زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر جهش تولید به ‌پیش می‌رود

زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر جهش تولید به ‌پیش می‌رود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این بازدیدها، ضمن تاکید بر ادامه حمایت از شرکت های دانش بنیان، تقویت زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور را رمز پیروزی بر بیماری کرونا عنوان کرد. تلاش عینی و عملی شرکت های دانش بنیان برای تحقق جهش تولید، دیگر موضوعی بود که مورد تاکید معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قرار گرفت.

دستگاه‌های اکسیژن ساز عظیم ویژه مراکز بیمارستانی، تجهیزات الکتروسرجری و تولید مواد اولیه با فناوری بالا برای استفاده کارخانجات صنعت کفش، بخشی از محصولات دانش بنیانی است که توسط فناوران البرزی تولید می‌شود. این شرکت ها در شهرک های صنعتی حد فاصل استان های تهران و البرز مستقر هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن این که در جریان آخرین دستاوردهای این شرکت ها قرار گرفت، با مدیران و فعالان فناور به گفت و گو نشست. ستاری با آگاهی از جریان کار، چالش‌ها و مسائل مربوط به تولید، دستورات لازم را برای تسریع فرآیند تولید و پیشبرد فعالیت نوآورانه صادر کرد.

تامین نیاز صنعت کفش کشور با تولید مواد اولیه و فرآورده های ایران ساخت

شرکت بسپار لیا از جمله واحدهای دانش بنیانی است که در نخستین بخش از این سفر یک روزه مورد بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری قرار گرفت.

این شرکت دانش بنیان، فناوری بسیاری از مواد اولیه و ضروری مورد نیاز تولید کنندگان صنعت کفش کشور را تامین می­کند.

پیش از فعالیت این شرکت دانش بنیان، بخش قابل توجهی از این فرآورده ها از مسیر واردات تامین می شد.

شرکت بسپار لیا، انواع مختلفی از خمیر رنگ، چرم و پوشش‌های مورد نیاز کارخانجات تولید کفش را در داخل کشور تولید می‌کند. تولید ۱۲ رسته دانش بنیان که هر رسته یک یا چند محصول دانش بنیان را در تولید می کند از توانمندی های این شرکت دانش بنیان است.

۳۰ سال سابقه در تامین مواد اولیه صنعت کفش، زمینه ساز ایجاد اشتغال و تامین بخش قابل توجهی از نیازهای فناورانه توسط فعالان بسپار لیا شده است.

صنعت کفش سهم قابل توجهی از سبد اشتغال در بسیاری از مناطق کشور را بر عهده دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیانی را که در قطع زنجیره واردات و وابستگی کشور نقش آفرین باشند حمایت می کند.

تامین مستمر تجهیزات پزشکی و سلامت ایران ساخت در روزهای کرونایی

در ادامه، فعالان فناور شرکت سینا تجهیز البرز، دیگر شرکتی فعال در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و توانبخشی ایران ساخت، توانمندی و دستاوردهایشان را به ستاری معرفی کردند.

انواع دستگاه‌های الکتروسرجری، دستگاه‌های لیزر، دستگاه IPL ، تجهیزات فیزیوتراپی و ... از جمله تولیدات این شرکت دانش بنیان است.

سیناتجهیز البرز از سال ۱۳۹۱ در کارخانه ای به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی بهارستان واقع در استان البرز فعالیت می کند و برای بیش از ۱۵۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم کارآفرینی کرده است.

بخش عمده‌ ای از دستگاه‌های این شرکت با تفاوت قیمت حداقل­۴۰ تا ۵۰ درصدی با نمونه مشابه خارجی ایران­ساخت شده­اند.

پکیج‌های اکسیژن ساز ۱۰۰ متر مربعی ایران ساخت شد

شرکت دانش بنیان هوایار، دیگر مجموعه‌ای است که معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از آن بازدید به عمل آورد.

این شرکت دانش بنیان تولید کننده ژنراتورها و پکیج‌های عظیم اکسیژن ساز است که فضای به اندازه یک آپارتمان مسکونی را اشغال می‌کند. این دستگاه عظیم که به فضای بالغ بر ۱۰۰ متر مربع نیاز دارد، در مراکز درمانی نصب می‌شود.

اکسیژن با خلوص بالاتر از ۹۵ درصد تولید شده توسط این دستگاه، از طریق شبکه انتقال مرکزی به تمام اتاق‌های درمانی منتقل می‌شود.

مدیران این شرکت در توضیحات خود اظهار کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا تولید دستگاه اکسیژن ساز را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند و خط تولید این کارخانه در روز اول فروردین نیز در حال تلاش برای تامین سفارشات مورد نیاز بیمارستان‌های کشور بوده است.

تولید پکیج‌های هیدروژن ساز و نیتروژن‌ساز، از جمله دیگر تولیدات این شرکت دانش بنیان به شمار می رود.

تولید داروهای شیمیایی و زیست فناور به کمک تجهیزات پیشرفته ایران ساخت

شرکت دانش بنیان مدوک زیست دارو، از جمله شرکت‌هایی بود که مورد بازدید ستاری قرار گرفت.

این شرکت دارویی در زمینه تولید داروهای شیمیایی و زیستی به شکل قرص، کپسول و ویال دارویی فعال است.

فعالان فناور این مجموعه دانش بنیان، تولیدات خود را در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع دریکی از شهرک‌های صنعتی استان البرز آغاز کرده اند.

به کارگیری فناوری پیشرفته در خطوط تولید، دارا بودن مجموعه‌ای های تک از ماشین آلات و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی مطابق با GMP ازویژگی‌های این واحد دانش بنیان تولیدی است.

مقابله با کرونا با تولید شبانه روزی دستگاه اکسیژن ساز ایران ساخت

"صنایع اکسیژن دلوارفراز"، شرکت دانش بنیان دیگری که در زمینه تامین نیاز مبرم این روزها برای مقابله با کرونا فعال است مورد بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قرار گرفت.

این مجموعه دانش بنیان، دستگاه های اکسیژن ساز مرکزی را در ظرفیت‌های گوناگون از ۷۰ تا ۲۵۰۰ لیتر تولید می‌کند.

فعالان فناور این شرکت دانش بنیان با شیوع ویروس کرونا و برای تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز مورد نیاز بیمارستان‌ها در این روزها به صورت سه شیفت کار می‌کنند.

مدیران این شرکت در این بازدید توضیحاتی در مورد دیگر محصولات تولید شده در این شرکت از جمله مخازن کرایوژنیک ارائه کردند.

مخازن تولید شده در این شرکت با قیمتی در حدود ۴۰ درصد نرخ مشابه خارجی تولید می شود.

پایان پیام/۳۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات