توانمندسازی بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتال / داتین برای پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در ایران، چه کمکی به بانک‌ها می‌‌کند؟

توانمندسازی بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتال / داتین برای پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در ایران، چه کمکی به بانک‌ها می‌‌کند؟

با مهدیه نوروزیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین درباره مفهوم تحول دیجیتال، بانک دیجیتال و لزوم حرکت بانک‌ها در این مسیر گفت‌وگو کردیم. به بانک دیجیتال به‌عنوان یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در تولید نرم‌افزار و ارائه راهکارهای بانکی و مالی نیز صحبت کردیم و برنامه‌های این شرکت در راستای کمک به بانک‌ها در مسیر دیجیتالی شدن را جویا شدیم. با توجه به گفته‌های او، تحول دیجیتال تغییری همه‌جانبه در ارکان مختلف یک سازمان است که لزوما این سازمان، بانک نیست؛ باید تغییراتی در ارکان مختلف یک سازمان به وجود آید تا بتوانیم بگوییم که آن سازمان به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است. «ازجمله ارکان و محورهای این تحول می‌توان به تصمیم‌گیری و شناخت مشتریان به شیوه داده‌محور اشاره کرد؛ در این نقطه عطف، نگاه بانک‌ها از محصول‌محوری به مشتری‌محوری تغییر می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها و تولیدات بر اساس نیازمندی مشتری انجام می‌شود. او این‌طور توضیح می‌دهد: «برای سازمانی که قصد تحول دیجیتال را دارد، باید تغییر نگرش نسبت به سه موضوع مشتری، فناوری اطلاعات و کسب‌وکار روی دهد؛ به این صورت که در ابتدا، مشتری مبنای طراحی محصولات و خدمات قرار گیرد، پس از آن، به فناوری اطلاعات به‌عنوان قابلیت دیجیتالی نگاه شود که زیرساخت شناخت مشتری و تصمیم‌گیری داده‌محور را فراهم می‌کند (در مقابل نگاه حداقلی که فناوری اطلاعات را تنها تامین‌کننده ابزار می‌داند) و در پایان، کسب‌وکار نیز باید به مشارکت بیشتر روی آورد و برای مثال مبتنی بر بانکداری باز و مدل‌های پلتفرمی شکل گیرد.» برای بانک‌ها قابل‌تصور است، می‌گوید: «در مسیر حرکت به سمت تحول دیجیتال، یک بانک با توجه به صحبت‌های او، تحول دیجیتال، به‌خصوص برای بانک‌های سنتی، بیشتر از جنس حرکت در یک مسیر بلوغ است (مسیر بلوغ دیجیتالی شدن)، نه به‌کارگیری یک محصول/خدمت جدید. معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین می‌گوید: «برای انجام کامل این مراحل، بانک باید تحولات طولانی‌مدتی را تجربه کند و برنامه‌ریزی‌های جدی انجام دهد، ولی به‌طور خلاصه جریان ارائه خدمت در بانک دیجیتال برعکس می‌شود و به سمت خدمات شخصی‌سازی‌شده و مبتنی بر نیاز مشتری می‌رود. یکی از سوال‌هایی که پیش می‌آید این است که اصلا چرا بانک‌ها و موسسات مالی باید به سمت بانک دیجیتال حرکت کنند؟ نوروزیان برای پاسخ به این سوال به تغییر نسل مشتریان و نیازهای آنها اشاره می‌کند. شاهد این موضوع در کشور نیز هستیم که نسل جوان از کسب‌وکارهای دیجیتال و از ابزارهای نوآورانه‌ای که ارائه می‌شوند، استفاده می‌کنند؛ اما تاکنون بانک‌ها نتوانسته‌اند به بازار دیجیتال وارد شوند و سرویس‌های جذابی ارائه دهند؛ حتی در زمینه خدمات پرداخت نیز بیشتر کسب‌وکارهای کوچک وارد این حوزه شده‌اند و در حال بازارسازی هستند؛ بنابراین اگر بانک‌ها می‌خواهند در بازارهای جدید نقش و سهم درآمدی داشته باشند، باید نگرش خود را تغییر دهند و بیشتر وارد فضای مشارکت شوند.» نوروزیان در ادامه صحبت‌هایش درباره نفع و سودی که مشتریان نهایی بانک‌ها، تیم مدیریت بانک‌ها، صاحبان سهام بانک‌ها و دولت‌مردان از بانک دیجیتال خواهند برد، صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد: «مشتری نهایی در بانک دیجیتال در کانون توجه قرار می‌گیرد و یکی از مزیت‌های بانک دیجیتال نیز حاکم شدن نگاه مشتری‌محوری در بانک‌ها است؛ بنابراین اولین گروهی که در بانک دیجیتال بهره‌مند می‌شود، مشتری است. در خصوص تیم مدیریت بانک‌ها باید گفت علی‌رغم اینکه بار اصلی حرکت به سمت تحول دیجیتال روی دوش تیم مدیریت است ولی این گروه نیز بی‌نصیب نخواهند بود؛ چرا که در هر بلوغ و رشدی، رهبران و مجریان طرح هستند که پیش از همه، توسعه و رشد را تجربه می‌کنند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه این شرکت می‌گوید: «در راستای این راهبرد، می‌توانیم به بانک‌ها در زمینه اتخاذ و تدوین استراتژی دیجیتال و انتخاب چشم‌انداز راهنمایی و مشاوره ارائه دهیم و نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال را برای آنها تدوین کنیم. ماموریت اصلی داتین نیز که تولید محصولات و راهکارهای نرم‌افزاری است، در راه توسعه محصولات جدید و نوآورانه در مسیر دیجیتالی شدن به بانک‌ها قابل‌ارائه است.» برای مشاهده مطالب بیشتر درباره تحول دیجیتال و بانک دیجیتال، این دو عبارت را در کادر زیر تایپ و گزینه جستجو را کلیک کنید.

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات