سه نوع جوهر زیستی به تجاری‌سازی می‌رسد

سه نوع جوهر زیستی به تجاری‌سازی می‌رسد

پس با توسعه و گسترش این حوزه می‌توان اندام‌های بدن مانند کلیه، چشم، گوش را با این چاپگرها ساخت و به داخل بدن منتقل کرد. البته این حوزه اکنون در مراحل آزمایشگاهی قرار دارد.

برای تولید بافت با استفاده از چاپگرهای زیستی دو خروجی وجود دارد. نخست قالب یا همان داربست است که شکل آن بر اساس اندام مورد نظر است و پس از آن سلول است که در این داربست قرار می‌گیرد.

توسعه این حوزه در کشور نیاز به حمایت دارد. در همین زمینه مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی وارد عمل شده است. از سه سال پیش ۴ شرکت فناور نسبت به تجاریسازی چاپگرهای زیستی در کشور اقدام کردند.

البته برخی گروه‌های دانشگاهی نیز نمونه‌هایی برای تحقیقات خود ساخته‌اند. با توجه به این موارد و همچنین آمار فروش‌ شرک‌‌های فناور داخلی نزدیک به ۱۵ دستگاه در سطوح کیفیتی متفاوت در کشور وجود دارد.

نکته دیگری که باید در این حوزه مورد توجه قرار داد، زنجیره ارزش چاپ زیستی است که خود شامل سه بخش چاپگرهای زیستی، مواد و جوهر زیستی مصرفی و توسعه و چاپ بافت زیستی انسانی است.

پس مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی با هدف توسعه کسب‌وکارهای این حوزه و به علت نبود زیرساخت‌های تجهیزاتی و عدم تجربه استفاده از این فناوری در کشور اقداماتی را انجام داده است تا به زودی شاهد رونق آن در کشور باشیم.

علی محمد سلطانی رییس مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی درباره اقدامات انجام شده برای رونق این حوزه در کشور می‌گوید: این مرکز از دو دانشگاه فعال برای خرید چاپگرهای زیستی حمایت کرد تا پژوهش و تحقیقات در این حوزه رونق داشته باشد. همچنین برگزاری رویداد چاپ زیستی و چالش جوهرهای زیستی نیز با هدف توسعه پنج نوع جوهر زیستی تجاری از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

او ادامه می‌دهد: سه نوع جوهر زیستی دارای مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در سال جاری با حمایت مرکز تجاری‌سازی می‌شود. همچنین توسعه تجاری دو بافت غضروف و رگ قابل‌ارائه به سرمایه‌گذار با نتایج آزمون‌های برون‌تنی و درون‌تنی و کمک به طراحی، توسعه و تولید چاپگر تخصصی تولید انبوه بافت‌های استخوان و پوست از اولویت‌های دیگرمان در این حوزه است .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* جوهر زیستی توسط محققان ایرانی طراحی شد

* طرح های حوزه چاپگرهای زیستی گسترده‌تر می‌شود

* فعالیت‌ها در حوزه چاپ سه‌بعدی زیستی شتاب گرفت

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات