پنج معیار مهم برای اندازه گیری موفقیت رهبران

پنج معیار مهم برای اندازه گیری موفقیت رهبران

آیا تا به حال به میزان موفقیت خود به عنوان یک رهبر نمره داده اید؟ قضاوت درباره خودمان همیشه کاری دشوار است، چراکه تعصب و خودخواهی باعث تحریف واقعیات می‌شود و ما را از دیدن حقایق تلخ باز می‌دارد.

اکوسیستم - مسلم است که هر سازمان و شرکتی، معیارهای خاص خود را برای تعیین موفقیت رهبر و مدیرش دارد، اما قطعاً برخی معیارها و مهارتها نیز وجود دارند که برای سنجش میزان موفقیت رهبران، مشترک اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

مشارکت

آیا اعضای تیمتان ارتباط خوبی با یکدیگر دارند؟ آیا کارها را با همکاری هم انجام می‌دهند یا هر کس به تنهایی و جدا از دیگران کار می‌کند؟ لزوم و اهمیت کار گروهی بر کسی پوشیده نیست. همیشه کارکنانی که با همکاری هم کار می‌کنند بسیار کارآمدتر عمل می‌کنند و کسانی که به تک روی علاقه مند باشند، شناخته شده و از تیم خارج می‌شوند. اگر اعضای تیم شما جدا از هم کار می‌کنند و یا کار گروهی شان با درگیریهای گاه و بیگاه همراه است، باید در موفقیت خود به عنوان یک رهبر شک کنید. یک مدیر بی تجربه و نابلد تنها خود را سرگرم محاسبه و راههای افزایش سود و کاهش زیان می‌کند درحالی که برای همگرایی و تعامل مثبت کارکنانش اهمیتی قائل نیست و مدام در حال تعدیل و جایگزینی نیروهاست. یک رهبر موفق باید به طور منظم تعامل تیم خود را زیر ذره بین داشته باشد.

رشد و پیشرفت کارکنان

یک رهبر خوب، تواناییها، لیاقتها و مهارتهای تک تک کارکنانش را بررسی می‌کند و از هر کدامشان در مسئولیتها و جایگاههای مناسب بهره می‌برد، اهدافی منحصر به فرد برایشان تعیین می‌کند، و در صورتی که به اهداف تعیین شده نائل آیند، شایسته دریافت ترفیع و پاداش خواهند شد و به این ترتیب انگیزه و تلاششان را افزایش داده و حرکت رو به جلو و مثبت کل شرکت را فراهم می‌کنند؛ این اهداف ترکیبی از ویژگیهای حرفه ای و شخصیتی هرکدامشان است که تنها رهبری هوشمند و لایق قادر به شناسایی و تعیین آنهاست.

آموزش

شما چگونه نحوه کارکردن و انجام وظایف را به کارکنانتان اطلاع می‌دهید؟ یک رهبر موفق همواره برای آموزش و انتقال دانش به اعضای تیمش وقت کافی صرف می‌کند. چنین فردی به هیچ وجه درباره بهتر شدن و حرکت رو به جلوی کارکنانش وسواس به خرج نمی‌دهد، که همین موضوع در عین حال بزرگترین مشوق آنها برای رسیدن به بهترینهاست. یکی از معیارهای مهم برای تعیین موفقیت یک رهبر این است که چه تعداد از افراد تحت رهبری اش، به موفقیتهای مهم و شایان توجه دست یافته اند.

رفتار عادلانه

با خود صادق باشید و ببینید وقتی پای پروژه های پرسود وسط باشد، دوستان نزدیک و آشنایانتان را برای انجام آن برمی‌گزینید و یا اینکه اعتقاد دارید باید لیاقت افراد را مد نظر قرار داد و کار را به دست کاردان سپرد. یک رهبر خوب به فکر پیشرفت همه اعضای تیم خود است و تمایزی ناعادلانه میانشان قائل نیست. چنین فردی بدون توجه به احساسات، تمایلات و تعصبات خود، مسئولیتها را تقسیم بندی کرده و به چینش تیم می‌پردازد.

احترام متقابل

یک رهبر موفق، احساسات و مشکلات کارکنانش را درک کرده و برایشان ارزش و احترام قائل است. چنین رهبری مورد احترام همه اعضای تیم است و کارکنان همواره با جان و دل به گفته ها و دستورالعملهایش گوش می‌سپارند، البته نه به این خاطر که از او می‌ترسند بلکه به این دلیل که به تواناییهای او در رهبری ایمان کامل دارند.

    نظرات