هفت باور غلط در باره رزومه و رزومه نویسی

هفت باور غلط در باره رزومه و رزومه نویسی

یکی از ابزار های ضروری برای یافتن شغل مورد نظر، نوشتن رزومه است. اما عموم افراد باور های غلطی در رزومه نویسی دارند که آن ها را از هدف خود دور می کنند.

اکوسیستم – اگر اطلاعات شما در مورد رزومه در حد بقیه افراد است، پس باید گفت تمام چیزی که از رزومه می دانید اشتباه است. در اینجا قصد داریم باور های غلط و رایجی که در مورد رزومه وجود دارد را معرفی کرده و درست آن ها را نیز ذکر کنیم.

باور غلط اول: رزومه یک بیوگرافی مبتنی بر سابقه کاری است

حقیقت: رزومه یک سند فروش است. هدف از نوشتن رزومه شرح دادن زندگی و یا تاریخچه (کسل کننده) اشتغال خود نیست. هدف رزومه آن است که به کارفرما ثابت کنید شما ارزش یک مصاحبه کاری را دارید.

باور غلط دوم: تجربه کاری از همه چیز مهم تر است

حقیقت: آن چه که مهم است. توانایی ها و پتانسیل شماست. رزومه باید مدیر استخدام را متقاعد کند که شما توانایی انجام شغل مورد نظر را دارید. تجربه کاری قبلی شما تنها نشان می دهد که شما قادر به انجام آن شغل هستید.

باور غلط سوم: موقعیت های شغلی قبلی باید در رزومه درج شود

حقیقت: رزومه شما باید بیان کننده نتایج کسب شده باشد. عناوین شغلی شرکت های متفاوت کاملا با هم تفاوت داشته و در برخی موارد آنقدر زیادند که هیچ کس توجهی به آن ها نمی کند (بسیاری از شرکت های بزرگ صد ها معاون مختلف دارند). کارفرما و استخدام کننده گان می خواهند بدانند شما به پیشرفت شرکت های قبلی چه کمکی کرده اید، نه این که چه موقعیت هایی داشته اید.

باور غلط چهارم: کارهای متفرقه و سرگرمی ها باید در رزومه درج شود

حقیقت: سرگرمی های شما می تواند به قیمت از دست رفتن شغل شما تمام شوند. کارفرمای آینده شما به سرگرمی هایتان به چشم کار هایی نگاه می کند که شما را از انجام کار های اصلی باز می دارد. بر خلاف آن چه که در دفترچه های راهنمایی کارمندان ذکر شده، شرکت ها به دنبال افرادی که کار های مختلفی انجام می دهند نیستند، بلکه عاشق افراد پرکار هستند.

باور غلط پنجم: رزومه خود را مرتبا به روز کنید

حقیقت: هر رزومه باید سفارشی و مخصوص باشد. هر رزومه استاندارد، حتی اگر به طور دقیق هم به روز شود، باید مدیر استخدام را وادار کند تا تجربیات عمومی شما را به نیاز های خاص آن ها ربط دهد. از آنجایی که معمولا آن ها این کار را انجام نمی دهند، پس باید خودتان آن را انجام داده و برای هر شغل یک رزومه اختصاصی داشته باشید.

باور غلط ششم: رزومه باید جامع باشد

حقیقت: رزومه باید با شغل مرتبط باشد. لیست کردن تجربه های کاری که به شغل مورد تقاضا مربوط نباشد، نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست. درج تجارب غیر مرتبط در بهترین حالت نشان دهنده عدم تمرکز شما خواهد بود. در بدترین حالت نیز نشان می دهد که شما درک درستی از شغل مورد تقاضای خود ندارید.

باور غلط هفتم: رزومه برای کسب شغل کافیست

حقیقت: رزومه لازم است ولی کافی نیست. حتما شما هم بار ها این جمله را شنیده اید: “من صد ها رزومه فرستاده ام ولی حتی یک بار هم برای مصاحبه دعوت نشده ام.” دلیل این موضوع آن است که معمولا افرادی به مصاحبه دعوت می شوند و شغل ها را از آن خود می کنند که توسط کارفرما شناخته شده اند. بنابر این، رزومه پس از برقراری ارتباط در اولویت دوم قرار دارد.

    نظرات