حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای جدید در حوزه تحلیل داده

حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای جدید در حوزه تحلیل داده

حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای جدید در حوزه تحلیل داده

thum-fea۶۲۶۱b۶۹۳۶۶۱ba۰۵۵-۲۰۴۶۱۳۷۱۴۴ ۱۱۵۳۷۰ تیم ‏های برتر شرکت‌کننده در مسابقه «تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی(NGS)» برای توسعه خدمات تحلیل داده و راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این زمینه حمایت می‌شوند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  مسابقه «تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی (NGS)» اردیبهشت ماه سال جاری از سوی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد شناسایی و تقویت شرکت ها، پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه ها و پژوهشگاه های فعال در این حوزه بود.
چرا که در دنیای امروز، توانایی جمع‌آوری، تحلیل و استفاده از کلان‌داده ها  از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از انواع کلان داده ها، داده های ژنومیکی است که عمدتا با تکیه بر فناوری توالی یابی نسل جدید (NGS) تولید می شوند. با پیشرفت مداوم روش های توالی یابی، هم اکنون حجم وسیعی از این داده ها با سرعت زیاد تولید می شود و اغلب پژوهشگران معتقدند تحلیل و استفاده از این داده ها تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر دارد.

بر اساس این گزارش، مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته این مسابقه در سه مرحله طراحی شد که هم اکنون مرحله سوم آن در حال اجرا است. در مرحله نخست این مسابقه، ۴۵ تیم و شرکت در مدت زمان تعیین شده ثبت نام کردند که نیمی از این شرکت کنندگان را دانشجویانی از مقاطع تحصیلی مختلف بویژه دکترا و کارشناسی ارشد تشکیل دادند.

همچنین یک‌سوم شرکت‌کنندگان در مسابقه متشکل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته های زیست‌شناسی و زیست فناوری و پس از آن رشته‌های ژنتیک و علوم و مهندسی کامپیوتر بود. از نظر محل تحصیل نیز به ترتیب بیشترین شرکت‌کننده‌ها از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، شیراز و علم و صنعت هستند؛ در جریان این مرحله که شامل پاسخ‌دهی به مجموعه‌ای از سوالات و انجام فعالیت هایی نظیر کنترل کیفی و هم ردیفی ساده مجموعه ای از داده های خام بود، نهایتا پس از ارزیابی پاسخ‌ها ۲۶ جهت ورود به مرحله دوم انتخاب شدند.
پس از آن در مرحله دوم این مسابقه هریک از تیم‌ها می‌بایست تا طی ۲ هفته فعالیت‌های محاسباتی مانند کنترل کیفی و اصلاح (Quality Control and Trimming)، همردیفی (Alignment)، فراخوانی وریانت‌ها (Variant Calling) و گزارش دهی را روی داده‌های سرور مجازی انجام دهند. در پایان این مرحله نهایتا ۱۱ تیم مجوز ورود به مرحله نهایی را از سوی کمیته فنی مسابقه تحلیل داده های نسل جدید توالی یابی دریافت کردند.

هم اکنون نیز ۱۱ تیم منتخب در مرحله سوم در دو بخش با یکدیگر رقابت می کنند. در بخش اول که شامل یک رویداد دو روزه در تاریخ ۲۳ و ۲۴ آبان ماه سال جاری است ارزیابی فنی ۱۱ تیم باقیمانده طی یک آزمون کتبی و مصاحبه‌های فنی اختصاصی با اعضای تیم‌ها انجام می شود. همچنین کلیه تیم ها در یک دوره آموزشی تدوین مدل کسب و کار شرکت خواهند نمود. سپس در ادامه این مرحله تیم ها باید مدل کسب وکار خود را طی مهلت مقرر تدوین و ابتدای آذر ماه و در پایان این مرحله طی یک رویداد، نزد هیئت داوران ارائه کنند. برگزیدگان نهایی مسابقه نیز بر اساس مجموع امتیازهای فنی و کسب وکار در این رویداد انتخاب و معرفی خواهند شد.

البته طبق اعلام اولیه دبیرخانه مسابقه تیم‌های اول تا سوم به ترتیب مبلغ ۷، ۵ و ۳ میلیون تومان به عنوان جایزه نقدی دریافت می کنند. تیم‌های چهارم تا دهم نیز برای مدت یک سال سرور مجازی در اختیار خواهند داشت. همچنین تیم ‏های برتر برای توسعه خدمات تحلیل داده و راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این زمینه، از حمایت‌های دیگری نظیر تجاری‌سازی (حمایت از نگارش متن اختراع داخلی، مشاوره تکمیل کسب‌وکار، حمایت از ثبت اختراع خارجی، حمایت از حضور در دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره مدیریت، ارائه تسهیلات برای توسعه نمونه اولیه)، طراحی و پشتیبانی وبسایت و اقلام تبلیغاتی، حمایت از استقرار شرکت یا تیم در مراکز رشد، ارائه تسهیلات از مجرای صندوق‌های فعال در حوزه شرکت‌های نوپا، حمایت از فرآیند اخذ مجوزهای لازم و حمایت از تحقیقات بازار نیز بهره‌مند خواهند شد.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

    منبع خبر

    مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

    مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

    مرکز رشد واحدهای فناوری علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد یک مرکز رشد در شهر مشهد می باشد

      نظرات