ارزش بیت کوین در آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

ارزش بیت کوین در آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

هر چه استفاده از بیت کوین در معامله‌ی کالاها افزایش پیدا کند، ارزش آن نیز به عنوان ابزار معامله بیشتر خواهد شد. اما به راستی تغییرات قیمت این پول مجازی بر چه اساسی است؟

به گزارش اکوسیستم، پیش بینی ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی برای فعالان مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است. سیر صعودی این ارز رمزپایه طی چند سال گذشته سبب شده که سرمایه‌های زیادی وارد این بازار شود. اکنون تحلیلگران بازارهای مالی در سایت‌هایی از جمله سی‌ان‌بی‌سی، اکونومیست، بلومبرگ و شبکه خبری سی‌سی‌ان به این پرسش پاسخ داده‌اند که در سال‌های پیش رو ارزش بیت کوین چگونه تغییر خواهد کرد؟

چارلی هایتر، مدیرعامل شرکت کریپتو کامپر

وی معتقد است عوامل متفاوتی روی ارزش بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تاثیرگذار می‌باشد، عرضه و تقاضا یکی از این عوامل تاثیرگذار است. در سال‌های اخیر نرخ رشد تقاضا بیشتر از عرضه‌ی بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بوده و همین امر سبب افزایش قیمت آن شده است. عرضه و تقاضا دو اصل اساس و زیربنایی اکوسیستم بازار بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند و نوسانات آنها بر قیمت ارز رمزپایه تأثیر زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر به دلیل دیجیتال بودن این پول، قوانین دنیای دیجیتال و تحولات به وجود آمده در این بخش نیز تأثیر زیادی روی ارزش بیت کوین دارد، بنابراین برای اینکه بتوانیم پیش بینی درستی از ارزش آن داشته باشیم باید زیرساخت‌های این بازار را به خوبی شناسایی کنیم و از عملکرد هر کدام درک درستی داشته باشیم.

هایتر گفت: با در نظر گرفتن اینکه دنیای دیجیتال با سرعت زیادی در حال رشد است و انتظار می‌رود که در آینده‌ی نزدیک سهم زیادی از اقتصاد دنیا به دنیای دیجیتال وابسته باشد، در نتیجه اهمیت پول‌های دیجیتالی بیشتر شده و در نتیجه تقاضا برای بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. این موضوع منجر به افزایش قیمت بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد شد، البته مقدار این افزایش به میزان تقاضا بستگی دارد.

وان پیترسون، تحلیلگر بانک saxo

به اعتقاد وی ارزش بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا ده سال آینده بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار خواهد شد که ۳۴۸۳ درصد بیشتر از ارزش آن در ماه اوت سال ۲۰۱۷ میلادی است. پیترسون گفت: در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ زمانی که هر بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنها با قیمت ۷۵۴ دلار مبادله می‌شد، اعلام کردم این رقم در سال ۲۰۱۷ بطور متوسط به مرز ۲۰۰۰ دلار می‌رسد، که از افزایش ۱۶۵ درصدی نسبت به متوسط ارزش آن در سال ۲۰۱۶ حکایت داشت. حدود پنج ماه بعد، قیمت هر بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرز ۲۰۰۰ دلار رسید. بررسی‌های انجام شده نیز حاکی از آن است که ارزش بیت کوین در سال‌های گذشته رشد داشته است، بطور مثال در سال ۲۰۱۳ ارزش هر بیت کوین در بازار ۱۵۰۰ درصد رشد کرد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در سال‌های اخیر استقبال زیادی از این بازار شده، از اینرو می‌توان انتظار داشت که ارزش آن باز هم افزایش یابد.

کریس برنیسک، اقتصاددان

از نظر وی رابطه مثبت و قدرتمندی بین ارزش بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار مصرف و میزان جست و جوی این کلمه در گوگل وجود دارد، به‌ عبارت‌ دیگر هر زمانی که مردم قصد دارند که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند یا خرید خود را از این پول الکترونیکی افزایش می‌دهند، قیمت بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در بازار رشد خواهد داشت و هرزمانی که استقبال از آن کم شود قیمت بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز کاهش پیدا می‌کند.

در اواسط ماه اوت سال 2017 در بازار جهانی قیمت هر بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا مرز ۴۰۰۰ دلار نیز افزایش یافت و اواخر این ماه قیمت آن از مرز ۵۰۰۰ دلار گذشت ولی با استناد به این روند افزایشی نمی‌توان گفت که واقعا در سال‌های آنیده نیز قیمت بیت کوین همچنان افزایش خواهد داشت. بررسی‌ها حاکی از آن که بعد از هر افزایش ناگهانی ارزش ارز رمزپایه، شاهد سقوط ناگهانی قیمت آن در بازار نیز بودیم. برنیسک گفت: به شخصه انتظار دارم که تا اواسط سال ۲۰۱۸ قیمت بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار جهانی تنزل پیدا کند و در این شرایط سرمایه گذاران این بازار متضرر شوند. من فکر می‌کنم که این اتفاق در راه است، همانند ژوئن سال ۲۰۱۱ که پس از افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار، شاهد سقوط ۹۳ درصدی قیمت آن بودیم. در آوریل سال ۲۰۱۳ نیز بعد از ایجاد یک حباب قیمتی در این بازار، افتی ۷۱ درصدی را در قیمت آن شاهد بودیم و درنهایت در نوامبر سال ۲۰۱۳ بازار بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سقوط ۸۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. پیش‌بینی من این است که تا اواسط سال آینده میلادی سقوطی بیش از ۸۷ درصد در بازارارز رمزپایه ایجاد خواهد شد. به همین دلیل به سرمایه گذاران این بازار پیشنهاد می‌کنم که با احتیاط در این مسیر قدم بردارند.

آدام دیویس، تحلیلگر اقتصادی

ارزش بیت‌کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که به عنوان ابزاری برای نقل و انتقال پول شکل گرفت در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است. هرچه سهم بیشتری از کالاها با استفاده از ارز رمزپایه معامله شود، ارزش آنها نیز افزایش خواهد یافت. در دنیای پول‌های کاغذی هم سیستم مشابهی وجود دارد و ارزش پول‌ها را حجم تجارت صورت گرفته با آنها معین می‌کند، اما دولت‌ها با کنترل میزان عرضه و تقاضا سعی می‌کنند که بازار را کنترل کنند و مانع از نوسان زیاد ارزش پول شوند. در بازار بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، از آنجا که دولت هیچ قدرتی برای کنترل عرضه و تقاضا ندارد، تغییرات در این بازار بیشتر است. با توجه به افزایش استقبال از بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به سال‌های گذشته، می‌توان انتظار داشت میانگین ارزش هر بیت کوین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال ۲۰۱۷ بیش از متوسط ارزش آن در سال پیش باشد. از نظر من متوسط ارزش هر ارز رمزپایه در سال جاری به ۳۰۰۰ دلار می‌رسد که برای پولی که زمان زیادی از پیدایش آن نمی‌گذرد قابل قبول است.

    نظرات