اقتصاد آمریکا در تصاحب چهار کمپانی آمازون، اپل، گوگل و فیسبوک

اقتصاد آمریکا در تصاحب چهار کمپانی آمازون، اپل، گوگل و فیسبوک

از سال 2007 تا کنون چهار غول آمریکایی یعنی آمازون، اپل، گوگل و فیسبوک در مجموع توانسته‌اند ارزش بازار خود را مبلغ 2000 میلیارد ارتقاء دهند، این مبلغ معادل کل اقتصاد کشور هند است. آیا واقعا به زودی شاهد غبظه‌ی اقتصاد آمریکا توسط این شرکت‌ها خواهیم بود؟

به گزارش اکوسیستم، دارای و قدرتی که در مجموع این چهار کمپانی دارند زنگ خطری برای ناظران بوده، آنها رشد و توسعه این شرکت‌ها را تهدیدی برای مشتریان و دیگر کسب و کارها می دانند. از میان این چهار شرکت، آمازون بیش از همه نگران کننده است زیرا جف بروس بنیانگذار این کمپانی روی سه خواسته‌ی اصلی مشتریان یعنی قیمت، راحتی و تنوع برای انتخاب تمرکز کرده و در حال غبظه کردن کل بازار است.

اگر چه گوگل عنوان اول در موتورهای جستجوگر را دارد، اما آمازون پیشتاز جستجوی کالا می باشد، جستجوگر این کمپانی مستقیما به انبار فروش آن متصل است.

شرکت اپل عنوان پیشگام نوآوری در سخت افزار را سال‌هاست که از آن خود کرده، اما آمازون نیز دستیار صوتی الکسا را به بازار عرضه کرده که هدف از اینکار دستیابی به بازار بزرگ نوآوری بعدی یعنی جستجوگر صوتی در منزل است.

با وجود اینکه سریعترین رشد فناوری مربوط به پردازش ابری بوده و دو شرکت IBM و مایکروسافت نقش آفرینان بزرگی در این عرصه هستند، اما باز هم نام آمازون به عنوان بازیگر غالب این حوزه مطرح است.

زمانی که آمازون اقدام به خرید هول فودز (شرکت زنجیره‌ای از خرده و عمده فروشی‌های مواد غذایی) کرد، باعث آشفته شدن بازار 612 میلیارد دلاری خواروبار آمریکا شد. ده سال پیش فارغ التحصیلان نخبه‌ی دانشگاهی عمدتا  به دنبال استخدام در آمریکن اکسپرس (شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات مالی آمریکایی و چند ملیتی) و بانک‌های سرمایه گذاری بودند، اما اکنون رویای استخدام در آمازون را در سر می‌پرورانند.

این شرکت به جای سودآوری روی نوآوری و رشد تمرکز کرده است و در دو سال گذشته 220 میلیارد دلار به ارزش بازار خود افزوده است در جائیکه تنها 1/4 میلیارد دلار از سال 2008 تا کنون مالیات پرداخت کرده، این در حالیست که در مدت مشابه شرکت والمارت (یک کمپانی خرده فروشی که دارای بزرگترین زنجیره‌ی مواد غذایی، هایپر مارکت و سوپر مارکت است) مبلغ 64 میلیارد دلار به عنوان مالیات پرداخته است. در حال حاضر آمازون با ارزش 500 میلیارد دلار، پنجمین شرکت ثروتمند در دنیا می‌باشد بدون اینکه مالیات چندانی را بپردازد، این در شرایطی است که شرکت‌های بزرگ بطور متوسط 24 درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

این کمپانی هر ساله حدود 20 میلیارد دلار حجم کسب و کار خود را افزایش می‌دهد و به این دلیل که حجم بهره وری بالایی دارد با نصف تعداد کارمندان دیگر خرده فروشی‌ها قادر است به همان اندازه تراکنش داشته باشد. این توسعه و گسترش سالانه‌ی آمازون به قیمت بیکار شدن ده‌ها هزار صندوق دار، تاجر و کاسب تمام می‌شود.

جف بزوس از ایده‌ی برقراری نظام حقوق تضمینی فراگیر توسط دولت حمایت می‌کند، اگر چه این ایده در ظاهر خیلی مترقی به نظر می‌رسد اما حقیقت تلخی را پنهان دارد، به این معنا که موفق‌ترین کارآفرین نوآور دنیا بر این باور است که بخش خصوصی از جمله شرکت آمازون از برآوردن رکن اساسی هویت آمریکایی (ایجاد مشاغل نان و آبدار) ناتوان است.

    نظرات