ریسک هایی که سرمایه گذاران بین المللی در ایران با آن مواجه هستند

ریسک هایی که سرمایه گذاران بین المللی در ایران با آن مواجه هستند

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ایران در اواخر دولت اصلاحات، بهترین رتبه اعتباری را داشته و همین امر سبب شد در آن زمان شرکت‌های بزرگی به ایران بیایند. رتبه بندی اعتباری بین المللی در حقیقت یک دماسنج با اهمیت سرمایه گذاری بین المللی است.

به گزارش اکوسیستم، اگر کشوری دارای رتبه بندی اعتباری بین المللی نباشد، یعنی سرمایه گذاری در این کشور مثل یک هندوانه در بسته بود و باید با بررسی و مطالعه بیشتر از سوی سرمایه  گذار و سرمایه پذیران انجام شود.

باید در بحث‌های با موضوعات جذب تامین منابع مالی بین المللی و سرمایه گذاری خارجی که این روزها خیلی داغ است، اشاره‌ای هم به رتبه اعتباری ایران شود تا انتظار مدیران و شركت‌های ایرانی برای بالا دیدین ارزش پروژه‌ها بالا نرود.

به عنوان مثال رتبه‌های اعتباری كشورهایی نظیر آذربایجان BB+، مقدونیه BB-، پاراگوئه BB-، روسیه BB- از ایران بالاتر است.

هر چه رتبه اعتباری به سوی AAA برود بهتر بوده و سرمایه گذاری در این شرکت و کشور با ریسک کمتری همراه است، در نتیجه سرمایه گذاران نیز علاقه بیشتر به سرمایه گذاری خواهند داشت. علاوه بر این هزینه تامین مالی و مشاركت نیز در کشورهایی با رتبه اعتباری بهتر، كمتر خواهد بود و این هزینه سرمایه گذاری را كاهش خواهد می‌دهد.

بعضی بر این باروند که باید برای کاهش ریسک ایران در جهان تلاش شود، تا به این ترتیب بتوان سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب کرد. این ریسک‌ها شامل ریسک‌های شركتی، ساختارهای اقتصادی، كشوری و سیاسی تقسیم بندی می‌شوند.

ایران با این رتبه اعتباری بین المللی لزوما بهشتی برای سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود، حجم سرمایه‌ای که از کشور خارج می‌گردد موید این موضوع است.

بهتر است که یک گروه برای کاهش ریسک اعتباری ایران با همكاری وزارت صنعت معدن تجارت ، وزارت امور  اقتصاد و دارایی و وزارت امور خارجه  و سایر اركان مهم تصمیم ساز برای كاهش رتبه اعتباری ایران شکل گیرد تا بتوانند در مدتی کوتاه به این مهم دست پیدا کنند.

    نظرات