یک گام به ساخت ابزارهای نوین و ترکیبی تحریک غیرتهاجمی مغز نزدیک‌تر شدیم

یک گام به ساخت ابزارهای نوین و ترکیبی تحریک غیرتهاجمی مغز نزدیک‌تر شدیم

بنابراین چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز به عنوان نخستین گام ستاد در این زمینه طراحی شد. پس با توجه به نیروی انسانی، مراکز تخصصی و زیرساخت‌های موجود در آن با این اقدام حمایت از نوآوری و خلاقیت‌ها شتاب گرفته و به زودی شاهد عرضه فناوری‌های نو می‌شویم.

البته برای این چالش اهدافی نیز مد نظر قرار داده شده است که می‌توان به توسعه فناوری تحریک غیرتهاجمی و عمقی مغز به عنوان ابزارهایی برای پژوهش در علوم شناختی و برای کاربردهای عام نظیر توانمندسازی شناختی، توسعه پژوهش بر روی مرزهای دانش و فناوری، تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین جهت دهی به فعالیت­های تخصصی غیرهمگرا و ایجاد شرایط مناسب حضور قوی در عرصه بین المللی در زمینه­های مختلف پژوهشی، صنعتی، و کاربردی اشاره کرد.

ارائه راه حل‌هایی ارزشمند برای اختلالات حرکتی

اما اهمیت مطالعه این حوزه از آن جا است که مطالعات انجام­ شده در سال‌های اخیر، تحریک سلول­های عصبی مغز با روش­های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری، و فراصوتی را به عنوان راه­حل­هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد کرده است.

با توجه به میزان شیوع این اختلالات در کشور، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مغز، م‌­تواند اقدامی نویدبخش برای افزایش کیفیت زندگی بیماران باشد. بعلاوه استفاده از این روش­ها، در کاربردهای تحقیقاتی، مانند مطالعه­ عملکرد مغز نیز بسیار ارزشمند است. با توجه به هزینه­ مناسب، امکان دسترسی به ایمنی قابل قبول این روش‌ها، و از همه مهم‌تر امکان پیاده­سازی مدارهای مرتبط با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل­های فنی و مهندسی داخل کشور، می­توان به ساخت دستگاه­هایی برای تحریک غیرتهاجمی و عمقی مغز اقدام کرد.

جایگزینی برای تحریک تهاجمی مغز

برگزاری این چالش فرصتی است تا روشی جایگزین تحریک تهاجمی مغز شود که مبتنی بر کاشت پروب درون مغز طی یک عمل جراحی است. در روش غیر تهاجمی علاوه بر حذف خطرات ناشی از فرایند جراحی و کاهش صدمات و عوارض جانبی، می‌توان نواحی مورد نظر را به صورت غیرتهاجمی تحریک کرد.

پس با حضور شرکت‌های دانش بنیان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مخترعان و گروه­های دانشجویی در این چالش زمینه برای توسعه این فناوری در کش.ر هموار می‌شود و ایده و نوآوری‌ها با سرعت بیشتری در مسیر تولید محصول قرار می‌گیرند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه علوم شناختی منتشر شد

* حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی شتاب می‌گیرد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات