استارت‌آپ‌هایی که کرونا کسب و کارشان را رونق داد - بخش ۲

استارت‌آپ‌هایی که کرونا کسب و کارشان را رونق داد - بخش ۲

UVIS

روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو یا فروشگاه‌های بزرگ از پله‌برقی استفاده می‌کنند. به همین دلیل جایی که اکثر مردم هنگام بالا رفتن از پله‌ها دستشان را به آن می‌گیرند، محل مناسبی برای تجمع انواع میکروب‌ها و ویروس‌هاست.

در این روزها که به دلیل انتشار گسترده ویروس جدید کرونا نسبت به استفاده از وسایل همگانی هشدار داده می‌شود، برخی ترجیح می‌دهند از دست‌زدن به چنین قسمت‌هایی خودداری نکنند که البته راه‌حل چندان مطلوبی نیست.

همین امر کاتارینا اوبلادن و تانیا نیکل را به فکر ساختن یک ضدعفونی‌کننده خودکار برای پله‌برقی‌ها انداخت.

آنها برای این کار به جای مواد شیمیایی از نور ماوراءبنفش برای از میان بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها استفاده کردند و برای این منظور یک لایت‌باکس (جعبه نور) ساختند.

به گفته اوبلادن، نمی‌توان به طور قطع گفت که نور ماورابنفش تا چه اندازه می‌تواند بر ویروس جدید کرونا اثر کند. او میگوید که آزمایشگاه‌ها در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستند، اما با این همه نور ماوراءبنفش «در مجموع بسیار تاثیرگذار است.»

در سال ۲۰۱۰ زمانی که آنفلوانزای خوکی H۱N۱ در جهان فراگیر شده بود، اوبلادن و نیکل هر دو دانشجو بودند. در آن زمان نیز مثل این روزها، توجه به بهداشت در مکان‌های عمومی موضوعی بسیار داغ به شمار می‌رفت. وقتی این دو به فکر ضدعفونی کردن پله‌های برقی افتادند، ایده خود را با دوستی طرح کردند که از قضا مهندس بود. او به آنها کمک کرد تا یک نمونه اولیه از این لایت باکس را بسازند. اوبلادن و نیکل در سال ۲۰۱۶ با همین طرح برنده یک مسابقه طراحی شدند و شرکتی را در شهر کلن تاسیس کردند.

حالا این کمپانی به نام UVIS محصول ثبت‌شده خود را به مشتریانی از سراسر اروپا و همچنین قاره‌های دیگر از جمله استرالیا می‌فروشد.

استقبال از این دستگاه به حدی بوده که این کمپانی مجبور به استخدام کارمندهای بیشتر شده و توانسته در چند ماهه اول سال جاری میلای به کل درآمد سالانه‌ای که برای ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود، دست پیدا کند.

پوشش ضدعفونی برای دستگیره سبد خرید‌

اما اقبال کمپانی UVIS به همین‌جا ختم نمی‌شود. کارشناسان این شرکت اوایل سال جاری میلادی حق انحصاری پخش یک محصول ضدعفونی دیگر را از آن خود کردند که آن هم در این روزهای پر واهمه بسیار خوش درخشیده است. یک کمپانی آلمانی طراح اولیه بوده و به گفته اوبلادن این محصول هم مثل «کیک تازه و داغ» پرفروش شده است.

کارشناسان شرکت اوویس یک پوشش ضدعفونی‌کننده ارائه کرده‌اند که برای سطوح صاف و ظریف طراحی شده و قابلیت کشتن تقریبا تمام ویروس‌ها و باکتری‌ها را دارد، از جمله روی دسته گاری‌های خرید.

این محصول یک پوشش ضدعفونی‌کننده است که از محلول آب و دی‌اکسید تیتانیوم تشکیل شده است. این پوشش برای سطوح صاف و ظریف طراحی شده و قابلیت کشتن تقریبا تمام باکتری‌ها را دارد. به گفته اوبلادن برخی فروشگاه‌ها در آلمان در حال حاضر از این محصول برای ضدعفونی کردن دستگیره سبدهای خرید و دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌کند. او اضافه می‌کند که در حال حاضر کارشناسان سرگرم آزمایش این ضدعفونی‌کننده برای میزان سنجش تاثیر آن روی ویروس جدید کرونا هستند. این پوشش روی شیشه، پلاستیک و فلز کاربرد دارد اما ضدعفونی کردن با آن بایستی توسط یک متخصص انجام شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات