نتایج درمانی تحقیقات داروهای کرونا در ایران به‌زودی اعلام می‌شود

نتایج درمانی تحقیقات داروهای کرونا در ایران به‌زودی اعلام می‌شود

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی که این روزها به عنوان رئیس کمیته علمی کرونا فعالیت می کند، درباره این دو دارو گفت: نتایج اولیه اثرگذاری داروی اکتمرا بر روی بیماران مبتلا به کرونا تا دو هفته دیگر مشخص می شود و بررسی ها برای داروی رمدیسیور ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه محققان ایرانی در حال تولید آی وی آی جی یا ایمنوگلوبین کرونا هستند، بیان کرد: به زودی خبر خوبی در زمینه تولید پادتن ویروس کرونا برای مردم داریم. اما تا پایان تحقیقات و قطعی نشدن نتایج، چیزی اعلام نخواهیم کرد. پیش بینی می کنیم بین ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز باشد تا نتایج تحقیقات را خبری کنیم.

قانعی با تاکید بر رصد روزانه تحقیقات جهانی در زمینه بیماری کرونا، به تلاش کمیته علمی کرونا برای بررسی داروهای موثر در درمان این بیماری اشاره کرد. به گفته وی، هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان کرونا در دنیا پیدا نشده و ادعای درمان بیماران کرونایی با داروهای ایدز و آنفلوآنزا هم درست نیست. حتی برخی از این داروها تاثیرات نامطلوبی بر روی بیماران دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تلاش‌ شبانه روزی محققان کشور، تاکید کرد: تا امروز ۲۰۰ تحقیق علمی بر روی بیماری کرونا صورت گرفته است که این تحقیقات داخلی در سبد جهانی سهم قابل توجهی دارد. امیدواریم به نتایج مطلوبی برسیم و به زودی خبرهای خوبی با برد جهانی برای مردم داشته باشیم.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تحقیق در کشور در زمینه کرونا در حال انجام است که سهم بزرگی در مطالعات جهانی خواهد داشت. تا دوماه دیگر نتایج این تحقیقات مشخص می‌شوند.

کاهش مرگ و میر با پلاسما درمانی

وی درباره پلاسما درمانی هم گفت: برخی مطالعات که در FDA هم وجود داشت در کشور آغاز شده که نتیجه بخش بوده است؛ تزریق کورتون، همو پرفیوژن و سایر روش‌های درمانی که پزشک می‌تواند به کار ببرد نیز در حال انجام هستند؛ برخی اقدامات مانند پلاسما درمانی منجر به کاهش مرگ و میر با کرونا شده است.

هنوز فرمول کشف شده‌ای برای درمان کرونا وجود ندارد

قانعی تاکید کرد: پزشکان تلاش کردند تا از ابزارهایی برای درمان کرونا استفاده کنند اما خلاصه مطلب این است که فرمول کشف شده‌ای که روی میز مورد قبول جامعه جهانی باشد وجود ندارد و ما منتظر هستیم.

رئیس کمیته علمی کرونا با تاکید بر اینکه شتاب علمی در زمینه کووید ۱۹ در کشور بالاست، گفت: ما تا ۶ ماه دیگر در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داریم؛ همچنین تا یک سال دیگر واکسن کووید ۱۹ ساخته می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی که مبتلا به کرونا هستند در خانه می‌توانند درمان شوند، گفت: افرادی که در منزل هستند باید اکسیژن خون خود را اندازه گیری کنند و اگر کمتر از ۹۱ باشد باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته قانعی، اگر بیماران دچار التهاب ریه هستند باید تحت درمان باشند و از داروهای ضد التهاب استفاده کنند. اگر سن افراد بالا باشد و دچار بیماری‌های زمینه‌ای، چاقی، دیابت، فشار خون و غیره باشند حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. اما افراد لاغر بدون علائم می‌توانند در منزل از خود مراقبت کنند.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم از گستره کرونا در کشور گفت:​ به طور حتم نمی توان گفت چه میزانی دچار کرونا می شوند اما با توجه به خالی شدن تخت های بیمارستانی و کاهش مراجعات بیمارستان ها می توان با مدیریت صحیح به حال و احوال همه رسیدگی کرد و چه بسا همانطور که برای آنفولانزا داروهای فراوانی ساخته شد برای کرونا هم دارو ساخته شود و روزی برسد که کرونا هم مانند سرما خوردگی یک مریضی عادی و تکراری شود، با توجه به شتاب عملی بالایی که در خصوص کرونا وجود دارد حتما ۶ ماه آینده اتفاقات خوبی در این خصوص رخ خواهد داد.

قانعی با بیان اینکه ۱۰ بیمارستان روی تحقیقات کرونا وارد عرصه عمل شده اند گفت: تا یک ماه دیگر نتایج یک مطالعه بزرگ بین المللی را بیان خواهیم کرد زیرا تعداد بیماران ما قابل توجه است و کشور هم برای این کار شرایط را فراهم کرده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

کشف داروی ضد کرونا، از شایعه تا واقعیت؟!

درمان‌های دارویی کرونا در ایران و جهان/ واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

انجام کارآزمایی بالینی روی دو داروی گیاهی موثر در کرونا

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات