مرز فناوری بافت‌های زیستی گسترده‌تر می‌شود

مرز فناوری بافت‌های زیستی گسترده‌تر می‌شود

با انسان مولودی به نام «نیاز» متولد شد. نخستین نیاز او برای ادامه حیات مادی‌اش خوردن و آشامیدن بود. تلاش برای حفظ حیات آغاز شد. مهارت‌ها و نیروی ذهن خود را به کار گرفت. برای رفع نیازها آن هم با ساخت ابزارها و راه حل‌هایی.

پس فناوری از همان زمان خلقت بشر همراه جدانشدنی او است. ساخت و خلق ابزاری که با دانش در هم آمیختند برای زندگی بهتر.

هر روزی که گذشت ایده، خلاقیت و نوآوری‌های بیشتری به فکرها خطور کرد. به گونه‌ای که بسیاری از رویاهای در سر پروارانده شده گذشتگان ما رویا نیستند. مسیر پیموده شده تا رسیدن به امروز طولانی بود و پر از پیچ و خم. اما خستگی‌ها و سختی‌ها به جان خریده شد. در این مسیر ناامیدی معنا نداشت. اکنون شیرینی آن تلاش‌ها دیدنی‌ها است. به گونه‌ای که هر روز فناوری هدیه‌ای برای مردمان به ارمغان دارد.

اکنون مرز میان فناوری‌ها با نزدیک شدن رشته‌ها و مهارت‌ها در هم شکسته است. محققان رشته‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند برای توسعه محصولی جدید.

پس محصولات جدید عموما حاصل همگرایی چند فناوری هستند. برنامه‌ریزی برای تولید این محصولات به هماهنگی نیاز دارد. بنابراین در مرکز فناوری‌های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این توسعه محصولات در این حوزه پیگیری می‌شود.

در نقاط همگرایی حداقل دو فناوری نوظهور و مهم وجود دارد و محصولی جدید و پیچیده تولید می‌شود. محدوده این محصولات متغیر است و به اشکال مختلف در صنایع به کار می روند. چاپگرهای زیستی یکی از این نقاط همگرایی است. توسعه آنها نویدی از جنس حذف صف‌های پیوند عضو را می‌دهد. زیرا با وجود آنها بافت مورد نیاز برای پیوند تولید می‌شود. در حال حاضر در کشورهای مختلف و ایران تحقیقات با موفقیت در این حوزه در حال انجام است و به زودی خبرهایی خوش برای بیماران شنیده می‌شود.

به گفته علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مرکز تعدادی از نقاط همگرایی را انتخاب کرد و حمایت‌ها برای توسعه و تجاریسازی محصولات در این حوزه آغاز شد.

وی ادامه داد: چاپگرهای زیستی یکی از حوزه‌هایی است که در مرکز پیگیر توسعه تولید محصولات آن است. در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که دستگاه چاپگر زیستی و جوهرهای آن در داخل ساخته و تولید می‌شود. همچنین تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این حوزه مشغول فعالیت هستند. این تیم‌ها با محصولات ایرانی تحقیقات در حوزه تولید بافت، استخوان، غضروف و بافت‌های پیچیده‌تر را انجام می‌دهند. مسیر فعالیت در حوزه چاپگرهای زیستی ادامه دارد و به دنبال صنعتی کردن آنها هستیم تا به زودی از مرحله تحقیقات خارج شویم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* نوپا‌های فناوری‌های همگرا حمایت می‌شوند

* مسیر توسعه کسب وکارهای حوزه هوش مصنوعی تسهیل شد

* کسب و کار های حوزه زیست شناسی مصنوعی توسعه می یابد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات