با حضور وزیر علوم، بحث و بررسی دستاوردهای پارک ها در مبارزه با بیماری کووید ۱۹

با حضور وزیر علوم، بحث و بررسی دستاوردهای پارک ها در مبارزه با بیماری کووید ۱۹

روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور با حضور دکتر غلامی وزیر علوم و معاونین این وزارتخانه بصورت مجازی برگزار شد.

در این نشست علاوه بر بررسی دستاوردهای پارک‌ها، برخی از پارک‌های علم و فناوری کشور گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های شرکت‌های فناور خود را ارائه نمودند.

در ابتدای این نشست وزیر علوم ضمن تشکر از مدیران و روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: باید همواره به تلاش‌ها و زحمات پارک‌ها که منجر به وقوع اتفاقات خوبی در سطح کشور بوده است، اشاره کرد و ارزیابی ما از پارک‌ها این است که توفیقات خوبی داشته‌اند و انتظار ما این است که در این شرایط سخت با تبدیل آن به یک فرصت نشان‌دهنده‌ی این باشند که پارک‌ها و مراکز رشد جایگاه خود را در حمایت از مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان به خوبی انجام داده‌اند. و می‌دانیم در عرصه‌های مختلف کشور و حوزه‌های مختلف بخصوص بحث دانش و فناوری و حمایت از فناوری‌هایی که مشکل گشا هستند، قطعا صحنه بیشتر در دست پارک های علم وفناوری خواهد بود.

در ادامه این نشست دکتر کشمیری مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، گزارشی از فعالیت‌های پارک‌های کل کشور ارائه نمود و گفت: خوشبختانه طبق آمار و اطلاعات بدست آمده ، همواره رشد سالیانه داشته‌ایم و مجموع فروش سالیانه بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌باشد و این مبلغ از ۹۳۰۰ شرکت و فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد کشور بدست آمده که در حال حاضر شصت هزار شاغل را در خود جا داده‌اند.

وی در ادامه گفت: مجموع صادرات در سال گذشته بالغ بر یکصد میلیون دلار از مجموعه شرکت‌ها فناور بوده است و در کل کشور مجموع اراضی در اختیار پارک‌ها ۱۰ میلیون مترمربع بوده که از این مقدار یک میلیون مترمربع فضای کالبدی در اختیار شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها است.

در این نشست رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز گزارش فعالیت پارک علم و فناوری گیلان در خصوص اقدامات مقابله با ویروس کرونا ارائه نمود.

دکتر باستی در این گزارش گفت: با توجه به این موضوع که استان گیلان از کانون‌های اصلی شیوع بیماری کرونا است پارک علم و فناوی گیلان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اقدامات خود را از همان روزهای نخست پیگیر و اجرا نمودند که می‌توان آن را در چهار بخش خلاصه نمود.

وی ادامه داد: در بخش اول در حوزه سازنده‌های ماشین‌آلات صنعتی است که شرکت فناور گیلان‌پارس، تولیدکننده فرایندها و خط تولید می‌باشد که خط تولید خود را بسمت ساخت دستگاه‌های تولید ماسک سه لایه و همچنین ساخت دستگاه تولید ماسک N۹۵ سوق داد که توانست پنج دستگاه از این ماشین‌آلات را در اختیار استان و کشور قرار دهد.

در این بخش همچنین اقداماتی در خصوص هسته‌های فناور است که کار تولید ماسک و گان بهداشتی را با همکاری هلال احمر شهرستان در آستانه اشرفیه انجام داد. و نیز می‌توان به ساخت دستگاه تیوپ پُرکن تمام خودکار تیوب‌های بهداشتی برای ژل‌های ضدعفونی توسط شرکت دانش بنیان ساسانیان اشاره نمود.

وی توضیح داد: در بخش دوم در خصوص تولیدکنندگان مواد ضدعفونی و ژل و شوینده‌های بهداشتی است که بالغ بر ده شرکت فناور با توجه به شرایط خود، اولین بار کار تولید این اقلام را انجام دادند. از جمله شرکت آسا کیمای گیل تولیدکننده محلول ضدعفونی‌کننده صنعتی و شرکت دانش‌بنیان افشانه گیاه خزر که خط تولید محلول ضدعفونی‌کننده دست را راه‌اندازی نموند و همچنین چند شرکت فناور دیگر که در مجموع چهل هزار لیتر در روز ظرفیت تولید را پوشش می‌دهند.

و بخش سوم، طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی دستگاه پزشکی و انتقال فناوری است که توسط شرکت فناوران الکترومکانیک کاسپین از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک، صورت گرفته. این شرکت توانست این دستگاه وینتیلاتور تک نفره که با فناوری بومی و با استفاده از دستگاه پرینترسه بعدی ساخته است و به عنوان یک دستگاه ارزان قیمت در اختیار قرار بدهد و با توجه به تفاهمنامه همکاری بین کشور ترکیه و پارک گیلان، توانست، انتقال فناوری ساخت دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا و نابود کننده ویروس را انجام دهد و این انتقال فناوری صورت گرفته و این مجموعه در استان آماده تولید و عرضه محصول می‌باشد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در ادامه گزارش خود به حمایت از استارت‌آپ‌های استان اشاره کرد و گفت: استارت‌آپ‌های ما برای کمک به فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی اقدامات مناسبی انجام دادند که می‌توان به مواردی از جمله استارت‌آپ دکتر جواب که ارتباط مجازی بین بیمار و دکتر را فراهم می‌کند اشاره نمود و همچنین استارت‌آپ دانیک که با توجه به تعطیلی دانشگاه و آموزشگاه‌ها ارتباط های دوسویه آنلاین را فراهم می‌نماید.

دکتر باستی در پایان گزارش خود به مسئولیت اجتماعی پارک علم و فناوری گیلان اشاره کرد و گفت: پارک گیلان در استان به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور متعدد در برنامه‌های استانی و صداوسیما و تعاملات ویژه با نهادهای مختلف استانی داشته است و به عنوان عضو ستاد ویژه کرونا و در بحث چالش کرونا کارهای زیادی انجام شده که از جمله این اقدامات می‌توان به، اتصال تمام شرکت‌های فناور به کارتابل دبیرخانه جهت حذف حضور فیزیکی؛ ارسال مکاتبات اداری و همچنین اهداء مواد ضدعفونی‌کننده بصورت رایگان به بیمارستان‌های استان؛ ارائه بسته‌های حمایتی با امکان کمک هزینه اجاره بهای و ارائه مشاوره آنلاین و تسهیلات مالی هست؛ اشاره نمود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گیلان

    پارک علم و فناوری گیلان

    پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

      نظرات