تنازع بقا در بازار رقابتی؛ چرا استارتاپ ها با هم ادغام می شوند؟
ادغام یکی از متداولترین روشهای استارتاپها برای دسترسی به منابع مالی و انسانی بیشتر و بهبود مزیت رقابتی است. برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور که در یک محاصره اقتصادی قرار گرفته، ادغام یکی از بهترین راهها برای بقای استارتاپهای ایرانی در بازار است. از طرف دیگر «شایان شلیله»، فعال حوزه استارتاپی که تجربه ادغام را هم در چنته دارد، تاکید میکند اگر این فرایند به درستی صورت نگیرد دو طرف با مشکلات بسیاری مواجه میشوند. از اینرو استارتاپ هایی که به دنبال ادغام با شرکتهای دیگر هستند باید در پی تیمی باشند که در بخشهای دیگری از کسب و کار قدرت و تخصص داشته باشد تا نقش مکمل یکدیگر را ایفا کنند. مورد دیگری که پیش از ادغام باید مد نظر قرار دارد میزان فروش و شرایط مالی استارتاپها است. برای مثال استارتاپ اول ممکن است در جذب سرمایه موفق باشد اما در جذب مشتری یا فروش عملکرد ناموفقی از خود به جا گذاشته باشد. از سوی دیگر استارتاپی داریم که سرمایه اولیهاش را تا حد زیادی از دست داده اما در آستانه فروش یا عقد قرارداد بسیار مهمی است که در صورت عملی شدن آنرا به مسیر رشد برمی گرداند. هرچند ادغام استارتاپها منابع انسانی و نیرویهای متخصص شرکت را گسترش میدهد اما در صورتی که این مساله به درستی صورت نگیرد به منازعه قدرت به ویژه بین مدیران ارشد منجر شود. یکی دیگر از مراحل مهم ادغام استارتاپها یکپارچه سازی و هم راستا کردن سیستمها و فرایندها با یکدیگر است.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات