خطر جراحی با تولید دستگاه حرارتی الکتروکوتر کاهش یافت

خطر جراحی با تولید دستگاه حرارتی الکتروکوتر کاهش یافت

با تلاش محققان داخلی؛ دستگاه الکترو کوتر برای جراحی‌های پوست، چشم، گوش، حلق و بینی و ارولوِژی تولید شد، تولید این دستگاه، خطر جراحی را برای بیماران به حداقل می‌رساند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ با تلاش محققان داخلی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستگاهی طراحی شد، که روند جراحی را برای بیماران آسان‌تر می‌کند. دستگاه تولیدشده الکتروکوتر نام دارد. دستگاهی که با قرارگیری بر روی بافت‌های زنده بیماران، درجات متفاوتی از تخریب را شامل می‌شود.

در گام اول شناخت

در ابتدا برای درک دقیق روند درمانی بیماران در جراحی‌های ذکرشده، باید تصویر و تعریف درستی از دستگاه الکتروکوتر حرارتی داشته باشیم، لذا باید بدانیم دستگاه تولیدشده برای بیمارانی که از دستگاه‌های الکتریکی همچون ضربان‌ساز قلب و محرک مغزی، درروند درمان بیماران استفاده می‌شود خطر کمتری دارد. چراکه در الکترو کوتر جریان از طریق بیمار عبور نمی‌کند.

در ادامه توضیحات مختصری که داده شد، می‌توانیم بگوییم الکتروکوتر روندی است که طی آن جریان مستقیم یا متناوب از طریق الکتروکوتر از سیم فلزی مقاوم عبور می‌کند و حرارت تولید می‌شود، الکترود گرم شده روی بافت‌های زنده بیماران قرار می‌گیرد تا درجات متفاوتی از تخریب بافت انجام شود.

بر اساس این گزارش؛ برای آشنایی بیشتر با مشخصات فنی این دستگاه به سراغ متخصص و مدیر عامل شرکت دانش بنیان نیما طب دانش؛ فهیمه خوارزمی رفتیم تا با اطلاعاتش موضوع را برای ما روشن تر سازد.

خوارزمی با اشاره به مشخصات فنی این دستگاه بیان کرد: هر دستگاه الکتروکوتر می‌تواند حرارت را در یک دمای واحد یا محدوده‌ای از دما بین ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سلسیوس به بیمار منتقل کند.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به ملاحظاتی که باید درروند درمان بیماران در صورت استفاده از این دستگاه صورت گیرد اظهار کرد: پزشکان ضمن آنکه باید ویژگی‌های هیستولوژیک بافتی که باید تحت درمان قرار بگیرد را زیر نظر بگیرند، لازم است، حیطه و عمق تخریب و عوارض احتمالی دیگر را که ممکن است در جریان درمان با آن روبرو شوند را مد نظر قرار دهند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان نیما طب دانش؛ بابیان اینکه احتمال سوختگی در هنگام استفاده از دستگاه وجود دارد بیان کرد: به دلیل خاصیت دستگاه الکتروکوتر، ترکیبات قابل اشتغال در کنار محیطی که دستگاه قرار می‌گیرد نباید باشد و در طول انجام فرآیند نیز  اگر بیمار از ژنراتور اکسیژن قابل حمل استفاده می‌کند باید قطع شود.

پایان پیام/۳۲

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات