میزان حمایت های مالی  پارک از شرکت های فناور در سال ۱۳۹۸، معادل ۱۶ سال گذشته  خواهد بود

میزان حمایت های مالی پارک از شرکت های فناور در سال ۱۳۹۸، معادل ۱۶ سال گذشته خواهد بود


میزان حمایت های مالی پارک از شرکت های فناور در سال ۱۳۹۸، معادل ۱۶ سال گذشته خواهد بود

دکتر احمدی شالی، معاون پشتیبانی و توسعه منابع پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی عنوان کرد


دکتر جعفر احمدی شالی معاون پشتیبانی و توسعه منابع پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی میزان رشد بودجه پارک های علم و فناوری کشور در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷ را به طور متوسط ۷۶ درصد اعلام نمود و افزود، در این میان بودجه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با افزایش ۵/۲ برابری نسبت به سال قبل، رتبه اول نرخ رشد بودجه را در بین پارک علم و فناوری سراسر کشور کسب نموده است.

دکتر احمدی خاطر نشان کرد، رشد بودجه پارک علم و فناوری در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ در جایگاه سی ام  قرار داشت که با توجه به پیگیری های به عمل آمده از سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، رتبه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از لحاظ شاخص نرخ رشد بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرد و از رتبه سی ام  به رتبه اول جهش یافته است.

دکتر احمدی افزود جایگاه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۷ به  لحاظ مبلغ بودجه، در بین پارک های علم و فناوری کشور در دوره ۱۸ام قرار داشت که در سایه همت و پیگیری های بعمل آمده همکاران به رتبه ۹ در سال ۱۳۹۸ ارتقاء پیدا کرده است

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود نکات مهم و حائز اهمیت بودجه سال ۱۳۹۸ پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را به شرح زیر تشریح نمودند:

  1. بودجه حمایت از شرکت ها و واحدهای فناور در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷ از رشد ۴۱۷ درصدی برخوردار می باشد و مطابق برنامه ریزی های به عمل آمده  در صورت تحقق بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ ، به اندازه ۱۶ سال گذشته از شرکت ها و واحدهای فناور در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی حمایت مالی بعمل خواهد آمد.
  2. در سال ۱۳۹۷ بودجه خاصی در زمینه بازاریابی و تجاری سازی محصولات فناورانه و دانش بنیان در نظر گرفته نشده بود  با این وجود، برنامه ریزی لازم برای اختصاص حدود ۱۵ در صد از  بودجه سال ۱۳۹۸ به منظور حمایت از تجاری سازی و بازاریابی محصولات دانش بنیان و فناورانه صورت پذیرفته است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هزینه ایجاد اشتغال پایدار در حوزه های فناوری و نوآوری در مقایسه با سایر شغل ها بسیار پایین تر می باشد اظهار داشت، حجم حمایت های مالی صورت گرفته از شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان از بدو تاسیس پارک ها در سراسر کشور در حدود ۳۰۰۰۰  میلیارد ریال بوده و ارزش دانش فنی تولید شده در این بخش بیش از ۳۴۵۰۰۰۰ میلیارد ریال میباشد.  به عبارت دیگر بازدهی در این حوزه بیش از ۱۱۵ برابر بوده است و اگر به میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده که ۴۵۰۰۰ نفر می باشد اشاره کنیم در می یابیم که هزینه ایجاد یک شغل در حوزه فناوری و نوآوری در حدود ۶۰ میلیون تومان می باشد که یک دهم هزینه ایجاد اشتغال در سایر بخش ها است. بنابراین این انتظار می رود با توجه به بودجه مصوب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۸ شاهد ایجاد اشتغال در حوزه نوآوری، فناوری و دانش بنیان به تعداد ۴۰۰ نفر در استان آذربایجان شرقی باشیم.

ایشان در ادامه خاطر نشان کردند پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از بدو تاسیس تا کنون از بیش از ۴۵۰ شرکت حمایت مالی انجام داده است و بیش از ۳۵۰ فناوری ایجاد شده و برای ۳۵۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد شده است. میزان صادرات واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک بیش از ۶ میلیون دلار بوده و کل مبلغ حمایت های مالی انجام شده را تاکنون ۶۷ میلیارد ریال میباشد. دکتر احمدی  افزود تمام تلاش هیات رئیسه پارک بر این قرار است که معادل ۱۶ سال گذشته ، از شرکت های فناور در سال جاری حمایت به عمل آورد.

دکتر احمدی افزود در حال انجام هماهنگی های نهایی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حمایت از پایان نامه ها و رساله های فناورانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه های استان میباشیم که گامی مهم در جهت سوق دادن سمت و سوی  پروپوزال های ارشد و دکتری به سمت فناوری خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    نظرات