چگونه کسب و کارهای نوپا را توسعه دهیم؟

چگونه کسب و کارهای نوپا را توسعه دهیم؟

کلید اصلی برای توسعه یک کسب و کار نوپا افزایش درآمد است، مدیران استارتاپ‌ها با شیوه‌های صحیح قیمت گذاری و جذب مشتری می توانند راه را برای پیشرفت و توسعه هموار کنند.

به گزارش اکوسیستم، توسعه و گسترش برای هر استارتاپی امری حیاتی و ضروری است، در واقع توسعه‌ی کسب و کار مهمترین اصل در افزایش درآمد خواهد بود. به طریق ساده می‌توان گفت شما برای توسعه و پیشرفت کسب و کار خود سه روش را می‌توانید در پیش بگیرید:

  • فروش بیشتر محصولات
  • جذب مشتریان بیشتر
  • فروش با قیمت بالاتر

معمولا کارشناسان این موضوع را پیچیده می‌کنند، اما حقیقت این است که اگر بخواهید درآمد خود را افزایش دهید این سه روش واضح‌ترین گزینه‌هایی هستند که شما باید در این راه به آنها توجه کنید.

باید برای توسعه کسب وکار استراتژی‌های خوبی را در مورد این فرصت‌ها پیش بینی کنید، در غیر اینصورت در بازار رقابت شانسی نخواهید داشت.

فروش بیشتر محصولات

آسان‌ترین روش برای توسعه استارتاپ، فروش خدمات یا محصوات بیشتر به مشتریان فعلی کسب و کارتان است. مشتریان کنونی، کسب و کار شما را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند، در نتیجه فروش فروش محصولات بیشتر به آنها کار راحت‌تری است.

تحقیقات حاکی از آن است که جذب کردن مشتری هفت برابر هزینه بیشتری دارد نسبت به اینکه محصولات یا خدمات بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید. بنابراین به این فکر کنید چه خدمات و کالاهای دیگری را می‌توانید به این مشتریان ارائه کنید. حتما باید خدمات و محصولات جدیدی را در دست تولید داشته باشید، برای این منظور می‌توانید کالا یا خدمات یک شریک تجاری را عرضه کنید تا درصدی از سود به شما تعلق بگیرد. بطور مثال به سرویس‌های هواپیمایی توجه کنید که از همکاری هتل‌ها و تاکسیرانی‌ها استفاده می‌کنند، آن‌ها نیز با توجه به همین موضوع قصد دارند حداکثر درآمد ممکن را از مشتریان فعلی به دست آورند.

البته به یاد داشته باشید که در این راه باید رضایت مشتریان را نیز درنظر بگیرید زیرا در غیراینصورت هر مشتری را که از دست بدهید، هزینه‌ی بالایی را باید صرف کنید تا مشتری دیگری را جایگزین کنید. در حقیقت برای فروش بیشتر به مشتریان فعلی باید رویکردی استراتژیک داشته باشید.

جذب مشتریان بیشترجذب مشتریان بیشتر

جذب مشتریان جدید و افزایش سهم و نفوذ کسب و کار در بازار، ایده‌ای است که اکثر استارتاپ‌ها روی آن تمرکز می‌کنند. برای دستیابی بیشتر به بازار هدف باید کارایی‌تان را افزایش دهید، همچنین به مشتریان بیشتری نیاز خواهید داشت.

یکی از کم هزینه‌ترین راه‌های جذب مشتری این است که مشتریان فعلی محصولات یا خدمات شما را به سایرین توصیه کنند. اگر مشتریان کنونی شما از محصولات یا خدمات ارائه شده، رضایت دارند، چطور می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید که حامی شما بوده و تولیدات‌تان را به دیگران پیشنهاد دهند؟ چطور می‌توانید یک استراتژی برد-برد برنامه ریزی کنید که هم خودتان از آن سود ببرید و هم آنها؟

جذب مشتری جدید هزینه‌ی زیادی دارد، ولی اگر مشتریان جدید خود را با توصیه‌ی یاران قدیمی‌ به دست آورید، به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد و حتی می‌توانید بخشی از این هزینه را به عنوان جایزه به همین افراد دهید.

برنامه‌های مشارکت در فروش نیز شیوه‌ی مشابه‌ای را دارند، به اینصورت که شما به شخص دیگری اجازه می‌دهید با جذب مشتری جدید و تقبل هزینه‌های آن درصدی از درآمد حاصل از فروش را از آن خود کند.

البته روش‌های زیادی برای جذب مشتری جدید وجود دارد، شما باید با توجه به مدل کسب و کار خود بهترین استراتژی را انتخاب کنید.

فروش با قیمت بالاتر

خیلی از کارآفرینان، ارزش کار خود را دست‌کم می‌گیرند، علل متفاوتی برای اینکار وجود دارد، از جمله اینکه آن‌ها اعتماد به نفس کافی نداشته و به همین دلیل نیز خدمات یا محصولات خود را در سطح پایین‌تری قیمت‌گذاری می‌کنند، یا اینکه به درستی اطلاع ندارند که بازار تا چه اندازه پاسخگوی محصولات آن‌ها است یا اصلا از ارزش واقعی خدمات‌شان آگاه نیستند؛ تمام این موارد سبب می‌شود که به خدمات یا محصولاتشان اهمیت کمتری داده و قیمت گذاری را در سطح پایین‌تری انجام دهند.

اگر چه افزایش قیمت، راه ساده‌ای برای افزایش درآمد است ولی با ریسک زیادی همراه خواهد بود. اگر قیمت را بیش ‌از حد بالا ببرید در نتیجه مشتریان فعلی استارتاپ شما نیز از دست خواهند رفت و کسب و کارتان با مشکلی جدی مواجه می‌شود.

بعضی مواقع نیز بالا بردن قیمت‌ها سبب می‌شود که برخی از مشتریان را از دست بدهید ولی همزمان مشتریان جدیدی را جذب کنید که حاضرند پول بیشتری برای محصولات و خدمات شما بپردازند. در این شرایط تقاضا و درآمد کلی افزایش خواهد یافت.

اگر محصول یا خدمات شما کیفیت خوبی دارد، باید آن را با قیمت مناسبی نیز بفروشید. اگر خودتان ارزش واقعی محصول را درک نکنید در نتیجه دیگران نیز آن را بی ارزش تلقی خواهند کرد.

    نظرات