دانش‌بنیان‌ها خدمات ویژه زیست‌شناسی مصنوعی ارائه می‌دهند

دانش‌بنیان‌ها خدمات ویژه زیست‌شناسی مصنوعی ارائه می‌دهند

علی محمد سلطانی رییس مرکز فناوری‌های راهبردی همگرا معاونت علمی یکی از اولویت‌های این مرکز در سال جاری را شکل‌گیری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ویژه زیست شناسی مصنوعی دانست و گفت: کاربردهای زیست شناسی مصنوعی در حال گسترش است. اکنون فناوری‌هایی در این حوزه عرضه شده است که فاصله کمی تا بازار دارند و تعداد این محصولات با سرعت در حال افزایش است.

وی ادامه داد: با توجه به این نکات این حوزه همگرا مورد توجه مرکز قرار گرفت تا با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در کشور داریم آن را توسعه دهیم. در نخستین گام نیز امسال در نظر داریم به شکل گیری ۲ تا ۳ شرکت فناور کمک کنیم تا خدمات ویژه زیست شناسی مصنوعی را ارائه دهند.

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی همگرا معاونت علمی با اشاره به اینکه زیست شناسی مصنوعی به دنبال طراحی‌های هدفمند در دنیای زیست‌شناسی است، بیان کرد: این حوزه بازطراحی سامانه‌های زیستی طبیعی موجود برای اهداف قابل‌استفاده را دنبال می‌کند. با توجه به نوظهور بودن آن مطالعه و تحلیل اسناد بالادستی (نقشه‌راه، برنامه‌های استراتژیک) کشورهای پیشرو شامل اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و چین، تحلیل مقالات و پتنت‌های این حوزه و بررسی روندها و شناسایی فناوری‌های توانمندساز این حوزه را در مرکز انجام داده‌ایم. البته مطالعه بازار و کاربردهای بالقوه زیست‌شناسی مصنوعی در دنیا و تهیه پایگاه داده‌ای از شرکت‌‎های حوزه زیست‌شناسی مصنوعی در دنیا نیز از اقدامات انجام شده دیگر در این حوزه است تا با نگاهی روشن فعالیت‌ها در این حوزه را دنبال کنیم.

سلطانی همچنین گفت: نیروی انسانی توانمند و فعال برای توسعه این حوزه امری ضروری است در همین راستا در قالب دوره‌های آموزشی و انجام پروژه‌های کاربردی و بسترساز پرورش این نیروی انسانی را برای سال جاری در نظر داریم تا هسته اولیه‌ای از دانشجویان توانمند در دانشگاه‌های برتر کشور را داشته باشیم. همچنین توسعه فناوری دو تا سه محصول کلیدی در این حوزه نیز از برنامه‌های دیگرمان در سال جدید است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* زیست‌شناسی مصنوعی در مسیر توسعه قرار گرفت

* نقشه راه توسعه زیست شناسی مصنوعی ترسیم می‌شود

* حمایت از کسب و کارهای حوزه زیست‌شناسی مصنوعی شتاب می‌گیرد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات