شبکه دانش‌بنیان‌های فضایی ایجاد می‌شود

شبکه دانش‌بنیان‌های فضایی ایجاد می‌شود

پرتاب ماهواره به فضا، ساخت ماهواره برهای پیچیده و مدرن، ارسال موجود زنده به فضا، بومی سازی تجهیزات مورد نیاز ساخت و طراحی ماهواره و غیره از جمله این دستاوردهای ایرانی است که به واسطه شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور توسعه یافته اند.

یکی از ویژگی‌های صنعت فضایی، همکاری و هم افزایی شرکت‌های دانش بنیان متعدد در این حوزه است. در سال ۹۹ شاهد شکل گیری شبکه ای از شرکت های دانش بنیان خواهیم بود که ماموریت طراحی و ساخت ماهواره های کوچک، پرتاب، در مدار قرار گرفتن و استفاده اقتصادی از آنها را به عهده خواهند داشت.

به گفته منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، این مهم ترین برنامه توسعه فناوری های فضایی در کشور است. برنامه ای برای اتصال فعالیت ها از مجموعه های دولتی به شرکت های خصوصی که در اولویت کاری ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و در حال اجرا است.

این کار دو مزیت برای کشور دارد یکی این که توانمندی متخصصان داخلی را چند سطح بالاتر می برد و دیگر این که زمینه صادرات توسط شبکه شرکت های دانش بنیان خصوصی بسیار سریع تر فراهم می‌شود.

آن طور که منطقی می گوید: با شکل گیری این شبکه، ایران از جمله کشورهای پیشتاز در حوزه فناوری های فضایی خواهد بود که کل عملیات طراحی، ساخت و بهره برداری ماهواره را به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها متصل می‌کند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

ایران در زمره پنج قدرت نوظهور فناوری فضایی قرار دارد

دانش و فناوری فضایی ایران طی دو سال آینده وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود

ایران، پیشرو در مسیر توسعه صنعت وعلوم فضایی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات