بانکداری و چالش اعتبار مصرفکننده / چرا در ایران کارت اعتباری نداریم؟
در کشورهای دیگر اعتبار مصرفکننده (Consumer Credit) که عمدتا از طریق کارتهای اعتباری عرضه میشود روش جاافتاده و رایج برای حل این مشکل است. واقعیت این است که هیچ بانکی در ایران به مشتریان خود اعتبار خرد برای مصرف روزمره نمیدهد. تنها سرویسی که بانکها در این حوزه دارند تسهیلاتی بهصورت وام است که اولا نیازمند وثیقه یا ضامن (عموما همراه با گواهی کسر از حقوق) است و ثانیا این وامها بهصورت یکبار مصرف هستند و معمولا افراد هر چند سال یک بار میتوانند چنین وامی را دریافت کنند. آنچه به نام کارت اعتباری در برخی بانکها داده میشود عموما نیاز به معرفی و ضمانت توسط محل کار دارد و اغلب بهصورت یک بار مصرف است و صرف خرید کالاهای گرانقیمت میشود. اما خیلی سرویسهای مالی و بانکی دیگر هم هست که ما موفق شدهایم بهصورت داخلی و جزیرهای آنها را راه بیندازیم پس چرا در کارت اعتباری چنین اتفاقی رخ نداده است؟ در بررسی این موضوع باید به چند نکته توجه داشت. اعتبار مصرفکننده اگر بهعنوان قرضالحسنه داده شود قطعا برای بانکها جذابیت ندارد و سرویس رایجی نخواهد شد؛ چون عملیات اجرایی آن بسیار پرهزینه است. اما نکته بسیار مهمی که در دنیا هم تجربه شده این است که حتی اگر دو ملاحظه بالا هم برطرف شوند باز هم بانکها انگیزه و حوصله ارائه اعتبار خرد به مصرفکننده عادی را ندارند. شرکت ویزا، بانک نیست، اما بهعنوان کارگزار هزاران بانک و موسسه مالی و اعتباری در دنیا سالانه حدود ۱۰ تریلیون دلار اعتبار خرد را پردازش و مدیریت میکند. در هر حال حرکت به سمت عرضه اعتبار مصرفکننده و تنوعبخشی به انواع وامهای خرد قطعا یک نیاز ضروری خانوادههای ایرانی است که صرفا با مشارکت بازیگران جدید و بهخصوص فینتکها قابل تحقق است و بانک مرکزی باید مواجههای مثبت و منطقی با این واقعیت داشته باشد.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات