ماهنامه دانش‌بنیان با شعار «ایران قوی» به ایستگاه سی‌وهفتم رسید

ماهنامه دانش‌بنیان با شعار «ایران قوی» به ایستگاه سی‌وهفتم رسید

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سی‌وهفتمین شماره از ماهنامه دانش‌بنیان به نقش راهبردی این زیست‌بوم در کاستن از سایه سنگین تحریم‌ها، تغییر جهت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان با رویکرد اقتصاد مقاومتی پرداخته است.

ایران قوی

این شماره از ماهنامه، با یادداشتی از پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان» با موضوع «ایران قوی» در باب ضرورت‌های قوی‌تر شدن کشوری که رودرروی نظام سلطه ایستاده، آغاز شده است. در این یادداشت آمده است: «هیچ وطن‌پرستی، هیچ عاقلی، هیچ مومنی و هیچ ایران‌دوستی با این گزاره منطقی و ضروری «ما باید قوی باشیم» مخالفت نمی‌کند. نه‌تنها صاحبان عقل سلیم و باورمندان به آرمان‌های انقلاب و آن‌ها که دل در گرو «ایران» دارند با قدرتمندتر شدن کشور مخالفتی ندارند بلکه هر کدام به سهم خود برای تحقق این معنا می‌کوشند.»

وام ناصواب

در بخش دیگری از این ماهنامه گفت و گویی با عباس مهدی‌نیا، مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت کمباین پنبه منتشر شده است. وی با ۲۲ سال سابقه پژوهشی در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌های کشاورزی توانسته به یکی از پیشگامان طراحی این نوع ماشین‌ها در کشور شود. او در این گفت‌وگو از دغدغه‌های کارآفرینی و کار فناورانه گفته و معتقد است حمایت از نوآوری، محدود به وام نیست و گاهی به جای حمایت، می‌تواند زمینه‌ساز شکست کسب‌وکار هم بشود.

کارآفرینی زنان

کتایون سپهری از پیشگامان تربیت و آموزش نسلی از کارآفرینان است طوف او توانسته با مدیریت یک شتاب‌دهنده در مورد کارآفرینی زنان به گسترش آموزش به زنان و جوانان گام های بزرگی بردارد. او در این گفت‌وگوی صمیمی، مهربان است و دلسوز. و وقتی با شما صحبت می‌کند با چنان انرژی از ایده‌ها و طرح‌های خود می‌گوید که هر شنونده‌ای را به وجد می‌آورد. گفت و گوی این بانوی کارآفرین را می توانید در این شماره از ماهنامه بخوانید.

شبکه‌ای پویا با مولفه‌های گوناگون

نوشتن از زیست بوم کمی دشوار است اما در این شماره از ماهنامه دانش بنیان تلاش شده است تا این موضوع در گفت و گو با علی‌اکبر قیومی ابرقویی مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری یزد مورد بررسی قرار گیرد. اگر می خواهید بدانید که چرا برای «نوآوری» از اصطلاح «زیست‌بوم» استفاده می‌کنیم؟ این گپ و گفت خواندنی را از دست ندهید.

سیستمی برای بهینه‌سازی کشاورزی

سارا میرشکاری، بنیانگذار استارت‌آپ کشتیار یکی دیگر از میهمانان این شماره ماهنامه دانش بنیان است. استارت‌آپی فضاپایه که با استفاده از فناوری فضایی به کشاورزان کمک می‌کند زمینشان را بهتر و بهینه‌تر مدیریت کنند. بنیانگذار ۲۵ ساله این استارتاپ در گفت و گو با دانش بنیان به برخی فعالیت ها و مشکلات پیش روی مجموعه خود پرداخته است.

رقیبی نداریم

گفت و گو با بنیانگذار استارت‌آپ شیرازفود که مدعی است رقیبی ندارد و یک پلتفرم معرفی، نقد و بررسی و تبلیغات برای رستوران‌ها و کافه‌هاست که در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی کامل از ۱۵۰۰ کافه و رستوران شیرازی ایجاد کرده است هم جالب و خواندنی است که می توانید مسروح این گفت و گو در دانش بنیان اسفندماه بخوانید.

موفقیت را بیابید

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست رهاورد کارا، مدیرعامل شتابدهنده ولنس و مدیرعامل شتابدهنده سیوان از دیگر کسانی هستند که در این شماره از ماهنامه بخشی از ترفندهای موفقیت در کار و نکات مورد توجه برای پیشبرد اهداف را معرفی کرده‌اند که اگر به توسعه کسب و کار خود علاقه داری پیشنهاد می کنیم این گفت و گو ها را بخوانید.

نجات جان انسان‌ها

هوش مصنوعی که این روزها بازار گرمی دارد با شکل گیری دانش بنیان ها و شتاب دهنده ها روی ریل افتاده و اتفاقات خوبی را در کشور رقم زده است. اینها بخشی از گزارشی است که در باب پیشرفت های هوش مصنوعی در کشور در این شماره از ماهنامه آمده است. ادامه آن را در دانش بنیان دنبال کنید.

دنیای بدون هرج‌و‌مرج

بلاکچین چه می کند و چه فرصت‌هایی برای بانک‌ها ایجاد می کند؟ این پدیده نوظهور فناورانه چگونه به نظم سیستم بانکی کمک کرده و از هرج و مرج های موجود پیشگیری می کند؟ پاسخ همه این سوالات را می توانید در دانش بنیان ۳۷ بیابید.

رودرروی گرسنگی

آیا می توانیم به کمک استفاده از فناوری DNA به کشاورزان در مبارزه با بیماری‌های زراعی کمک کرد؟ این موضوع با بیان زندگی نامه یکی از بزرگ ترین زیست شناسان محاسباتی دنیا مورد بررسی قرار گرفته است و در این شماره در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

گمشده‌ای به نام مهارت، مهارت در حوزه وب، ضرورت بنیادین برای توسعه استارت‌آپ‌ها، گفت و گو با هم‌بنیانگذار نماتک، مصاحبه با هم‌بنیانگذار استارت‌آپ بلدشو، درباره پته‌دوزی کرمانی و غیره هم از دیگر موضوعات متنوع و خواندنی است که در این شماره از دانش بنیان به خوانندگان و مخاطبان عرضه شده است.

همچون شماره‌های پیشین، مخاطبان می‌توانند با نرم افزار کدخوان در موبایل‌های هوشمندشان، فیلم ها، عکس ها، صداها و متن‌های تعبیه شده در صفحات این ماهنامه استفاده کنند.

«دانش بنیان» سی و هفتم به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در ۱۶۴ صفحه ویژه اسفندماه ۹۸ منتشر شده است.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات