راهبردهای زیست‌بوم صنایع خلاق

راهبردهای زیست‌بوم صنایع خلاق

توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق در یک سال گذشته بیش از هر چیز بر گسترش زیر ساخت‌ها متمرکز بود.

تاسیس و راه اندازی مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و اختصاص فضای بیشتر به شرکت‌های خلاق در پارک‌های علم و فناوری، بخشی از سیاست تکمیل و گسترش زنجیره بازیگران زیست بوم را شامل می‌شود.

آغاز به کار چندین مرکز نوآوری مانند مرکز نوآوری و صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، مرکز نوآوری استان گیلان، مرکز نوآوری مستقر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ، مرکز نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی،.... شاهدی بر توسعه کمی زیست بوم است.

هر چند به موازات توسعه کمی، چهارچوب‌های کیفی نیز در سیاست‌گذاری‌ها و مباحث اجرایی مورد توجه و گوشزد مکرر قرار گرفته است.

کمتر حوزه‌ای در کشور وجود دارد که مانند مبحث صنایع خلاق و فرهنگی از چنین پتانسیل بالا و آزاد نشده‌ای برخوردار باشد. حوزه‌های مانند گردشگری، پویا نمایی، طراحی بازی رایانه ای،.... و بسیاری دیگر هر کدام می‌توانند گردش مالی قابل ملاحظه‌ای به همراه داشته باشند. کما اینکه هم اکنون نیز مباحثی مانند گردشگری و صنایع دستی برای صدها هزار نفر در کشور شغل ایجاد کرده‌اند.

شرکت‌های خلاق و فناور با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایده‌های بکر خود را با استفاده از ابزارهای فراهم شده در بستر زیست بوم به مرحله تجاری سازی نزدیک می‌کنند.

پیش از این برخی در محافل آکادمیک( معتقدان به مکتب فرانکفورت،... ) به لحاظ نظری مخالف فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق در برخی رشته‌های هنر و علوم انسانی بودند.

تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گام اول، گفتمان سازی و تغییر دیدگاه در این زمینه بود.

افزایش تعداد شرکت‌های خلاق، فناور، استارتاپ‌ها و علاقه مندان جوان این عرصه و موفقیت آنها، در تغییر دیدگاه و اتمسفر حاکم بر زیست بوم صنایع خلاق بی تاثیر نبوده است.

زیست بوم توسعه صنایع خلاق فرهنگی به پشتوانه زیر ساخت‌های مهیا شده در سال جاری، با امید بسیار به سال ۱۳۹۹ پا می‌گذارند. شرکت‌های صنایع دستی در دور‌ترین نقاط کشور (روستاهای سیستان و بلوچستان و کرمان) با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را به اروپا صادر می‌کنند.

جوانان خلاق اپلیکیشن‌های کاربردی در زمینه گردشگری به بازار عرضه می‌کنند و این سلسله نوآوری و خلاقیت و تغییر، به شکلی تصاعدی در حال افزایش است.

ارزش افزوده بالای مستتر در فعالیت‌های مرتبط با صنایع خلاق در عمل به اثبات رسیده است. یک بازی رایانه‌ای، یک محصول صنایع دستی صادر شده به کشوری اروپایی یا محصول تولید شده در حوزه گردشگری به آسانی می‌تواند اعداد مالی حاصل از فروش بشکه‌های نفت را پشت سر بگذارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد تشکیل شده در این معاونت (ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز) کانونی‌ترین فعالیت‌ها را در این حوزه بسط دادند و در حال حاضر نیز راهبری و سیاست گذاری فرا بخشی را در این بخش بر عهده گرفته‌اند.

*دبیر کارگروه شرکت‌های خلاق و دانش بنیان

پایان پیام/۳۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات