اولین رویداد اُکام بیرجند برگزار شد:  حل معضل بیکاری آینده در دستان دانش آموزان

اولین رویداد اُکام بیرجند برگزار شد: حل معضل بیکاری آینده در دستان دانش آموزان

طرح اتاق کارآفرینی مدارس (اُکام) برای ارتقاء سطح دانش دانش آموان و رشد تفکر خلاقانه در سنین پایه چندین سال است که در کشور برگزار می شود و امسال در استان ما نیز شروع شد برای اولین بار رویداد اُکام در بیرجند برگزار شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان درباره اولین رویداد اُکام گفت: باید بدانیم که وقتی از سنین پایه آموزش های کارآفرینی به دانش آموزان داده می شود در آینده معضل بیکاری را می توانیم ریشه کن کنیم چرا که دیگر نسلی که جویای کار باشند نخواهیم داشت و خود این دانش آموزان در آینده کارآفرین خواهند شد و نیاز داریم که سرمایه گذاری های بهتر و بیشتری در این زمینه در استان داشته باشیم. مهندس پیمان حاجی رضایی بیان کرد: پارک علم و فناوری نیز علاوه بر رسالت خود توسعه شرکت های دانش بنیان می باشد وظیفه فرهنگ سازی را هم برعهده دارد و آن اشاعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در جامعه می باشد. وی خاطر نشان کرد: برای اینکه در جامعه این فرهنگ جا بیفتد از دانشگاه ها شروع کردیم و اکنون به سمت مدارس رفته ایم. به گفته وی هنگامی که از سنین پایه و دانش آموزی آموزش کارآفرینی ببینند در تصمیم گیری های آینده از انتخاب رشته و شغل موفق تر خواهند بود و به جای اینکه باری برای دولت به حساب بیایند خودشان کارآفرین خواهند شد که باعث ایجاد اقتصاد پایدار در کشور می شوند. حاجی رضایی عنوان کرد: پارک علم و فناوری نیز علاوه بر حمایت در برگزاری چنین رویدادهای دانش آموزی از طرح ها و ایده هایی که توانایی اجرایی شدن داشته باشند حمایت خواهد کرد تا این فضا موقت و کوتاه مدت نباشد و ادامه داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: سطح ایده های مطرح شده در اکام با توجه به کارگاه هایی که قبل از رویداد برایشان برگزار شده بود خیلی عالی بود به ویژه دانش آموزان هنرستانی کارودانشی و فنی و حرفه ای ایده های اجرایی و کاربردی تری را ارائه کردند که فراتر از تصورات ما بود.

دانش آموزان بهترین گروه هدف برای آینده کارآفرینی

دکتر سیدعلیرضا محمدزاده، معاون آموزشی دانشگاه پیام نور بیرجند نیز در این رویداد عنوان کرد: اینکه چنین رویدادی برای دانش آموزان برگزار شده است خیلی خوب است چرا که بعد از ورود به دانشگاه دیگر مشکلی ندارند و جوانان خلاق و کارآفرینی بار آمده اند. وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون خیلی از دانشجویان ما به دلیل آشنا نبودن با مشکلات فراوانی روبه رو هستند و سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان می تواند در آینده برآوردهای خیلی عالی داشته باشد. دکتر محمدزاده توضیح داد: از نظر من این رویداد مزیت های فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به ارتقاء دانشِ دانش آموزان برای ایده پردازی، استفاده از مربیان کارآفرین و جوان، آموزش چگونگی ایجاد کسب و کار، آموزش کار تیمی و نزدیک کردن ایده به محصول اشاره کرد. معاون آموزشی دانشگاه پیام نور تاکید کرد: از اینکه دانشگاه پیام نور بیرجند توانسته است میزبانی این رویداد را برعهده داشته باشد واقعا خوشحالم و در آینده نیز امیدواریم با همکاری پارک علم و فناوری استان چنین رویدادهایی بیشتر برگزار شود و ما هم آمادگی کامل برای همکاری و حمایت را داریم.

می تواند این طرح در دبستان هم مطرح شود

مهندس حسین شورستانی، منتور رویداد اُکام و مدرس کسب و کارها هم در این زمینه گفت: ایده اُکام خیلی خوب است و نیاز جامعه می باشد که کارآفرینی و خلاقیت از مدارس شروع شود. وی افزود: در مدارس ما خلاقیت را به نوعی از بین می برند و اینکه دانش آموز به عنوان مثال یک مسئله را با راه حل دیگری به انجام برساند غلط می دانند و فقط خط تکرار و درس خواندن و حفظ کردن را آموزش می دهد و این در حالی است که با این طرح می توان این مرزها را از بین برد. به گفته وی حتی می توان از دوران دبستان شروع کرد به دلیل اینکه هر چه سن کمتر باشد ذهن او آمادگی بیشتری برای آموزش دیدن و هدایت کردن دارد و می توان آنها را از لحاظ علمی و عملی پرورش داد و آن ذهن محدود را ندارند. مهندس شورستانی درباره ایده ها نیز عنوان کرد: سطح ایده ها به نسبت دانش آموزان خیلی بالاتر بود چرا که ایده های خوبی دارند ولی دانش کافی ندارد و به همین دلیل باید در رسیدن به راه حل مناسب با افزایش دانش به آنها کمک شود. مدرس استارت آپ ها تاکید کرد: در رویدادها دو هدف آگاهی رسانی و ارتقاء سطح باید در نظر گرفته شود که در این رویداد نیز هدف آگاهی رسانی و بعد از آن ارتقاء سطح دانش آنها بود.

ایده هایی کاربردی

سارا راغبی، کارآفرین اجتماعی و مدیر کارگاه دستان پرتوان نیز در این رویداد به عنوان منتور حضور داشت و در این باره گفت: ایده و محصولات جالبی دیدم که جنبه کاربردی بودن آن در زندگی خیلی زیاد بود. وی تصریح کرد: ممکن است یک ایده خوب باشد ولی در زندگی روزمره کارایی نداشته باشد ولی یک ایده کاربردی در زندگی همیشه مشتری دارد. وی با بیان اینکه طرح اتاق کارآفرینی مدارس فوق العاده عالی است، عنوان کرد: کلا مردم خلاقی داریم واینکه از سن پایه کار شود می تواند بازخورد خوبی داشته باشد. به گفته وی باید بدانیم که جامعه فقط به دکتر و مهندس نیاز ندارند و شغل های فراوانی است که می تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد مانند وسایل تزئینی که در همین رویداد حتی چندین مشتری جذب کرد. راغبی پیشنهاد داد: برای اینکه این فرهنگ تغییر کند و خانواده ها با نگاه کارآفرینی آشنا شوند بهتر است که والدین دانش آموزان هم در کنار فرزندان خود در چنین رویدادهایی حضور داشته باشند و وقتی فرزندشان ایده خود را مطرح می کند والدین هم آنجا باشند تا هم ارتباط فرزندان و خانواده ها ارتقاء یابد هم نتیجه رویداد در سطح جامعه ملموس تر باشد.

۲۸ تیم ۸ نفره

مینا مشهدی، تسهیلگر اتاق کارآفرینی مدارس در استان در زمینه رویداد اُکام که برای اولین بار در بیرجند برگزار شد، گفت: اکام خلاصه اتاق کارآفرینی مدارس می باشد و هدف آن کارآفرین کردن دانش آموزان است. وی تصریح کرد: در این طرح می خواهیم دانش آموزان برای ایجاد کسب و کار راهنمایی شوند و محصولی را که تولید کرده اند یا ایده شان به جایی رسیده است را امتحان کنند. به گفته وی ایده ها و طرح هایی که آنها می دهند مخصوص تشکیل یک استارت آپ نیست بلکه هر نوع ایده ای که به کسب و کار منجر شود و درآمدزایی داشته باشد را در نظر گرفته ایم. مشهدی با اشاره به اینکه منتورهای رویداد اُکام اکثرا افرادی هستند که خود کارآفرین هستند، عنوان کرد: ما در این رویداد داور نداریم و قرار نیست که ایده های برتر مشخص شوند بلکه در تجربه هایی که در کشور داشته اند این موضوع را باعث ناامید شدن دانش آموزان می دانستند. وی افزود: به همین دلیل در رویداد اکام داوری نداریم و فقط نوعی آموزش و راهنمایی کردن آنها است تا به ایجاد محصول برسند و در جشنواره ای که سال بعد می گیریم این دانش آموزان محصولات و نتایج خود را ارائه خواهند کرد و در آنجا ایده های برتر مشخص می شوند. تسهیلگر طرح اتاق کارآفرینی مدارس با بیان اینکه قبل از این رویداد در ۹ مدرسه بیرجند کارگاه های ایده پردازی و خلاقیت، مهارت های ارتباطی و شناخت بازار به صورت کامل ارائه شده است، گفت: برای ارتقاء انگیزه کارآفرینی در سه سطح جامعه کار کرده ایم که اولین گروه هدف دانش آموزان مقطع دوم متوسطه بودند بعد از آنها همین کلاس ها را برای معلمان برگزار کرده ایم و برای والدین و اولیاء دانش آموزان نیز چنین برنامه ای را داریم. وی خاطر نشان کرد: در اولین رویداد اُکام ۲۸ تیم ۸ نفره شرکت کرده اند که در آینده بسط خواهد یافت.

نظر دانش آموزان و دیگر منتورها

دانش آموزان و تیم هایی که در این رویداد حضور داشتند از نوع برگزاری رویداد راضی بودند و اینکه قبل از رویداد کارگاه های مختلف برگزار شده بود را خوب دانستند. همچنین نظرشان درباره منتورها مثبت بود چرا که می گفتند راهنمایی های خوبی برای اینکه به نتیجه برسیم می کنند.

منتورها نیز ایده ها را خوب برآورد کردند و گفتند به برنامه های آموزشی نیاز دارند تا بتوانند بهتر از این باشند ولی در کل برای اولین رویداد اُکام بیرجند سطح بالایی داشت و نواقصی هم اگر بود به دلیل این است که همیشه اولین ها مشکلاتی دارند که با کسب تجربه های بیشتر رفع می شوند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات