موفقیت ایران در درمان ضایعه ریوی بیماران کرونایی

موفقیت ایران در درمان ضایعه ریوی بیماران کرونایی

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، مصطفی قانعی رییس کمیته علمی «ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا» از موفقیت‌آمیز بودن نتایج داروی ترکیبی جدید بر روی بیماران مبتلا به کرونا گفت و ادامه داد: خوشبختانه نتایج این دارو در بیماران کروناویروس مطلوب و در کاهش عوارض ریوی، مدت زمان بستری و تحت درمان قرار گرفتن ناشی از این بیماری ثمربخش و امیدوارکننده بوده است.

وی با بیان این‌که استفاده از ترکیب دارویی یادشده موجب شد مدت‌زمان بستری بیماران نسبت به درمان های مرسوم به ۴ روز کاهش یابد افزود: اگرچه تا کنون درمان مستقلی برای بیماری کرونا عرضه نشده است و اکنون از یک درمان برای ویروس کرونا صحبت نمی‌کنم، اما خوشبختانه درمانی اثرمند برای عوارض ریوی ناشی از این بیماری، کاهش مدت زمان بستری و تسریع در ترخیص بیماران در کشور انجام شد که نتیجه بخش بوده است.

سه دارویی که ترکیب جدید درمانی را می‌سازد

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این دارو را حاصل ترکیب سه داروی ضدالتهابی برای بیماران ریوی عنوان کرد و گفت: داروی جدید در حقیقت حاصل ترکیب سه دارو است که عمدتا دارای خاصیت ضد التهابی هستند. داروهای آزیترومایسین ۲۵۰ روزی یک عدد، پردنیزولون ۲۵ میلی‌گرم روزانه و ناپروکسن روزی ۲عدد در این یبماران مورد استفاده قرار گرفته که اثرمند بوده است.

به گفته قانعی، این سه دارو علاوه بر این که عوارض خاصی به همراه نداشته و با دستورالعمل درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این بیماران کرونا، تداخلی ندارد.

قانعی با بیان این‌که دو گروه از بیماران کرونا در این پژوهش مورد آزمایش قرار گرفتند افزود: گروه نخست بیماران طبق دستورالعمل فعلی تحت درمان بودند اما گروه دوم که از این ترکیب دارویی استفاده کردند، به طور چشمگیری کاهش مدت زمان بستری و عوارض ریوی ناشی از کروناویروس را نشان دادند.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: نتایج این پژوهش و اثرمندی دارو، به اطلاع معاونت محترم آموزش، معاونت غذا و دارو، دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا در نهایت به اطلاع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و خوشبختانه امکان‌سنجی و اخذ موافقت‌های اولیه برای شروع یک برنامه درمانی بر اساس این ترکیب صورت گرفته است.

قانعی به انجام آزمایش در فاز نخست پژوهش بر روی ۲۸ نفر در گروه درمان و ۳۱ نفر در گروه کنترل، اشاره و اظهار کرد: پزشک در انتخاب بیماران دخالتی نداشت و یک سری از بیماران تحت نظر یک پزشک و تعدادی دیگر تحت نظر پزشک دیگری بودند که یک گروه توسط پزشک تحت پروتکل های مرسوم و گروه دیگر از این ۳ دارو استافاده می کردند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که نتایج و دست یافته ها پس از نهایی شدن در وزارت بهداشت به صورت دستورالعمل جدید درمانی اعلام خواهد شد، افزود: گروه های دریاقت کننده درمان، به ۱۰۰ افزایش خواهد یافت ؛ همچنین به زودی یافته ها در قاالب یک مقاله منتشر خواهد شد و تجربه موفق ایران در این حوزه، در اختیار دیگر کشور ها قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات