استارتاپ 30 میلیارد دلاری که هرگز در باره آن نشنیده اید

استارتاپ 30 میلیارد دلاری که هرگز در باره آن نشنیده اید

استارتاپ چینی Meituan Dianping چهارمین استارتاپ با ارزش جهان است که ارزش آن به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است. این استارتاپ بعد از استارتاپ های Airbnb و Space X از جمله گران قیمت ترین استارتاپ های جهان شناخته شده است.

به گزارش اکوسیستم، استارتاپ Meituan Dianping که مقر اصلی آن در بیجینگ چین قرار دارد توسط وانگ شینگ رهبری می شود. با وجود اینکه این استارتاپ یکی از گران قیمت ترین استارتاپ های دنیا است، اما کمتر کسی وجود دارد که آن را بشناسد. کار این استارتاپ ارسال غذا به منازل، فروش محصولات سوپر مارکتی، بلیت سینما، ارائه اطلاعات رستوران ها و ارائه تخفیف های سوپر مارکتی برای خرید های گروهی است. این استارتاپ به نوعی شبیه به استارتاپ های معروف Groupon، Yelp، Foodpanda و Uber Eats است.

این استارتاپ می تواند به میلیاردها نفر سرویس دهد. این استارتاپ در سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده است و اساس کار خود را بر پایه اینترنت بنیان گذاری کرده است. به عقیده کارشناسان این استارتاپ توانسته یکی از درآمدزا ترین استارتاپ های کشور چین شناخته شود.

مدیر عامل این استارتاپ کار خود را در سال 2010 با راه اندازی وب سایت Meituan شروع کرده است. این وب سایت در ابتدا شبیه به وب سایت های خرید گروهى بود که در آن افراد مختلف می توانستند برای خرید های گروهی اجناس گوناگون، و همچنین سفارش های مختلف از جمله سفارش غذا یا محصولات الکترونیک به تخفیف های خوبی دسترسی داشته باشند.اما در دو سال گذشته با افزایش سرویس های این وب سایت ارزش ان به بیش از 15 میلیارد دلار رسید.

بیشتر این افزایش ارزش به دلیل پیوستن شرکت های مختلف از جمله شرکت های آمریکایی به این وب سایت بوده است. هر کدام از این شرکت ها به نوبه ى خود ارزش این استارتاپ را تا 3 میلیارد دلار افزایش داده اند.

این استارتاپ ها برای گسترش خدمات و سرویس دهی خود اپلیکیشن گوشی تلفن همراه خود را نیز راه اندازی کرده اند که افراد مختلف می توانند از طریق آن سفارش غذا، محصولات سوپر مارکتی و حتی رزرو آرایشگاه و سلمانی انجام دهند. یکی از معروف ترین سرویس های این استارتاپ امکان درخواست شستشوی ماشین در زمانی است که صاحب ماشین مشغول انجام دادن کار دیگری است. بعد از اتمام کار، تصاویر ماشین شسته شده برای صاحب ماشین از طریق اپلیکیشن ارسال می شود و صاحب ماشین اتمام کار را تایید می کند.

کارشناسان علت رونق گرفتن کار این استارتاپ را میزان نیاز بازار کشور چین به چنین استارتاپی می دانند. آن ها بر این باورند که اگر این استارتاپ در کشوری مثل آمریکا راه اندازی می شد از چنین موفقیتی برخوردار نبود زیرا هم جمعیت کشور چین نسبت به جمعیت آمریکا بیشتر است و هم سرویس دهی و خدمات در کنار حقوق کارگر در چین کمتر است. از طرفی غالب مردم در کشور چین شاغل هستند و چنین استارتاپ هایی می تواند به آن ها برای انجام کارهایی مثل خرید و یا سفارش غذا که به نظر وقت گیر هستند کمک کند.

از طرفی در این استارتاپ سعی شده است تا برای سرویس دهی از آخرین تکنولوژی های روز دنیا به نحو احسن استفاده شود. کارشناسان بر این باورند که رقابت زیادی بین این استارتاپ ها و استارتاپ های مشابه در چین از جمله Alibaba، Waimai و از این دست استارتاپ ها وجود دارد.

این استارتاپ حتی در زمینه سفر و گشت و گذار نیز سرویس های جالب و قابل توجهی را به مشتریان و کاربران خود ارائه می دهد. گفته می شود این استارتاپ قصد دارد تا در آمد زایی میلیون دلار از طریق سرویس ها و خدمات سفر داشته باشد.

از طرفی شرکت های بزرگ بسیاری قصد دارند تا در این استارتاپ سرمایه گذاری انجام دهند. شرکت های کانادایی از جمله صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری کانادا شرکت Trustbridge و همچنین برخی از شرکت های سنگاپوری، شرکت هایی هستند که تمایل خود به سرمایه گذاری در این استارتاپ را اعلام کرده اند و این سرمایه گذاری ها می تواند ارزش اين استارتاپ را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

به عقیده کارشناسان Meituan یکی از استارتاپ های چینی است که توانسته خود را با آخرین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه بازاریابی تطبیق دهد و از این رو بسیار ارزشمند است.

    نظرات