کارآفرینان چگونه می توانند از شکست پلی به سوی پیروزی بسازند؟

کارآفرینان چگونه می توانند از شکست پلی به سوی پیروزی بسازند؟

اینکه نتیجه نهایی یک شکست چه باشد، تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. برخی شکست‌ها می‌توانند مقدمه پیروزی‌های بزرگ در آینده باشند.

اکوسیستم - به عنوان یک کارآفرین بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که فرد باهوشی هستید. در مورد استارتاپ خود با تعدادی از بنیان گذاران باتجربه و توانا صحب کرده‌اید و در ادامه بیرون از محیط کار به جستجوی مشتریان بالقوه‌ی کسب و کار خود رفتید و با آنان به گفتگو پرداخته‌اید، حتی ممکن صاحبان دیگر مشاغل شما را مورد تمسخر قرار دهند. همچنین با خانواده خودتان در مورد آرزوی راه اندازی کسب و کار خودتان نیز صحبت کرده‌اید.

در مرحله‌ی بعدی چه خواهید کرد؟ خود را برای چه شرایطی آماده کرده‌اید؟ نکته‌ی حائز اهمیت همینجاست که ممکن است ایده‌ی شما شکست خورده و آرزوهای‌تان به حقیقت تبدیل نشوند.

مشاوران استارتاپ در این مواقع پیشنهاد می‌کنند که از این افکار چشم پوشی کنید یا لااقل آنها را تفکیک کنید، زیرا این افکار سمی فقط شرایط را برای عدم موفقیت شما میها می‌کند و نتیجه دیگری ندارد. افکار و نگرش مثبت شما می‌تواند بخش بزرگی از اتفاقاتی را بسازد که در مسیر کارآفرینی برای شما رخ خواهد داد.

اما برای لحظه‌ای به این موضوع کر کنیم که در بدترین حالت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ادامه لیستی از اتفاقاتی که پس از شکست می‌تواند رخ دهد ذکر شده است:

  • اعتبار شما از کم شود یا از بین برود.
  • از بین رفتن بخش عمده‌ای از پول‌تان (پس انداز فعلی شما یا درآمدهایی که در آینده قرار بود به دست آورید).
  • ممکن است احساس شرمندگی کرده و خاطر خود را آزرده کنید.
  • وقت و انرژی زیادی را هدر دهید.
  • ممکن است خیلی لاغر شوید.
  • موفق شوید که یک کسب و کار واقعی بسازید.
  • چیزهای زیادی در رابطه با خودتان بیاموزید و تجربیات و مهارت‌های فراوانی را به دست آورید.

این موارد نشان می‌دهد که همیشه بدترین نتیجه به معنی بدترین اتفاق ممکن نیست. اگر احساس کردید بیش از اندازه خود را وقف شکست یا نتایج آن کرده‌اید، قسمتی از وقت خود را صرف کار دیگری کنید، همچنین می‌توانید به تنهایی یا با کمک شخص دیگری سعی کنید که با این شکست کنار بیایید.

اکنون باید متوجه شده باشید که شکست در کسب و کار آنقدر هم که فکر می‌کنید بزرگ نیست. در حقیقت شاید شکست امرز پلی برای رسیدن به موفقیت باشد. به یاد داشته باشید که زنده هستید تا به سوی ماجراجویی‌های آینده پیش بروید.

    نظرات