زمینه‌سازی برای جهش

زمینه‌سازی برای جهش

شعار امسال، ادامه منظومه‌ای از شعار سال‌های گذشته و در راهبرد رشد و تولید اتفاق افتاده است و یک نام‌گذاری فانتزی نیست. «جهش تولید» همانند هواپیمایی است که بعد از حرکت روی باند، انتظار می‌رود از جا کنده شود و در حرکت خود تحول محسوس ایجاد کند و الا نه‌تنها به مقصد نخواهد رسید بلکه ممکن است با خروج از باند یا رسیدن به انتهای باند و برخورد با موانع، متوقف شود و آسیب ببیند و خطرات زیادی را متوجه سیستم کند. با این مثال، تفاوت رونق و جهش تولید روشن‌تر می­شود.

رونق تولید برای خروج از رکود است. درست مانند وقتی‌که کارخانه‌ای عملاً به تعطیلی کشیده شده است. مجموعه تلاش‌های انجام‌گرفته برای خروج این کارخانه از تعطیلی، رونق بخشی به تولید است. اما جهش تولید در زمانی است که کارخانه‌ای با یک ظرفیتی در حال کار است ولی با چند اقدام و تغییر اصلی، ظرفیت این مرکز تولیدی به چند برابر قابل‌افزایش است.

رونق تولید نوعی حرکت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و بررسی‌های لازم برای شناخت بهتر مسیر است. اما جهش تولید، هم‌افزایی و مشارکت جدی‌تر بر مبنای تلاش‌های انجام‌گرفته برای رونق اقتصادی است.

در رونق تولید، بیشتر فعالیت‌ها در سطح برنامه‌ای و عملیاتی است. اما در جهش تولید، علاوه بر سطح برنامه‌ای و عملیاتی، باید سهم سیاست‌گذاری درست، برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه بر چرخه قبل افزوده شود.

در رونق تولید، بیشتر نگاه معطوف به تولید کالاهای مصرفی و زودبازده است. اما در جهش تولید، در عین توجه به مقوله تولید کالاهای مصرفی، تمرکز بیشتر بر تولید و فعالیت در عرصه کالاهای سرمایه‌ای و خارج کردن کشور از دایره وابستگی به واردات کالاها و فناوری‌ها از سایر کشورها است.

* دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی

منبع: isti.ir

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات