احراز هویت دیجیتال یوآیدی چگونه به کمک بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه می‌آید؟ / حل مساله «هویت»

احراز هویت دیجیتال یوآیدی چگونه به کمک بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه می‌آید؟ / حل مساله «هویت»

با بررسی تمام فرایندهای مراجعه حضوری جهت اخذ خدمات، تیم یوآیدی به این نتیجه رسید که فصل مشترک همه مراجعات حضوری در بخش عمومی و بخش خصوصی نبود امکان علاوه بر این نبود اعتماد در فضای مجازی و همچنین هزینه‌های بالای احراز هویت مانع مقیاس‌پذیری و همچنین مانع شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه اقتصاد مشارکتی می‌شود. در یک گفت‌وگوی مفصل با حامد اکبری، مدیرعامل شرکت یوتاب؛ نیما شمساپور، مدیر پروژه یوآیدی و محمدسعید باستانی، مدیر بازاریابی یوآیدی، از مساله‌ای که این روزها یوآیدی دارد، گفتیم و شنیدیم؛ اینکه در ایران چقدر در این حوزه ضعف داریم، احراز هویت دیجیتال یوآیدی چگونه می‌تواند فرایند KYC را در حوزه بانکی و مالی تسهیل کند، یوآیدی چگونه می‌تواند اعتماد و امنیت در فضای مجازی را بالا ببرد و اینکه هوش مصنوعی در یوآیدی چگونه به کمک احراز هویت آمده است. حامد اکبری ابتدای صحبت‌هایش را با چگونگی شکل‌گیری یوتاب شروع می‌کند و می‌گوید: «ما بعد از یک سال‌ونیم فعالیت، تحقیق و توسعه، روی هویت دیجیتال فهمیدیم این موضوع اهمیت بسیار دارد و پایه و زیرساخت بسیاری از مسائل است. باید این را هم بگویم که یوتاب چند پروژه دارد با ۴۰ نیرو که حدود ۱۶ نفر از آنها در تیم یوآیدی کار می‌کنند.» او در پاسخ به این سوال که شما کدام مساله دولت را حل می‌کنید، تصریح می‌کند: «در حوزه بورس، بانک، بیمه و دولت مهم است که کاربر کیست و چه سابقه‌ای دارد. برای بخش خصوصی بیشتر تجربه کاربری و امکان حذف مراجعه حضوری تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما در مورد دولت وضعیت متفاوت است. این کار در کاهش هزینه، بهبود تجربه کاربری، کاهش هدررفت زمان افراد و حذف مراجعات حضوری، شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال و… موثر است.» پاسخ به این سوال که یوآیدی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد، می‌گوید: «یوآیدی، هویت است که شما مالک یک کارت شناسایی هستید که در این مدل امکان جعل وجود دارد. خاطر بسپارید، اما مدل دیگر که امنیت بسیار بیشتری نیز دارد، احراز هویت بیومتریک باستانی، مدیر بازاریابی یوآیدی هم در ادامه تشریح می‌کند: «می‌دانیم که اسکن اثر انگشت هم یکی دیگر از راه‌های استفاده از عناصر بیومتریک است و اگر بخواهید از اثر انگشت برای احراز هویت افراد استفاده کنید، باید ابزاری که اثرانگشت (اسکنر اثر انگشت) را بخواند، داشته باشید که تاکنون توسعه این ابزار خیلی گران بوده، علاوه بر آن استفاده از اسکنر اثر انگشت امکان حذف مراجعات حضوری را ندارد. حتی اگر گوشی همراه فرد نباشد دولت با استفاده از تصویر کاربر می‌تواند هویت او را احراز کند.» شمساپور به کاهش هزینه در طول زمان اشاره و تاکید می‌کند: «در طول زمان نیاز دارید که با مالکیت و با یاد داشتن رمز عبور، خود را احراز هویت کنید. ما تشخیص هویت از طریق صورت را هم اضافه می‌کنیم و این کار تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارد. مشکل اصلی آنها این است که برای مثال پول سرقت‌شده به حساب آنها می‌آید، تجربه کاربری نامناسب، تلاش خود برای افتتاح حساب در خدمات بانکی و مالی جدید را باستانی در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر افتتاح حساب، بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند برای افزایش سقف تراکنش‌های بانکی، پرداخت وام‌های غیرحضوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صرافی‌های آنلاین از خدمات احراز هویت یوآیدی استفاده کنند.» حامد اکبری با اشاره به کارکرد یوآیدی برای اپراتورهای تلفن همراه می‌گوید: «با گسترش استفاده از اینترنت و خدمات اپراتورها، میزان جرائم هویتی و جعل هویت نیز گسترش یافته است. نظرسنجی Signicat در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بیش از ۵۰ درصد از کاربران در اروپا، به دلیل تجربه کاربری نامناسب، تلاش خود برای ثبت نام در خدمات مالی جدید را متوقف کرده‌اند و ۷۲ درصد به دنبال یک سیستم ثبت نام تمام دیجیتال هستند. نیما شمساپور در ادامه می‌افزاید: «با همکاری یوآیدی، اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر امکان حذف مراجعه حضوری به‌منظور فعال‌سازی سیم‌کارت، قادر به ارائه خدمات در زمینه اینترنت اشیا، تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک، پاسپورت الکترونیک و کیف پول موبایلی خواهند بود.» این را شمساپور می‌گوید و توضیح می‌دهد: «تقریبا همه در جلسه با فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد که چهارم شهریورماه برگزار شد، گفتند که ما در موضوع احراز هویت مشکل داریم و واژه «احراز هویت دیجیتال» بیش از ۲۰ بار تکرار شد. چرا ما برای خرید یک کریپتوکارنسی یا گرفتن درگاه پرداخت باید عکس کارت ملی کنار صورت و چندین عکس دیگر بگیریم (گاهی این فرایند آن‌قدر سخت است که شخص از ادامه کار منصرف می‌شود). نیما شمساپور در مورد مهم‌ترین چالش احراز هویت دیجیتال می‌گوید: «دو مدل متفاوت احراز هویت داریم؛ در یک حالت شرکت یا سازمان خودش مسئول احراز هویت است و می‌تواند با فرایندی که خود آن سازمان به رسمیت بشناسد، احراز هویت را به انجام برساند، در این حوزه یوآیدی مشکلی ندارد و با یک اپراتور و دو بانک مشغول همکاری است. مدل دیگری وجود دارد که احراز هویت توسط یک کارگزار یا یک شرکت به‌دلیل الزامات قانونی بالادستی انجام می‌شود، به‌عنوان مثال کارگزاری‌های بورس چنین وضعیتی دارند. اکبری هم در همین راستا تصریح می‌کند: «روند احراز هویت در دنیا مشخص است. اگر ما را کنار بگذارند و به دنیا نگاه کنند، متوجه خواهند شد که دنیا کجاست و ما در کشور کجا هستیم؛ حالا تصور کنید ما به‌عنوان جوانان این مرزوبوم می‌خواستیم یک چیزی را از صفر و بدون داشتن نمونه موفق خارجی خلق کنیم؛ چه بر سر ما می‌آمد؟ همین رویکرد دولت و حاکمیت نشان می‌دهد که بر خلاف ادعاهایی که از پیشرو بودن ایران در حوزه‌هایی دم می‌زنند، در عمل اتفاقی نمی‌افتد؛ چراکه ما در ساختار حکومت و دولت خود چنین چیزی را ندیده‌ایم که جوانان این مملکت یک نوآوری را از صفر بدون تقلید از چشم‌آبی‌ها ارائه کنند و ما از آنها قبول کنیم.» اکنون پلتفرم یوآیدی با همکاری گروه سرمایه‌گذاری اسکناس، برای اولین بار در ایران، فناوری احراز هویت دیجیتال (eKYC) را در پلتفرم خریدوفروش ارزهای رمزنگاری‌شده در قالب اپلیکیشن اسکناس راه‌اندازی کرده است. نیما شمساپور درباره مدل کسب‌وکاری یوآیدی گفت: «ما بر مبنای مدلی که در دنیا انجام می‌شود، کار می‌کنیم که مطابق هر کاربر و هر ماه است. در ادامه از این تیم می‌خواهیم که جایگاه یوآیدی را تا دو سال دیگر ارزیابی کنند. برای مثال در بخش اپراتورها شما برای خرید یک سیم‌کارت باید مراجعه حضوری داشته باشید، اما با این سرویس احراز هویت یوآیدی می‌توانید آن را از سوپرمارکت هم بخرید و با یک اپلیکیشن فعال‌سازی را انجام دهید. یا برای مثال برای گرفتن کد بورسی باید در ثبت نام سجام احراز هویت حضوری شوید، اما با یوآیدی می‌توانید کاملا آنلاین این کار را انجام دهید و به این ترتیب ضریب نفوذ بورس هم بیشتر می‌شود. دیجیتال یوآیدی یکی از زیرساخت‌هایی است که کمک می‌کند در عین برداشتن موانعی که در این شرکت آغاز به کار کرده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «علاوه بر احراز هویت مبتنی بر اعتماد در فضای مجازی کمک کنیم، مشکلات احراز هویت دیجیتال کسب‌وکارهای

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات