همایش تولید غذای سالم با تاکید ب...

همایش تولید غذای سالم با تاکید ب...

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان شمالی، این همایش یکروزه ۱۳ بهمن ماه ۹۸ با همکاری مرکز نوآوری روستای خلاق، مرکز رشد شیروان، سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، فرمانداری شیروان، بنیاد ملی نخبگان استان، گروه دوشنبه های توسعه و واحد فناور انسکتاریوم ارم در محل سالن سلامت شیروان برگزار شد.
دکتر گرمه ای رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی، در ابتدای همایش ضمن ابراز خرسندی از رویکرد مثبت کشاورزان و مسئولان دستگاه های مرتبط حوزه کشاورزی در بهره مندی از روش های ایمن و سلامت در تولید محصولات کشاورزی گفت؛ پارک علم و فناوری استان ایده های نو و واحدهای فناور حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را مورد حمایت قرار داده و به منظور توسعه فرهنگ استفاده از محصول سالم همکاری های قابل توجهی در استان دارد.
دکتر گرمه ای با اشاره به فعالیت واحد فناور انسکتاریوم ارم بعنوان یکی از واحدهای فناور موفق حوزه کشاورزی که ارائه دهنده خدمات کنترل بیولوژیک مستقر در مرکز رشد شیروان است، افزود؛ یکی از راه های رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی تولید محصولات غذایی سالم با استفاده از تکنولوژی های مورد تایید علمی است.
دکتر تشکری معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در سخنان خود از اختصاص ۵۰ درصد بودجه دولتی بخش کشاورزی، به راه های کنترل ایمن تولیدات کشاورزی اشاره و بیان کرد؛ همکاری بین دستگاهی کمک بزرگی به فرهنگسازی در این زمینه می کند.
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز با بیان فواید استفاده از حشرات دفاعی در کنترل آفات کشاورزی و تولید محصول ارگانیک گفت؛ ارزش افزوده گرده افشانی زنبور عسل در سال ۱۲۰ هزار میلیارد دلار تخمین زده شده و همچنین ارزش مبارزه بیولوژیک توسط حشرات، سالانه به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در آمارهای جهانی اعلام شده است.
دکتر علوی در ادامه به حد مجاز استفاده از سموم شیمیایی در کشاورزی اشاره و خاطر نشان کرد؛ حفظ اکوسیستم و کمک به تولید پایدار در واقع با کاهش کاربردهای بی رویه و خطرناک از سموم شیمیایی میسر می شود.
دکتر ملکشی محقق موسسه گیاه پزشکی کشور نیز در همایش تولید غذای سالم با تاکید بر روش کنترل بیولوژیک، ضمن تبیین انواع نظام های کشاورزی، مدیریت تلفیقی و ارگانیک را روش مناسبی برای توسعه پایدار کشاورزی و مزیت های اقتصادی حاصل از آن دانست.
در ادامه این همایش نشست گفتگو محور با حضور آقای شهابی واحد فناور مرکز رشد شیروان در حوزه گیاهان گلخانه ای هیدروپونیک، آقای شیرغانی کشاورز نمونه کشوری، آقای برزگر از کشاورزان موفق منطقه، دکتر رضایی مدیر حفظ نبات جهاد کشاورزی استان، آقای مشارزاده نماینده کارخانه رب خرم و مدیرعامل انسکتاریوم ارم برگزار شد.
زکیه احمدی مدیرعامل انسکتاریوم ارم نیز در این برنامه به فعالیت ها، انواع حشرات تولید شده، همکاری های موفق با کشاورزان توسط این مرکز اشاره و نکاتی که کشاورزان برای کسب موفقیت بیشتر در استفاده از روش کنترل بیولوژیک آفات نیاز دارند را مطرح کرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان شمالی

    پارک علم و فناوری خراسان شمالی

    پارک علم و فناوری خراسان شمالی یک پارک علم و فناوری در شهر بجنورد می باشد

      نظرات