ارائه خدمات حوزه پیش‌بالینی به محققان گسترده‌تر شد

ارائه خدمات حوزه پیش‌بالینی به محققان گسترده‌تر شد

آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از مراکزی است که با مجهزترین دستگاه‌ها تجهیز شده است. محققان برای انجام تحقیقات خود در حوزه پیش بالینی می‌توانند از امکانات و خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند. این تجهیزات همه توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است و با حمایت معاونت علمی و فناوری در اختیار این آزمایشگاه قرار گرفته است.

پس دانش بنیان‌ها بار دیگر با اقدام خود زمینه پیشبرد آزمایش و تحقیقات محققان در حوزه پیش بالینی را فراهم کردند.

۱۲ آزمایشگاه در این مرکز با وجود دستگاه‌های پیشرفته به فعالیت‌های تحقیقاتی محققان کمک می‌کند. میکروپت یکی از آنها است که با وجود سیستم تصویربرداری پت پیش بالینی امکان مطالعه روی حیوانات زنده را ممکن می‌کند.

سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزلوشن بالا، دستگاه میکروسی‌تی، دستگاه تصویربرداری فلورسنت سه­ بعدی و سیستم گاما کمرای دستی برخی از تجهیزات ایران ساختی است که مسیر تحقیقات پیش‌بالینی را هموار می‌کند.

به تازگی نیز دستگاه اسکنر کروماتوگرافی لایه نازک پرتوی در این آزمایشگاه نصب شد. ساخت این دستگاه به عنوان ابزاری برای تعیین درجه خلوص رادیو شیمیایی و رادیونوکلئیدی در رادیوداروها توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان انجام شد و با حمایت معاونت علمی در اختیار آزمایشگاه پیش بالینی قرار گرفت.

رادیوداروها قبل از تزریق به بیمار باید کنترل کیفیت شوند. این موضوع برای اطمینان از کیفیت روال پزشکی هسته‌ای و اجتناب از پرتوگیری غیرضروری بیمار در اسکن‌های هسته‌ای است . پس دستگاه «اسکنر کروماتوگرافی لایه نازک پرتوی» خلوص رادیوشیمیایی رادیودارو را تعیین می‌کند. علاوه بر تعیین خلوص شیمیایی این دستگاه خلوص رادیونوکلئیدی را در هر نمونه مشخص می‌کند. همچنین آنالیز کمی و کیفی ترکیبات رادیو داروها و تعیین غلظت درصدی اجزای رادیودارو نیز از دیگر کاربردهای این دستگاه است.

با نصب این دستگاه آزمایشگاه ارائه خدمات خود به پژوهشگران را گسترده تر کرد و خدمات کامل تری در حوزه تصویر برداری و آنالیز داده ارائه می‌دهد.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه های تولید داخل در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* سمپوزیوم «کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی» به دور دوم رسید

* تجهیزات دانش‌بنیان حوزه پیش‌بالینی در فیلیپین معرفی شد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات