آیا استارتاپ شما در حال رشد است؟

آیا استارتاپ شما در حال رشد است؟

استارتاپ به دلیل شرایط عدم قطعیت بالایی که دارد برای اندازه‌گیری و بررسی اینکه در مسیر درست قرار گرفته است نمی‌‌تواند از معیارهایی که برای کسب و کارهای سنتی استفاده می‌شود استفاده کند به همین دلیل از نوع دیگری اندازه‌گیری به نام “حسابداری جدید” بهره می‌برد. این حسابداری از یک سری سنجه‌ها به نام سنجه‌های کلیدی استفاده می‌کند تا بتواند خود را ارزیابی کند.

یکی از معیارهای موفقیت استارتاپ‌ها جذب مشتری است. فرآیند جذب کردن مشتریان برای استفاده از محصول شما می‌تواند وارد شدن به سایت باشد. این فرایند می‌تواند از طریق سئو،  بازاریابی محتوا، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و غیره انجام شود. در مراحل اولیه به وجود آمدن یک استارتاپ جذب مهم‌ترین مرحله است.

بعد از جذب مشتری شما باید آنها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید. بدین معنا که باید بازدیدکنندگان سایت خود را به ثبت‌نام‌کنندگان تبدیل کنید. ثبت‌نام اولین قدم است و هدف این مرحله این است که ارزش پیشنهادی شما را درک کنند و بفهمند محصول شما چطور کار می‌کند. از راه‌های بازاریابی مختلف مانند ایمیل، تلگرام و غیره برای این کار استفاده کنید.

مرحله بعد بازگشت نام دارد که یکی از سخت‌ترین مراحل این مرحله است. در این مرحله شما باید مشتری خود را راضی نگه دارید به‌طوری که مرتبا به سراغ شما بیاید. در این مرحله از روش‌های مختلفی برای انجام این کار می‌توانید استفاده کنید مانند ارسال ایمیل. اگر شما توانسته باشید فازهای قبلی را به درستی اجرا کنید مشتریان شما باید استارتاپ شما را هم به دیگران معرفی کنند. مشتریانی که به این مرحله رسیده‌اند واقعا از محصول شما راضی هستند و آن را دوست دارند. پس استارت‌آپ شما توسط مشتریانتان به صورت دهان به دهان منتقل می‌شود که یکی از ارزان‌ترین راه‌های بازاریابی به حساب می‌آید.

آخرین مرحله مرحله درآمد است که در این مرحله باید از طریق محصولات به درآمد برسید و یک مدل درآمدی داشته باشید. در این مرحله داشتن اطلاعات ضروری است که باید از آن‌ها برای محاسبه ارزش مادام‌العمر مشتری و دیگر محاسبات استفاده کنید.

آنالیز کوهورت

آنالیز کوهورت یکی از ابزارهای مهم در تحلیل‌های مهم استارت‌آپی است. این تحلیل بر پایه یک منطق ساده استوار است. در این آنالیز به جای نگاه کردن به اعداد کلی و تجمعی مثل درآمد کل و تعداد مشتریان باید عملکرد هر گروه از مشتریان را بررسی کنیم.

هر گروه یک کوهورت خوانده می‌شود. در این تحلیل شما ابتدا باید چند رفتار را معرفی کنید. به طور مثال افرادی که به سایت وارد شده‌اند، افرادی که پول پرداخت کرده‌اند، افرادی که روزی ۵ بار وارد سایت می‎شوند و غیره. سپس نموداری رسم کنید که محور افقی آن زمان و محور عمودی آن درصد را نشان می دهد و مشتریان را بر اساس رفتارهایشان در نمودار قرار دهید.

در هر مرحله از رشد استارتاپ یکی از رفتارها را در نظر بگیرید و آن را بررسی کنید. ساده‌ترین راه برای تشخیص اینکه یک سنجه علمی است یا فریبنده این است که از خود بپرسید “بر اساس گزارشی که از این سنجه‌ها به دست آمده است چطور می‌توانم بهتر عمل کنم؟” اگر سنجه یک عدد مطلق است که همیشه در حال رشد است، این یک سنجه فریبنده است.آنالیز کوهورت استاندارد طلایی سنجه‌های یادگیری است.

کارت اندازه‌گیری

برای اندازه‌گیری از یک کارت اندازه‌گیری استفاده کنید به گونه‌ای که بعد از اندازه‌گیری استارت‌آپ خود یک کارت یادگیری تهیه کنید تا بتوانید گزارش‌ها را با استفاده از نتایج بررسی کنید. کارت یادگیری به صورت زیر است.

بنابراین می‌توانید با استفاده از این کارت‌ها نمودار خود را رسم کنید و استارت‌آپ خود را تحلیل نمایید.

جمع‌بندی:

هر کسب‌وکاری باید اندازه‌گیری شود تا میزان رشد آن مشخص شود. استارتاپ هم به عنوان یک کسب‌وکار از این قاعده مستثنی نیست اما اندازه‌گیری در استارت‌آپ با بقیه کسب‌وکارها متفاوت است، به‌گونه‌ای که در استارتاپ از یکسری سنجه‌ها برای بررسی رشد استارتاپ استفاده می‌شود. آنالیز کردن ابزار مهمی در تحلیل استارتاپ است. در این آنالیزگروه بندی انجام می‌شود که به هر یک از گروه‌ها کوهورت می‌گویند.

هر سنجه باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا به عنوان سنجه عملی در نظر گرفته شود. این ویژگی‌ها عبارتند از: قابل ردگیری بودن، قابل فهم بودن و قابل حسابرسی و اثبات بودن.

منبع: کتاب استارت‌آپ‌سازی در ایران

نویسنده: فاطمه صادقی

لینک اصل خبر در سایت رفاتک

    منبع خبر

    رفاتک

    رفاتک

    مرکز نوآوری و توسعه کسب و کار بانک رفاه

      نظرات