفته‌اند، هم اکنون شرکت‌های بزرگ نیز از قبیل وردپرس، رددیت، و اوكی‌كیوپید بیت کوین را به رسمیت می‌شناسند. همگام با رشد تقاضا و گسترش بازار بیت کوین، نرخ برابری ارز نیز افزایش پیدا می‌کند. در این بین بسیاری از سفته بازان پول خود را از بازار خارج کرده و باعث شدند واحد پولی به لرزه بیفتد، البته این انعطاف پذیری هم جای تعجب هم ندارد.

جیمز گورمن مدیر عامل مورگان استنلی  در ارتباط با این موضوع می‌گوید: بیت کوین یک تقلب است، البته من در زمینه این ارز رمزپایه سرمایه گذاری نکرده‌ام ولی بعد از صحبت با سرمایه گذارانی در این حوزه متوجه شدم که این پول ذاتا بد است.

اخیرا دولت چین که به عنوان بزرگترین معامله کننده بیت کوین شناخته می‌شد، محدودیت‌های را برای این ارز رمزپایه اعمال کرده، ولی بخش عمده‌ای از بیت ‌كوین‌های موجود در قالب سرمایه گذاری‌های بلند مدت است، در نتیجه بازار نقدپذیری چندانی نخواهد داشت. البته لازم به ذکر است که تعداد افرادی که برای خریدهای روزمره از بیت کوین استفاده می‌کنند نیز در حال افزایش است و این امر سبب می‌شود که برابری این پول جدید با سایر ارزها افزایش پیدا کند.

گریک هیلهمان اقتصاددان دانشگاه لندن در مقاله ای که از وی در نشریه گارین منتشر شده، اینطور نوشته: تردیدهای فراوانی پیرامون بیت کوین وجود دارد. آیا این حبابی احتکاری است؟ آیا همانطور که هوادارانش ادعا می‌کنند بی نام است؟ آیا می‌توان از این ارز رمزپایه برای خرید مواد مخدر یا استخدام یک آدمکش استفاده کرد؟ تمام اینها سوالات مهم و درخور توجهی است که پیرامون این مسئله وجود دارد، ولی مهمترین موضوعی در مورد بیت کوین پتانسیل شگرف این واحد پولی در زمینه نوآوری است.

بیت کوین تا اندازه‌ای نوآورانه بوده است که کمتر کسی می‌تواند آن را نادیده بگیرد و این که چطور از پتانسیل بالقوه‌ی آن می‌توان برای اصلاح نظام مالی جهان استفاده کرد، سوالی است که طرفداران این پول جدید باید تمام وقت و انرژی خود را صرف یافتن پاسخ آن کنند.

بیت کوین از ما می‌خواهد که اعتماد به نظام‌ها، موسسات و سازوکارهای قانونی را جایگزین نظامی کنیم که در آن موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  1. اعتماد به تمایل طرف‌های مقابل در پذیرفتن بیت کوین به عنوان شیوه پرداخت
  2. اعتماد به موسسات خارج از حیطه کنترل قانون
  3. اطلاعات حساب‌های بانکی خود را برای خرید بیت کوین در اختیار آنها بگذاریم
  4. اعتماد به یک شبکه رمزگذاری شده کامپیوتری که اکثر استفاده کنندگان از بیت کوین از آن سردر نمی‌آورند
  5. اعتماد کنیم که یک پول دیجیتال برتر جایگزین بیت کوین نمی‌شود، تا بیت کوین‌های ما ارزش خود را از دست بدهند
  6. اعتماد به بنیاد بیت کوین یا دیگر مشترکین حاضر در شبکه که مجموعه بیشتری از این ارز رمزپایه را ایجاد نمی‌کنند تا در نتیجه آن ارزش ارزش بیت کوین های اولیه به شدت کاهش یابد
  7. اعتماد به عدم مداخله دولت‌ها و در نهایت بی ارزش شدن این پول جدید
  8. اعتماد به در دسترس بودن همیشگی بازارهای بیت کوین تا قیمت‌ها را به پول واقعی در اختیارمان قرار دهند
  9. اعتماد کنیم که بیت کوین‌ها در مکانی امن نگهداری می‌شوند زیرا بی نام و غیرقابل برگشت بودن این پول جدید شدیدا باعث آسیب پذیری آن در برابر دزدی می‌شود.

با این حال اگر روزی این پول دیجیتال دروازهای امکانات و فرصت‌ها را به رویی نظام مالی جهان گشوده، جای تعجب ندارد. در آینده با گسترش فناوری‌های کنونی و معرفی نوآوری‌ها می‌توان انتظار داشت که مشکلات پول سنتی به مرور حل خواهد شد یا پول متعارف کنونی بطور کامل حذف می‌گردد.

    نظرات