گل محمدی مقاوم به کم آبی تولید و تکثیر شد

گل محمدی مقاوم به کم آبی تولید و تکثیر شد

تکثیر ذره‌ای، جایگزین مهمی برای شیوه‌های مرسوم تکثیر گیاه است. این تکثیر، فرآوری گیاهان را از بخش‌های خیلی کوچک گیاه، در بر می‌گیرد.

علی باقریان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کیمیا برگ آسیا» گفت: این تکثیر، فرآوری گیاهان را از بخش‌های خیلی کوچک گیاه، در بر می‌گیرد ( برای مثال: جوانه ها، گره‌ها، قطعات برگ، قطعات ریشه، و ...) که بطور ضد عفونی شده ( عاری از هر گونه میکروارگانیسم ) در ظرف کشت، در جایی که محیط و مواد غذایی می‌توانند کنترل شوند، رشد می‌کنند.

وی ادامه داد: گیاهان حاصله، از نظر ژنتیکی، همانند گیاهان والدین است. در حالی که در آزمایشگاه تحقیقاتی، همچون آنها در کشاورزی، و علم خاک در UNE ، ما تجهیزاتی با فناوری خیلی پیشرفته را به کار می بریم تا به فرآوری گیاه، از طریق کشت بافت دست یابیم. این مهم است که در نظر بگیریم که باغبانان زیادی، و علاقمندان به این کار، می‌توانند ادوات و تجهیزات با فناوری پیشرفته را با اقلام معمولی خانگی جایگزین کنند .

این فعال فناور درباره محصول «گل محمدی کشت بافتی» گفت: گل ‌محمدی با نام علمی Rosa damascenaMill ‌از شاخه گیاهان گل‌دار، زیرشاخه نهاندانگان، رده‌ی دولپه‌ای‌ها، زیر‌رده Rosidea ، راسته Rosales ، خانواده Rosaceae ، زیر خانواده Rosoideae است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کیمیا برگ آسیا» درباره مزایای این محصول توضیح داد: این محصول مقاوم به کم آبی و کشت به شیوه دیم است همچنین ظرفیت بالای تولید در مقیاس‌های کلان را نیز دارا است.

باقریان همچنین درباره پایه پسته آمریکایی UCB ۱ بیان کرد: یو سی بی وان UCB- ۱ هیبریدی بین دو درخت خاص از دو گونه وحشی پسته Pistacia atlantica و Pistacia integerrima است. که بذر آن توسط دانشگاه دیویس کالیفرنیا تولید شده است. هم اکنون به عنوان بهترین و پرمحصول ترین پایه پسته موجود در دنیا شناخته می‌شود .

وی ادامه داد: این محصول رشد بسیار سریع و قوی دارد به نحوی که چنانچه نهال آن در فصل بهار در زمین اصلی کاشته شود ۳ تا ۴ ماه بعد قابل پیوند است.این گیاه تنها به عنوان پایه بوده و حتما بایستی روی آن پیوند زده شود. در حال حاضر قسمت اعظم باغات پسته امریکا زیر کشت پایه UCB- ۱ است و عرضه این نهال با روش جدید به نام کشت بافت تولید می‌شود .

این فعال فناور درباره دیگر محصولات تولیدی این شرکت گفت: پایه رویشی گلابی PERODWARF ، رقم انگور پرلت PERIETTE ، پایه رویشی گلابی OHF ۶۹، پایه رویشی آلو و گوجه باغی MYROBALAN ۲۹ C و پایه رویشی گیلاس CHISELA ۶ در این شرکت تولید می‌شود.

به گفته باقریان در شرکت دانش‌بنیان «کیمیا برگ آسیا» برای ۶ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کیمیا برگ آسیا» به مشتریان این شرکت اشاره کرد و گفت: باغداران و نهالستان‌ها عمده خریداران محصولات این شرکت هستند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

اخبار مرتبط

* نقشه راه زیست‌فناوری کشاورزی ایران تدوین شد

* بررسی آماده‌سازی محیط‌ کشت‌های پایه و آنتی‌بیوتیک‌ها در پژوهشگاه زیست‌فناوری

* کشت‌بافت به تکثیر گیاهان سرعت می‌بخشد

* نخستین مجموعه زیست فناوری در حوزه کشت بافت گیاهان دارویی افتتاح شد

* تولید گیاهان تراریخت اولویت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی است

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات