نقش مدرک دانشگاهی در دنیای کسب و کار

نقش مدرک دانشگاهی در دنیای کسب و کار

امروزه در دنیای کسب و کار، شاهد آن هستیم که به تدریج از اهمیت مدرک دانشگاهی کاسته می‌شود و در عوض جای آن را مهارت، قدرت یادگیری و تمایل به پیشرفت می‌گیرد.

 اکوسیستم - زمانی داشتن مدرک دانشگاهی مطلوب مانند کارشناسی ارشد یا دکترا، مثل یک بلیط برنده بود و جایگاه شغلی افراد را تامین می‌کرد. با گذشت زمان و تحولاتی که در دنیای کسب و کار به وجود آمد، ارزش و نقش مدرک دانشگاهی نیز تغییر کرد؛ زیرا دنیای کسب و کار از استخدام دولت به سوی کارآفرینی تغییر جهت داد. جالب است بدانید افراد موفقی مانند استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ مدرک دانشگاهی ندارند.

سوجان پاتل که استاد و بنیانگذار آژانس بازاریابی دیجیتال و نویسنده کتاب ۱۰۰ روز رشد است، یک دانشجوی انصرافی بود؛ وی در مورد این موضوع می‌گوید: کار من کمک کردن به شرکت‌ها و کارفرمایان برای رونق بخشیدن و معرفی کسب و کارشان در دنیای مجازی است. من بدون داشتن مدرک دانشگانی نیز می‌توان این وظیفه را انجام دهم و تنها به عنوان یک متخصص سئو در سال 20 هزار دلار درآمد داشته باشم.

در این مطلب به این موضوع پرداخته نمی‌شود که آیا داشتن مدرک دانشگاهی خوب است یا خیر؟ فقط دلایلی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد، موفقیت در کسب و کار لزوما به مدرک دانشگاهی احتیاج ندارد.

استفاده کردن از آموزش‌های آنلاین

پیش از آنکه برای رفتن به دانشگاه اقدام کنید، مشخص کنید که در آینده چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ و آیا رشته تحصیلی مدنظرتان می‌تواند شما را به این هدف برساند؟ بطور مثال اگر قصد دارید در آینده یک برنامه نویس باشید، تنها داشتن مدرک مهندسی کامپیوتر از شما یک برنامه نویس نمی‌سازد. برای یادگیری برنامه نویسی شما باید این حرفه را در دوره‌های آزاد و مطالعه یاد بگیرید و سپس با تمرین و تکرار مهارت لازم را به دست آورید.

مشاور بودن به مدرک نیاز ندارد

هر فردی که در یک زمینه‌ی خاص دارای اطلاعات، تجربه و مهارت کافی است، می‌تواند یک مشاور در آن زمینه باشد. اگر شما قادر هستید در زمینه‌ای خاص مشکلات و چالش‌های دیگران را حل کنید، تنها لازم است جامعه‌ی مخاطب‌تان را فراخوانده و آنچه نیاز دارند را در اختیارشان بگذارید.

پاتل می‌گوید: من سال‌ها تجربه‌ی موفق در زمینه تولید محتوا و بازاریابی مجازی دارم و کارآفرینان زیادی در این زمینه تنها به اطلاعات من تکیه می‌کنند. اما ممکن است افراد دیگری در این حوزه دانش و تجربه‌ی بیشتری نسبت به من داشته باشند، بنابراین یک مشاور همیشه باید در حال مطالعه و بروزرسانی اطلاعات خود باشد.

می‌توان بدون مدرک دانشگاهی سرمایه گذاری کرد

همه می‌دانیم که برای سرمایه گذار بودن در حوزه‌ی بورس، املاک و... به مدرک دانشگاهی یا تحصیلات خاصی نیاز نیست. اما مطالعه و آگاهی داشتن از حوزه‌ای که می‌خواهید در آن سرمایه گذاری کنید، بسیار ضروری و حائز اهمیت است؛ بنابراین سرمایه گذار بودن احتیاج به مطالعه و تحقیق فراوان دارد.

وام دانشجویی یا کسب وکار

وارد شدن به دانشگاه یا دنیای کسب و کار، هر دو نیاز به هزینه دارند این به عهده‌ی شما خواهد بود که تصمیم بگیرید، پول‌تان را برای تحصیل خرج کنید یا راه اندازی یک کسب و کار.

تحصیلات به تنهایی کافی نیست

اگر تصمیم گرفتید که وارد دانشگاه شوید، فقط به کتاب‌های درسی و یک معدل خوب فکر نکنید. بازار کار به مهارت‌هایی بیش از آنچه در کلاس درس آموختید، نیاز دارد. مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار تنها با مطالعات علم روز و تجربه‌ی محیط کار واقعی به دست می‌آید.

بررسی مشاغل مختلف

تعداد زیادی از مشاغل دنیای کسب و کار به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند، از جمله کارگزاران املاک، نویسندگان، مدیران فروش، برنامه‌نویسان، آرایشگران، نوازندگان و... . این مشاغل به شرکت در دوره‌های مهارت آموزی، مطالعه و تمرین احتیاج دارند.

    نظرات