تاثیرات کرونا بر اقتصاد استارت‌آپ‌ها

کرونا هرچند به‌طور عمومی چالش‌های بزرگی برای بخش‌های مختلف اقتصادی ایران به‌وجود آورده اما به‌خصوص روی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری که در بخش‌های خدماتی فعال بودند تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است. برخی استارت‌آپ‌ها به‌خصوص آنها که متکی به صنعتی خاص بودند (مانند صنعت گردشگری یا سفارش آنلاین غذا) با تبعات شدیدتری مواجه شدند، دامنه این تاثیرات به لغو سرمایه‌گذاری، تعدیل نیرو و حتی پایان فعالیت برخی از شرکت‌ها هم منجر شده است. علی‌بابا یکی از استارت‌آپ‌های این بخش ۱۴ اسفند ماه مجبور به تعدیل حدود ۲۰۰ نفر از کارکنانش شد، این شرکت در بیانیه‌ای که منتشر کرده بود اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد سفرهای فروخته‌شده‌اش لغو شده است. یک هفته قبل از آن فلایتیو دیگر استارت‌آپ این حوزه با انتشار اطلاعیه‌ای شرایط حاضر را کمای صنعت گردشگری اعلام و بیان کرد تا پایان سال حدود ۳۰ میلیارد تومان از وجوه بلیت‌های فروخته شده را به خریداران مسترد می‌کند. فیلیمو یکی از شرکت‌های فعال در عرصه VOD اعلام کرد که طی ۱۰ روز با ۷۴ درصد افزایش تماشای انیمیشن روبه‌رو شده است (این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که به‌دلیل کرونا تماشای انیمیشن را روی سایت خود رایگان کرده است) همچنین استارت‌آپ‌هایی که در زمینه وبینار و سمینار آنلاین فعال بودند از رشد درآمدی قابل‌توجه خود در این مدت خبر داده‌اند. ابرآروان استارت‌آپی که در زمینه خدمات زیرساختی و رایانش ابری فعال است اوایل اسفند ماه اعلام کرد که برای کمک به استارت‌آپ‌های آموزشی خدماتش را به آنها رایگان می‌کند. به‌نظر می‌رسد تاثیرات کرونا هرچند در فضای استارت‌آپ‌های ایران متفاوت بوده اما در نهایت اطمینان از سرمایه‌گذاری در این عرصه را کاهش داده است. میزان سرمایه‌گذاری جسورانه حتی تا قبل از شیوع کرونا هم نسبت به سال‌های گذشته با افت قابل‌توجه روبه رو شده بود و به‌نظر نمی‌رسد شرایط رخ داده در آخرین ماه سال ۹۸ چشم‌انداز چندان مثبتی برای حضور سرمایه‌گذاران جسور در این عرصه باشد.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

    منبع خبر

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات