در اکوسیستم استارتاپی ایران چه می‌گذرد؟ حاضرین در الکام استارز پاسخ می‌دهند

اکنون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که در سال‌های اخیر برگزارکننده نمایشگاه الکامپ بوده است، با انجام یک نظرسنجی و طرح ۴۴ سوال از ۳۴۷ استارتاپی که در الکام استارز حضور داشته‌اند، آماری تحت عنوان «تحلیل فضای استارتاپی ایران» را تهیه کرده است که داده‌های دقیقی از وضعیت استارتاپ‌های ایرانی را ارائه می‌دهد. اما نکته مهمی که خلیقی به آن اشاره می‌کند، بررسی دقیق تمام داده‌های اعلام شده از سوی استارتاپ‌ها است تا نهایتا آمارهای دقیقی از اکوسیستم استارتاپی کشور به دست آید. او در پاسخ به این سوال که چنین اطلاعاتی بیشتر برای چه کسانی مفید است، می‌گوید: «این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که اکوسیستم استارتاپی ایران که از آن صحبت می‌کنیم، دقیقا چه است. به همین دلیل، این گزارش می‌تواند برای خود استارتاپ‌ها و البته تصمیم‌گیران مفید باشد. نکته مهم اینجاست که زیست بوم ما یک زیست بوم جوان است و به همین دلیل، این گزارش هم برای امسال مفید است، چراکه هر سالی که ما این‌کار را انجام داده‌ایم، شاهد تغییرات اساسی بوده‌ایم. رتبه دوم با ۱۹ درصد به استارتاپ‌های ۶ ماهه تا یک ساله رسیده است و ۱۷ درصد هم عمری بین ۲ تا ۳ سال داشته‌اند. آمار مهم دیگری که در این تحلیل به چشم می‌خورد، مدل تجاری استارتاپ‌ها است. ۹ درصد از استارتاپ‌ها از مدل B۲C (ارائه خدمات به مشتری نهایی) کسب درآمد می‌کنند اما هم‌زمان می‌بینیم که در این زیست‌بوم، ۶۸. «حوزه فعالیت استارتاپ‌ها» که نمودار بعدی این گزارش است، می‌تواند تحلیل و تصویر دقیقی برای افرادی باشد که می‌خواهند تصمیم بگیرند تا وارد این اکوسیستم استارتاپی شوند. از سوی دیگر می‌بینیم که مدل درآمدزایی حدود ۵۰ درصد از استارتاپ‌ها، فروش محصول است. ۷ درصد از استارتاپ‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که مدل درآمدزایی آن‌ها از طریق فروش حق عضویت است. ۷ درصد اعلام کرده‌اند که خدمات آن‌ها در کل بازار کشور در دسترس است. اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ۱۶. بخش دیگر این گزارش مربوط به فعالیت استارتاپ‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. ۲ درصد از استارتاپ‌ها هم در تلگرامی که فیلتر است اما همچنان کاربران از آن بهره می‌برند، حساب کاربری دارند و فعال هستند. بخش بعدی گزارش مربوط به مدل همکاری استارتاپ‌ها با شرکت‌های بزرگ است و می‌بینیم که از بین این ۳۴۷ استارتاپ، تنها ۳. آمار مهم‌تر اما مربوط به سن بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها است که همیشه حواشی و باورهای نادرستی در این رابطه وجود داشته. ۴ درصد از استارتاپ‌ها توسط افرادی که کمتر از ۲۰ سال سن داشته‌اند بنیان‌گذاری شده‌اند و سهم ۲۰ تا ۲۵ ساله‌ها هم ۱۱ درصد بوده است. وضعیت ایجاد اشتغال توسط استارتاپ‌ها، آمار مهم دیگری است که می‌توان آن را در این گزارش یافت. ۹ درصد اعلام کرده‌اند که تیم آن‌ها بین ۱ تا ۵ نیروی تمام وقت دارد. ۳. ۷ درصد هم اعلام کرده‌اند که بیشتر از ۳۰ نفر کارمند تمام وقت دارند. در بخش دیگری از گزارش، استارتاپ‌ها مهم‌ترین موانع داخلی و بیرونی برای رشد را بیان کرده‌اند. در این میان استارتاپ‌ها سهم تحریم و عدم دسترسی به بازارهای خارجی را تنها ۳۳ درصد ارزیابی کرده‌اند. ۴ درصد از استارتاپ‌ها گفته‌اند که نقش دولت در اکوسیستم استارتاپی کشور باید اصلاح قوانین و مقررات باشد. آخرین قسمت گزارش مربوط است به هدف استارتاپ‌ها از شرکت در الکام استارز.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

    منبع خبر

    دیجیاتو

    دیجیاتو

    جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

      نظرات