فضای کسب و کارهای مجازی در ایران

فضای کسب و کارهای مجازی در ایران

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، برخورداری از ایده و طرحی قوی متناسب با فضای کشور را اصلی‌ترین راهکار موفقیت در کسب و کارهای مجازی دانست. به گفته وی، این نهاد سعی دارد در بحث اصلاح برخی قوانین ورود کرده و با ارائه نظرات کارشناسی به فضای کسب و کارهای نوپای مجازی را امنیت بخشد.

به گزارش اکوسیستم، وی بیان کرد: هم اکنون سهم خرید و فروس آنلاین و آفلاین در کشور تنها 1 درصد است، به این معنا که 99 درصد از حجم خرید و فروش‌ها از طریق سیستم سنتی بازار صورت می‌گیرد.

الفت نسب در خصوص شرایطی که این استارتاپ‌ها با آن روبرو هستند، اظهار داشت: این نوع کسب و کارها ذاتا بعد از گذشت 3 الی 5 سال و حتی در موارد 7 سال به درآمدزایی می‌رسند؛ البته موارد استثنا نیز وجود دارد که زودتر از این زمان به سوددهی دست پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: برای موفقیت این کسب و کارها دو اصل بسیار حائز اهمیت است، یکی ایده خوب و قوی و دیگری جمع آوری تیم کاری مناسب. البته از اهمیت بحث سرمایه گذاری نیز نمی‌توان گذشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی ادامه داد: ایده‌ی بسیاری از افراد کپی برداری از ایده‌های موفق در دیگر کشورها است، اما باید این را در نظر گرفت که هر کشوری فضای کسب و کار و شرایط فرهنگی خود را دارد و شاید یک ایده در همه جا نتواند موفق شود.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر در مورد کسب و کارهای نوپای مجازی این است که بعضی کارآفرینان از ایده‌ی خوب، تیم کارآمد و توان سرمایه گذاری برخوردار هستند، ولی از همان آغاز کار به مجوز، بیمه، مالیات و ... توجه ندارند و حتی بعد از راه اندازی استارتاپی خوب و قابل قبول با مشکلات در زمینه مجوز و مسائل قانونی مواجه می‌شوند که منجر به عدم فعالیت آنها و به هدر رفتن زحمات‌شان می‌شود.

الفت نسب در مورد وضعیت پرداخت مالیات در این کسب و کارهای نوپای مجازی شرح داد: این فعالیت‌های اقتصادی نیز همانند دیگر مشاغل باید مالیات بپردازند، ولی در این حوزه به علت شیوه‌ی فعالیت انجام شده مشکلاتی نیز وجود دارد که بخش عمده‌ی آن در مورد به رسمیت شناختن هزینه‌های این نوع کسب و کارها توسط سازمان مالیات است.

وی در خصوص موانعی که بر سر راه توسعه‌ی این کسب و  کارهای نوپا وجود دارد، بیان کرد: یکی از مواردی که در مسیر افزایش سهم فروش اینترنتی با آن روبرو هستیم عملکرد محتاطانه‌ی بخش سنتی برای تبدیل شدن به کسب و کار اینترنتی است. حتی در گذشته نیز چنانچه کسب و کار اینترنتی مثلا در زمینه فروش پوشاک فعالیت می‌کرد، اتحادیه پوشاک قادر بود نسبت به پلمپ فعالیت آن اقدام کند و مجبور به گرفتن مجوز از این اتحادیه بود.

الفت نسب ضمن اشاره به ماده 87 قانون نظام صنفی مبنی بر لزوم دریافت پروانه کسب افرادی که در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: سابق بر این متقاضیان این کسب و کارهای اینترنتی به علت تنوع در فعالیت با چندین اتحادیه روبرو بودند، ولی در حال حاضر با اجرای ضوابط و آئین نامه‌های مربوطه و کسب مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی که جدیدا راه اندازی شده قادر به فعالیت خواهند بود و احتیاجی به اخذ مجوز از اتحادیه‌های دیگر ندارند.

وی گفت: از طرفی این یک اتحادیه کشوری است و مشکل ایجاد شعب که مستلزم مجوز اتحادیه‌ها و سازمان‌های هر شهر بود نیز حل شده و فقط به برخی هماهنگی ها احتیاج است.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: ما تلاش داریم در مورد بحث اصلاح بعضی از قوانین ورود کنیم و با ارائه نظرات کارشناسی به فضای فعالیت کسب و کارهای نوپای مجازی امنیت دهیم.

وی در پایان متذکر شد: برای اعطای مجوزها به بررسی دقیق ایده‌ها و توان اجرایی و زیر ساخت‌های متقاضیان می‌پردازیم تا هم ضریب موفقیت خود آنان افزایش پیدا کند و هم حقوق مصرف کنندگان در نظر گرفته شده و رعایت شود تا این امر ادامه یافته و سهم کسب و کارهای مجازی در خرید و فروش و ارائه خدمات بیشتر شود.

    نظرات