درگذشت نخستین مدیر عامل اینتل که مدرک مهندسی نداشت

درگذشت نخستین مدیر عامل اینتل که مدرک مهندسی نداشت

پاول اوتلینی (Paul Otellini) از سال ۲۰۰۵ تا اواسط ۲۰۱۳ سمت مدیرعامل اجرایی شرکت اینتل را برعهده داشت، وی که اولین مدیرعامل بدون مدرک رسمی مهندسی این کمپانی بزرگ بود دو روز پیش در سن 66 سالگی درگذشت.

به گزارش اکوسیستم، به گفته اینتل این شخص ۴۰ سال از عمر خود را به عنوان کارمند این مجموعه سپری کرده بود. پاول اوتلینی پنجمین مدیرعامل این کمپانی بود که بود که در سال‌های رکود اقتصادی جهان، توانسته تغییراتی را برای دست یافتن به سود بلند مدت در این کمپانی ایجاد کند. اوتلینی حدود چهار سال قبل و بعد از آنکه بازنشسته شده، سمت خود را به Brian Krzanich واگذار کرد.

وی اولین فردی که بدون داشتن مدرک رسمی مهندسی کرسی مدیرعاملی این غول دنیای فناوری را از آن خود کرده بود، با این حال به گفته اینتل، این شرکت در طول هشت سال از زمان مدیرعاملی اوتلینی سودی را به دست آورده که در 45 سال قبل از آن بی سابقه بوده است. پس اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم اوتلینی باعث شد که اینتل جایگاه خود را به عنوان تولید کننده اصلی چیپ کامپیوترهای شخصی در بازار پر رقابت امروز حفظ کند.

این موضوع فقط به سخت افزارهایی با سیستم عامل ویندوز مربوط نمی‌شود، سال ۲۰۰۵ بود که استیو جابز اعلام کرد کامپیوترهای مک از این پس مجهز به پردازنده‌های اینتل خواهند شد، در ادامه پاول اوتلینی برای توضیحات بیشتر روی صحنه به وی ملحق شد.

در کارنامه‌ی موفق مدیرعامل اجرایی سابق اینتل شکست‌هایی نیز به چشم می‌خورد، مانند تلاش برای تولید کردن چیپ‌های موبایل و ساخت اولترا بوک‌هایی با توان پردازش پایین که نتوانست در بازار به موفقیتی دست یابد. ولی پاول اوتلینی حتی بعد از شکست نیز روحیه توقف ناپذیر خود را حفظ کرده و به کار ادامه داده بود.

 

    نظرات