ژاپن پول الکترونیکی ملی راه اندازی می کند

ژاپن پول الکترونیکی ملی راه اندازی می کند

دولت ژاپن برای نظارت و ساماندهی پول‌های الکترونیکی قصد دارد یک واحد پولی الکترونیکی ملی مخصوص این کشور با نام جی کوین را راه اندازی کند.

به گزارش اکوسیستم، در سال‌های اخیر پول‌های الکترونیکی به دلیل راحتی در استفاده مورد استقبال بسیاری از مردم ژاپن قرار گرفته و همین امر سبب شده تا دولت ژاپن با هدف کنترل و نظارت بهتر بر شرایط نقل و انتقال این نوع پول، طرحی را در دستور کار خود قرار داده که موجب آن یک واحد پول الکترونیکی ملی با همکاری بانک‌های بزرگ داخلی راه اندازی خواهد شد.

مقامات دولت ژاپن معتقدند که پول الکترونیکی واحد می‌تواند هزینه‌های دولت را کاهش دهد، زیرا در اینصورت استفاده‌ی مردم از اسکناس کاهش یافته که نتیجه‌ی آن کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس است. این مقامات اعلام کردند که این طرح در مراحل مقدماتی بوده و دولت در حال بررسی ابعاد حاصل از این اقدام است.

بر اساس این طرح قرار است ارزش جی کوین ژاپن با ین (واحد پولی این کشور) برابر باشد، زمان پیشنهادی برای اجرای این طرح و قرار گرفتن جی کوین در اختیار مردم پیش از شروع بازی های المپیک در شهر توکیو در سال 2020 میلادی است.

بانک مرکزی ژاپن و نهادهای قانونگذاری سیاست‌های پولی این کشور از طرح راه اندازی جی کوین استقبال کرده‌اند. در حال حاضر بعضی از شرکت‌های بین المللی استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند که بانک مرکزی نظارتی بر آنها ندارد و یکی از اهداف بانک مرکزی و بانک‌های تجاری ژاپن از طرح واحد پول الکترونیکی ملی نظارت بیشتر بر روش‌های پرداخت الکترونیکی شرکت‌های خارجی است.

در طی یک دهه‌ی گذشته که شاهد رونق پول‌های الکترونیکی بودیم، ژاپن از نخستین کشورهایی بود که استفاده از این واحدهای پولی از جمله بیت کوین را قانونی دانست و هم اکنون استفاده از پول‌های الکترونیکی در این کشور یکی از روش‌های پرداخت رسمی به حساب می‌آید.

یکی از مزایای استفاده از پول الکترونیکی برای پرداخت خارجی، عدم نیاز به استفاده از نظام پرداخت دلار و در پی آن عدم نظارت دولت آمریکا خواهد بود، این موضوع باعث جذابیت بیشتر پول‌های الکترونیکی بین مردم شده است.

    نظرات