افزایش نرخ تاکسیهای اینترنتی / کرایه اسنپ و تپسی چرا گران شد؟
این در حالی است که به دلیل طرح فاصلهگذاری اجتماعی خیلیها ترجیح میدهند به جای استفاده از وسایل حملونقل عمومی که ریسک ابتلا به کرونا در آنها بالا است، از تاکسیهای اینترنتی استفاده کنند اما با قیمتهای نجومی اسنپ و تپسی عملا استفاده از آنها برای قشر متوسط جامعه امکانپذیر نیست! همه تاکسیهای اینترنتی با افزایش قیمت روبرو بودهاند اما سبک و سیاق افزایش قیمتها متفاوت است، اسنپ در زمانهای معمولی افزایش قیمت آن چنانی ندارد اما در زمان پیک ترافیک به یکباره حتی تا ۳ برابر هم نرخ کرایهها را افزایش میدهد، یعنی ممکن است در ساعتهای عادی شما مسافتی را با ۲۰ هزار تومان طی کنید اما در زمان پیک ترافیک مجبور باشید برای همان مسافت بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه کنید! تپسی اما روال دیگری را در پیش گرفته و نرخ کرایه را در تمام ساعتها افزایش داده، این در حالی است که در زمان پیک ترافیک با تغییر آن چنانی قیمت همراه نیست، برای مثال شما مسافتی که تا پیش از عید با ۲۰ هزار تومان طی میکردید را در حال حاضر باید با پرداخت ۳۶ هزار تومان طی کنید و در ساعتهای پیک ترافیک نهایتا این قیمت تا ۴۰ هزار تومان افزایش مییابد. او در خصوص افزایش قیمتها گفت: «من قبلا با مترو در سطح شهر تردد میکردم اما با شیوع کرونا از آن جایی که مادرم بیماری دیابت دارد و خیلی نگران او هستم، برای اینکه ناقل بیماری نباشم ترجیح دادم که به جای استفاده از وسایل حملونقل عمومی با اسنپ و تپسی تردد کنم، اما با قیمتهایی روبرو شدم که من را شوکه کرد، من برای یک مسافت ۲۰ دقیقهای که قبل از عید ۱۸ هزار تومان پول پرداخت میکردم الان باید بالای ۳۰ هزار تومان بپردازم و حتی در ساعتهای پیک ترافیک مبلغ به بالای ۴۰ هزار تومان هم میرسد! یکی از رانندگان در خصوص این افزایش قیمتها گفت: «قیمتها خیلی افزایش پیدا کرده است اما ما همچنان مشکلات زیادی داریم، برای مثال بنزینی که اختصاص میدهند اصلا کافی نیست، به هر ۲۰۰ کیلیومتر ۱۰ لیتر بنزین میدهند و به هر هزار کیلومتر ۷۰ لیتر ولی این اصلا به صرفه ما نیست و ما مجبوریم که بنزین آزاد بزنیم! شهابی تاکید کرد: «در مورد افزایش قیمتهای پیشبینینشده و دور از انتظار در نظر داشته باشید که تمامی سامانههای هوشمند حملونقل در دنیا، بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت میشوند که این قیمتها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه آنها پایینتر و یا بالاتر باشد، مثلا بعد از محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا قیمتهای اسنپ کاهش چشمگیری داشت و الان هم به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است. مسئولین مدیریت شهری بارها به افزایش قیمتهای تاکسیهای اینترنتی اعتراض کردهاند اما مسلما اعتراض تنها کافی نیست، روز گذشته «محمدعلیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در خصوص ادعای برخی رانندگان تاکسیهای اینترنتی مبنی بر اخذ حق کمیسیون ۱۵ درصدی از رانندگان اسنپ به رغم اعلام رایگان بودن حضور آنها در محدوده طرح ترافیک از زمان اجرای طرح گفت: «ورود تاکسیهای اینترنتی در دوران کرونا در محدوده بر اساس بستهای که تنظیم شده، رایگان است، به شرط آنکه در سامانه ترافیک ثبتنام کنند. علیخانی در خصوص اینکه به گفته برخی رانندگان اسنپ یکی از علتهای افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کرایه اسنپ ورود به محدوده طرح ترافیک است، گفت: «وقتی حضور در محدوده طرح ترافیک رایگان اعلام شده است، کسی حق ندارد به این بهانه هزینه اضافی دریافت کند و این اقدام غیرقانونی است.» پیش از این هم حجت نظری، دیگر نماینده شورای شهر به افزایش قیمتهای تاکسیهای اینترنتی اعتراض کرده و گفته بود: «ما همچنان نمیدانیم که نرخگذاری برای مسیرهای مختلف در تاکسیهای اینترنتی بر چه اساسی صورت میگیرد و این نرخگذاری در زمان پیک ترافیکی با چه درصدی تغییر میکند یا اینکه اساسا نرخ کرایه در شرایط مختلف و در ساعات مختلف بر چه اساسی تعیین میشوند.
متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز
نظرات