بحران سیل یا بحران مدیریت سیل

بحران سیل یا بحران مدیریت سیل

امروز در مناطقی سیل بحران ایجاد کرده است که همگی در سال‌های خشک و حتی معمولی بحران آب و کمبود آب مصرفی دارند .

آیا هنوز هم باید منتظر وقوع حوادث بحران زا از سیل باشیم؟

آیا دیر نشده در مدیریت منابع آب کشور به روش‌های سنتی تجدید نظر کنیم و با بکارگیری مدیریت جامع و یکپارچه در حوزه‌های آبخیز این همه منابع آب را در بالادست و حوضه‌های میانی کنترل و ذخیره سازی آن در تعادل بخشی آبخوان‌ها، در مصرف برای تولید در فصول خشک و ..... صورت گیرد؟

نخبگان کشور هم مثل اینکه مات شده‌اند و تجربه تلخ ۲۰ سال بحران خشکسالی دهه های۸۰ و ۹۰ را و خسارات سیل دو سال اخیر را فراموش کرده و بی تفاوت از کنارش رد می شوند .

خسارت وارده شامل اول از دست دادن بخش قابل توجهی از منابع آب کشور است، دوم سرمایه عظیمی به نام خاک را از دست داده‌ایم، سوم سرمایه‌های ملموس و غیرملموسی که مستقیما از جامعه از دست رفته و در محاسبات سازمان ملی مدیریت بحران به حساب نمی‌آیند، چهارم خسارات اجتماعی که در اثر سیل بوجود می‌آید و در هیچ محاسباتی به آن اشاره نمی‌شود، پنجم خسارات و تلفات ملموسی که مدعی مطالبات را دارد و همین اعداد و ارقامی است که در واحدهای مسئول از جمله سازمان ملی مدیریت بحران مورد توجه و برآورد قرار گرفته و معمولا ثبت هم می شود و حتی موارد دیگری که ممکن است در حال به ذهن نیامده باشد و به این موارد اضافه شود .

سیل را باید در منشا کنترل و از همه منافع آن به جای این همه خسارت و تلفات استفاده کرد .

سرمایه های ملی و اعتبارات عمومی را بایستی از حالت گوشت قربانی خارج و یک کار اساسی بر اساس دانش روز مدیریت جامع و یکپارچه حوزه های آبخیز شروع کرد. تا کی اینگونه نظاره گر و منتظر وقوع این همه حوادث ناگوار باشیم؟

بنابراین بایستی در نظام برنامه ریزی و اجرایی تجدید نظر شده و برنامه های دانش بنیان با مدیریت جامع و یکپارچه سرزمین و منابع زیستی و طبیعی و آمایش منطقه ای مبتنی بر آمایش حوزه های آبخیز را جایگزین کرد. شش برنامه تا کنون در جمهوری اسلامی ایران و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تدوین و تصویب شده است که روح حاکم بر همگی نظام بخشی برنامه ریزی بوده است. امیدواریم از زمان حال دست برای برنامه هفتم توسعه به کار شده و برنامه ای جامع و دانش بنیان با رعایت اصول فوق تهیه و تدوین شود، تا این همه بحران در کشور ایجاد نشود و نیز از فرصت طبیعی ایجاد شده حداکثر بهره برداری و بهره وری صورت گیرد .

*دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات