چهار استارتاپی که بدون سرمایه شروع به کار کردند

چهار استارتاپی که بدون سرمایه شروع به کار کردند

یکی از مزایای عصر دیجیتال این است که با اندک سرمایه‌ای می‌توان استارتاپی را راه اندازی کرد که در آینده حتی تبدیل به یکی از سودآورترین شرکت‌های جهان شود.

به گزارش اکوسیستم، راه اندازی یک کسب و کار سنتی هر چند کوچک به سرمایه زیادی احتیاج دارد، به همین دلیل خیلی‌ها مجبور بودند چند سالی برای دیگر شرکت‌ها کار کنند تا بتوانند کسب و کار مستقل خود را راه اندازی کنند، اما در عصر دیجیتال سرمایه دیگر یک معضل نیست. خیلی از استارتاپ‌هایی که هم اکنون نقش پررنگی را در زندگی ما ایفا می‌کنند در حقیقت با سرمایه‌ای اندک شروع کردند.

دو دانشجویی كه جهان را متحول کردند

لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی دكتری دانشگاه استنفورد بودند كه برای پروژه‌ دانشجویی‌شان وب را انتخاب کردند. آن دو تقریبا سرمایه‌ای برای انجام این پروژه نداشتند و ناچار شدند تا گاراژ دوستشان را قرض بگیرند. نام پروژه را BackRub گذاشتند، اما زمانی که به اتمام رسید، متوجه شدند این پروژه بزرگ‌تر از پول و زمان‌شان است، بنابراین تصمیم گرفتند که آن را به قیمت یك میلیون دلار به شركت Excite بفروشند؛ اما جورج بل، مدیر این شركت با آن موافقت نكرد. حتی آن دو حاضر شدند تا رقم را به 750 هزار دلار کاهش دهند، ولیمجددا پیشنهاد آنها رد شد. پس از گذشت مدتی این استارتاپ دانشجویی و بدون سرمایه کافی به یکی از غول‌های حوزه IT تبدیل شد که هم اکنون ما آن را با نام گوگل می‌شناسیم. استارتاپی که فعالیت خود را تنها با دو نفر آغاز کرد، اکنون بالغ بر 72 هزار کارمند دارد و عنوان پرترافیک‌ترین سایت جهان را دارد. در سال 2016 درآمد گوگل به زقم 90 میلیارد دلار رسید و مطمئنا حسرت بزرگی به دل جورج بل گذاشته است.

سیبی که ارزش میلیاردی یافت

جالب است كه بدانید فقط گوگل نبوده كه تولدش را در یك گاراژ جشن گرفته است. سایت آمازون هم‌چنین سرنوشتی داشته و البته یك غول مشهور دیگر؛ سیلیكون ولی. در سال 1976 زمانی که استیو جابز فقید و استیو وزنیاک فقط 21 و 26 سال سن داشتند، که در گاراژ خانه وزنیاک نخستین كامپیوتر دست ساز خود با نام Apple I Computer تولید كرده و با قیمت 500 دلار به فروش رساندند. در این زمان جابز مسئول سفارش و خرید قطعات بود، دو استیو موفق شدند با تیم کوچک خود ظرف مدت 30 روز 50 کامپیوتر را در همان گاراژ تولید کنند، تا خواسته یا ناخواسته بنیانگذاران شركتی شوند كه سال‌ها بعد عنوان ارزشمندترین كمپانی دنیای تكنولوژی را از آن خود کرد. اپل در اواخر سال 2016با 116هزار کارمند تمام وقت و 498 فروشگاه در 22 كشور، توانست به درآمدی در حدود 216میلیارد دلار دست یابد.

ایمیل‌هایی که پول ساز شدند

یکی از نکات مهمی که کارشناسان استارتاپ همشه به دیگران می‌گویند، این است که ابتدا مشکلی را حل کن و سپس تقاضای پول كن. شركت MailChimp و بن چستنات، مدیر آن به درستی به این نکته عمل کردند، وی در سال 2000 خدمات مشاوره طراحی ارائه می‌داد که با سیل مشتریانی مواجه شد كه از او می‌خواستند برای آنها خبرنامه‌ ایمیلی (emailnewsletters)  طراحی كند. مشکل این بود که چستنات از اینکه باید برای آنها خبرنامه ایمیلی طراحی کند، متنفر بود، در نتیجه تصمیم گرفت خودش همره با تیمی که گردهم جمع کرده بود دست بکار شوند و MailChimp را راه‌اندازی كرد. این پلتفرم كارش بازاریابی ایمیلی ( Email marketing) و ارسال خبرنامه از طریق ایمیل برای مشتریان است. MailChimp در ابتدا فقط با هزینه این كار را انجام می‌داد، اما بعد از مدتی نسخه‌ رایگانی آن نیز در اختیار مشتریان قرار گرفت تا تعداد آنها از 85هزار نفر به 450هزار نفر برسد.

معلمی که بروز شد

لیندا وینمن که در اواخر دهه 1990 به عنوان معلم آموزش طراحی وب‌سایت در آمریکا مشغول به کار شد، دریافت که كتاب‌های آموزشی نمی‌توانند نیازهای علمی او و شاگردانش را به خوبی برطرف كنند. وی که بدون کمک گرفتن از کسی توانسته بود کار با کامپیوتر را یاد بگیرد، ایده آموزش با ساخت فیلم به ذهنش رسید، تا بدین ترتیب افرادی که قصد دارند وب‌سایت طراحی کرده یا نرم افزار توسعه دهند، آموزش‌های لازم ارائه شود. وینمن در طول دو دهه بر ایده‌ی خود پافشاری کرده و سرانجام موفق شد تا مجموعه‌ای را خلق کند که شركت LinkedIn برای خرید آن 1.5میلیارد دلار بپردازد. Lynda.com در سال 2013، 100میلیون دلار درآمد داشت و در سال 2014 بالغ بر 500 کارمند داشت. اگرچه این پلتفرم با یك ایده ساده شروع شد اما هم اکنون به یكی از مهم‌ترین منابع آموزشی در دنیا مبدل شده است.

    نظرات